Ybuss med kanin
Tydligen går det inte att åka ybuss mellan Hudiksvall och Stockholm om man har med sig en liten kanin i transportbur med handduk över och sitter i ett hörn. Så vad finns det då för alternativ för de som har med sig djur? Ledsamt att behöva betala dyrare buss för att få ta med sig djur på bussen..:/
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Du kan väl åka med norrlandskustbussen till Sundsvall och sedan med tåg från sundsvall till Stockholm?
Du får åka tåg om du vill ta med djur, för du får inte ta med djur på någon långfärdsbuss. Det alternativ du kan göra är att lägga transportburen/lådan i en papperspåse och helt enkelt smuggla in den, men är det en kanin så misstänker jag att buren är för stor för att få plats i en papperskasse.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Man behöver inte ta norrlandskustbuss till Sundsvall från Hudik(X-trafik har bussar som dagligen går mellan Sundsvall och Hudik), och tåg som går från Sundsvall till Stockholm stannar även i Hudik, så det finns enklare sätt. 
#2 Norrlandskustbussen får du ta med dig djur på.
Har själv åkt med katter, kaniner, hundar o.s.v.
#4 Okej, går den till Stockholm då?
#5 Nej men det blir billigare (blev för mig i alla fall för ett par år sedan) att åka så och byta i Sundsvall.
#6 Tror det blir billigare att åka med tåg från Hudik direkt i sådana fall.
Och bussarna från Hudik till Sundsvall kostar 50 kronor att åka, så det är inte så fasligt dyrt tycker jag!
# 1 & 2 Grejen är den att det är en kompis som ska åka sträckan och hon får inte åka tåg ensam. Vad händer om man blir påkommen med smuggling?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#8 Får hon åka buss men inte tåg? Varför då? Själv tycker jag att tåg är mycket säkrare då man får bestämda platser och kan välja vilken vagn man vill sitta i, till skillnad från buss. Haha. Menmen.
Det är ingen stor risk för att du blir påkommen om kaninen är tyst och lugn, men om personen i fråga blir påkommen så vet jag inte om det blir böter eller att man får gå av, har aldrig hört om det faktiskt.
# 9 Hennes föräldrar lämnar henne vid bussen och hennes mormor hämtar upp henne vid bussen (visst kan man göra så med tåg också men det fick hon tydligen inte)
Okej, men jag kan inte ens hitta i "resereglerna" att man inte får ha med djur..
"
Djur
Det är ej tillåtet att ta med sällskapsdjur ombord på våra bussar. Undantaget är arbetshundar för till exempel synskadade."
Hittade det på resevillkoren.
Varför man inte får eller bör smuggla med sig djur på bussen är väl för att det kan finnas folk som är pälsdjurallergiker eller liknande. Tycker inte det vore så snällt att "smuggla" med kaninen och riskera att någon stackare sen inte kan andas eller något..
/Jessica
# 11 Ok
# 12 Man kan säga till folket i omgivningen att man har djur hemma och att det kan finnas päls på kläderna så överkänsliga kan sätta sig en bit ifrån. Dessutom är kaninen rexpälsad och inte så allergifarlig.
Regeln resulterar ju att inga djurägare kan åka buss.
Rexar är i många fall mer allergiframkallande då det inte finns lika mycket päls som kan fånga upp mjällen, utan det sprider sig i omgivningen istället.
# 14 Fast de finns folk som inte tål normalpälsat men som tål rexpälsat
#15 Allergi är ju mycket psykiskt också, så om man tror på det så brukar det gå bättre. :)
#16 Hallå? Det finns faktiskt folk som får akuta astmaanfall om de utsätts för pälsdjur. Och det är INTE psykiskt!
Att säga att allergi är psykiskt är rätt taskigt tycker jag, även om det så klart finns sådana personer med ;)
Jag brukar sätta kaninerna i godsutrymmet när jag åker buss, det funkar fint. Har dem hellre där än inne i bussen där det kan bli väldigt varmt, och hundar som nosar runt buren stressar åtminstone mina kaniner väldigt mycket.
#17 Bra sagt, håller med helt.
Och som sagt så är det inte kanske pälsen i sig som man är allergisk mot, utan det är annat (tex på katter är det ett visst protein i saliven osv) och hos kaniner är det väl "mjäll" eller liknande. Och då spelar inte rexpälsat eller normalpälsat någon roll.
Så jag tycker att man kan visa respekt för alla och inte smuggla med sina kaniner på bussen om det inte är tillåtet. Ring istället bussbolaget och kolla om de har någon buss som tar djur. Annars är ju tåg mycket smidigare med djurvagn, men eftersom hon inte får åka det blir det svårare. Hoppas att din vän och hennes föräldrar hittar någon lösning iaf!
/Jessica
#17 Nejnej! Inte så jag menade! Men jag menar att en liten del är psykiskt, som med ALLT annat. Alltså när en allergiker ser ett djur så förväntar de ju sig rinnig näsa, kliande ögon o.s.v. och det triggar igång MER fysiska besvär. Simpel psykologi, så fungerar ALLA människor. Så om folk köper en kanin som de förväntar sig att få mindre allergibesvär ifrån så blir det ju så. Men symptomen kan ju inte försvinna helt när man är allergisk, men i många fall lindras lite om man tror på det.
Sedan håller jag definitivt med om att man inte ska smuggla kaniner på bussen.
Enda lösningen verkar vara att smuggla, då hon inte får åka tåg eller buss byten. Men funkar det att ha kaninen i godsutrymmet lagligt?
#20 Ring och fråga bussbolagat, svårare är det inte. Hennes föräldrar borde fixa det.
/Jessica
Att smuggla är väl ingen lösning? Tänk om en människa dör? Ja, det finns människor som är så allergiska så att halsen svullnar och de inte kan andas. Jag tycker absolut inte att ni ska smuggla med er en kanin! Det är ju både oansvarigt och olagligt. Ring och hör med bussbolaget om kaninen kan åka i godsutrymmet.
#20 Varför skulle det inte vara lagligt?
Det finns tom släpkärror för hund… Så länge som kaninen åker i laglig transportbur så är det inga problem.
# 23 Okej, tack :)
#20 att smuggla är den absolut sämsta lösningen. Tänk om nån på bussen är så allergisk att den får en anafylaktiskt chock och dör.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Allergi är inte bara att ögonen kanske kliar och man börjar nysa. Det är nog jobbigt det, men som andra har påpekat så finns det de som är så allergiska att de inte kan andas. Det vill ni inte vara med om. Och ni vill definitivt inte vara orsaken till det.
Hoppas ni hittar något sätt att transportera kaninen på.