Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2447 ggr
hobbymupp
4

En stor foderdiskussion

Känner att vi foder-debatterande människor tar över alla fodertrådar med våra debatter, så vi kanske kan debattera här istället för på de små trådarna där folk frågar om enskilda foder? :)

Tycker det är superintressant att läsa allt alla skriver, för innan december månad var jag helt fellärd inom foder.(läst på som sjutton nu) Min kanin har gått på en blandning av kaninblandning, korn, havrekross och fårpellets i 6,5 år, vilket är en hel del av det som alla avråder från att ge.
Dock mår iprincip alla kaninerna i kaninstallet bra, eller, om de mår dåligt är det oftast inte av maten.

Har märkt att många av oss kaninägare verkar lite osäkra när det kommer till foder, vad ska kaninen äta och vad ska den inte äta? Kaninens mage och tänder är väldigt känsliga så det är viktigt att vi vet vad som är bra för dem. Utdrag från http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/matsmaltningsapparaten/tandsjukdomar-kanin/151

"En av de absolut vanligaste orsakerna till veterinärbesök med kaniner, är tandproblem. Problemen har ökat de senaste åren i takt med att tamkaniner utfodras med en allt mer onaturlig kost. För att förstå hur tandproblemet uppstår måste man veta lite om hur en kanin fungerar när den äter och tuggar.

Kaniner är grovfoderätare och är skapta att tugga i sig en stor mängdsvårtuggad, fiberrik föda. Deras tänder är utformade för att mala söndergräs, blad, hö, ogräs, bark, med mera."

Jag har läst så otroligt många olika människors åsikter och tankar kring detta nu och har kommit fram till att detta är en samanfattning vad majoriteten säger:

Många kaniner klarar sig på bara ett bra hö. Många djuraffärer säljer dåliga hö-sorter som är för lätta att mala sönder.
Pelletsen är endast ett kosttillskott. Ett bra kraftfoder/pellets har ett fiberinnehåll på över 18%(gärna över 22%), ett proteininnehåll på ca 14% och ett lågt fettinnehåll på ca 1-4% beroende på Vilken ras? och hur bra den växer till sig.

Risken med ett lågt fibervärde är att kaninen itne får i sig tillräckligt med fibrer, för alla har inte ett bra hö. Ett bra hö har långa fibrer och är grovt. Många djuraffärer säljer väldigt spröda hö-sorter. :/ 

Risken med högt proteinvärde är att kaninen lättare får mjäll, den enda risken jag vet… Finns med all säkerhet fler. Nån som vet mer? Får kaninen för lite protein så har den svårt att bygga muskler som den ska.

Risken med högt fettvärde är att kaninen blir fet. Den kan få massa sjukdommar av fettman i sig men den kan även få problem med att tvätta sig och att äta sin nattavföring. Nattavföringen är viktig för kaninen. Om kaninen inte får tillräckligt med fett så blir den såklart mager.

Till detta kan man med fördel ge tre olika sorters blandgrönt i måttlig mängd varje dag. Bra bladgrönt är tex persilja, grodblad och torkade nässlor. Sådant kan köpas på gnagarbodens webshop.
Morötter och andra grönsaker/frukter kan ges då och då i sparsamma mängder men innehåller ofta mycket socker eller annat som inte är så bra för kaninen att få i sig massor av varje dag.

Så, jag skulle säga att kaninfoder är en väldigt… flummig värld av osäkra fakta. Det är så svårt, för kaninen gillar ju oftast även foder som inte är så bra för den, tex kaninblandning.

Kom med synpunkter tjoho!

Delvoriah
3

Jag är än så länge inte så insatt i kaninmat, men börjar inse att det är lika snårigt som hund- och kattmatsdjungeln. Det behövs bra källor! När jag skaffade kanin för ca ett år sedan, så försökte jag hitta information om kaninmat, och de vart hårt arbete med information från olika sidor om vad de borde äta och vad de inte borde äta.

Att det skulle finnas bra och dålig pellets såg jag ingen information om alls.

Nu har jag kommit så långt (genom att följa trådarna här) att jag har börjat fundera över var dessa procent kommer ifrån - vad är källorna till dem?

Sedan är ett litet önskemål om att denna diskussion skulle kunna resultera i en artikel om bra mat för kaniner.

En annan tanke jag har haft är att starta en kampanj eller ett upprop för att få Djuraffärer och matbutiker att sluta med gnagarblandningar! Hur många kaniner skulle man inte kunna rädda på det?!

http://brisingasmycket.se

Fridaaaa
0

#1 Fast alla kaniner fungerar inte på samma mat :)
Finns t.ex dem som ger carrier och deras kaniner har bra hull, medans mina t.ex inte alls fungerade på det :) Så är svårt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Delvoriah
0

#2 Nej, men man kan ändå konstatera att alla kaniner behöver hö, och att inga kaniner ska ha gnagarblandningar. Och om olika raser behöver olika sammansättningar, så bör det också framgå någonstans.
Sedan skulle jag vilja att denna diskussion kunde gå i en riktning där man ser vad olika slags forskningar har hittat kring vad en kanin bör äta, och inte vad den ena eller andra kaninen har mått bra av. Hoppas du förstår min vinkling.

Fridaaaa
0

#3 Ja bra hö måste alla kaniner ha och inte då gnagarblandning eller salt/mineralsten :)

Suskiv
3

Det är verkligen inte lätt med kaninfoder. Förutom procent på olika delar så är det ju intresant att veta vad som finns i fodret.

I naturen äter kaniner gräs, blomor, blad, örter, rötter, grenar och när de kommer åt så äter de gärna även frukt, bär och feta frön. Detta är dock nästan uteslutande på hösten eftersom det annars inte finns i naturen och en stor andel till varför de äter detta på hösten är ju för att bygga upp ett fettlager som kommer hjälpa dem att hålla värmen under vintern men också för att fungera som reserv när de inte kommer åt nått att äta pga snön. .

Om man vet vad kaniner ska äta så kan man ju fråga sig varför pellets innehåller till största delen spannmål och på det sen soja och väldigt ofta melass (melass är 50% socker). Bello pellets innehöll tex torrmjölksom är nått kaniner inte äter och inte ens tål (kaniner är laktosintoleranta och torrmjölk innehåller laktos)

En annan viktig aspekt är smältbar energi. Ett energitätt foder passar stora raser och kaniner som kräver mer tex ungdjur, tävlingskaniner och diande honor, den vanliga kelkaninen riskerar dock bli tjock på det. Ett mindre energirikt foder passar oftast kelkaninen bra men gör att djur som kräver mer faller ur och blir smala.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

KaninPiggelin
0

superbra inlägg! :D

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

KaninPiggelin
0

Kom på en liten fråga: Är råfiber samma sak som fibrer? :)

hobbymupp
3

Håller med om att det skulle vara superintressant att veta var siffrorna kommer ifrån! Har förlitat mig på olika veterinärer och många kaninägare som kommit med dessa värden. Detta är ju eg inte så smart, får börja forska på djurfoder efter jag har läst djurskydd på univ. :)

Kollat i mina gamla kaninböcker som jag skaffade när jag var yngre, där finns inget om vad för foder som ska ges eller hur mycket osv, bara att de ska äta hö och man kan ge dem morötter o kraftfoder. Helt sjukt när det är en så viktig del!

En till smart grej var det där med ett shout out mot kaninblandning. Det är ju så fel enligt allt man vet som det kan bli.
Vill man nu ha godis till kaninen så kan man ge äpplen osv, små mängder. Finns ju de som bara ger kaninblandning till sina kaniner! Som att mata ett barn med endast mat från Mc Donnalds! 
Folk bör även informeras om hur mycket dåligt hö som finns på marknaden! Bara för att det står på påsen att höet är bra så betyder det inte att det är bra.

Delvoriah
5

Ska jag vara lite cynisk så tror jag att den största andelen djurmat för smådjur handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Fodret har kanske rätt näringsvärden, men näring från billiga utfyllnadsprodukter som inte gagnar djuret (som soja, majs och spannmål). Förmodligen är torrmjölk en billig - men helt absurd - källa till kalcium.

Veterinärerna i sin tur tror jag dessvärre är mer eller mindre köpta av foderindustrin. Kanske inte alla, men många.

Därför tror jag också att man som ägare till ett djur tyvärr behöver granska det man köper själv, eller hitta alternativ på forum som detta.

Körsbär
0

Kom på en fråga också, kanske en konstig en men frågar den ändå, kan man ge sin kanin bark? Ta bort från ett träd och ge den det? Blev lite fundersam när jag läste det… ;)

hobbymupp
0

#10, du kan ju ge dem pinnar, och på pinnarna sitter det mer eller mindre bark. 
Har aldrig gjort det själv men jag antar att man kan göra det. Dock känns det som att många bark är lite lättare att ha sönder än själva pinnens kärna, och ju hårdare materialet är desto mer sliter det ju på tänderna, vilket är meningen.

Fridaaaa
0

#10 Bättre att sätta in stock så den får gnaga bort det själv plus grenar då :D

[EllenAlicia]
0

#10 det går nog, men mina kaniner gillar inte det :(

Delvoriah
0

Det går jättebra att ge en kanin grenar - men vissa träd är bra och andra är dåliga! Gran är bra på vintern, och på sommaren är t ex lönn och olika fruktträd bra.

Björk är dåligt, då barken innehåller för mycket xylitol!

Även de flesta bärbuskars grenar är dåliga om jag inte minns fel.

Har en lista hemma på vad som är bra och inte att ge i grenväg.

Fridaaaa
0

#14 Bjrök går utmärkt på vår&sommaren :D

Comanche
0

Hur blir det med torkat/inte torkat bladgrönt: är det nyttigt att ge flera olika sorter ( efter invänjning) eller ska man hålla sig till en viss mängd så de inte blir överviktiga? Läste att brännässlor är ett nyttigt tillskott, och senare samma dag fiick jag reda på att det ses mer som godis. Och typ groblad … olika örter, blir såå förvirrad av allt som sägs. Vad gäller egentligen när det kommer till sånt här, nyttigt eller inte?

Suskiv
0

Bladgrönt som nässlor, grodblad och likande tillhör ju kaninens basföda och det borde den kunna äta mycket av. Men visst man behöver ju inte överdriva. En näve torkade nässlor om dagen tex borde ju räcka.

Comanche
0

#17 Ja det vart det jag tänkte :)

Delvoriah
0

#15 tidigt på våren vid lövsprickningen är det ganska lite xylitol i björk, så man kan ge mindre mängder, men bör inte låta grenarna ligga kvar i buren. Senare på sommaren är det för mycket xylitol i både bark och löv.
Detta har jag läst, och efersom kaniner inte ska ha socker, så känns det mycket trovärdigt. :)

Katti
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättebra diskussion, men jag vill ändå påpeka att när det gäller kraftfoder så tror jag att de flesta kaniner som blir feta blir det av alldeles för stor mängd (ofta fri tillgång) och inte av att fetthalten är en procent högre än i andra foder!

Med det vill jag säga att det allra viktigaste att informera sina kaninköpare om är att kaniner äter hö. Det är livsviktigt och dete måste de ha (Kan ersättas med gräs på sommaren och silage på vintern, men aldrig med pellets av något slag). Vill man eller om kaninen inte riktigt håller hullet så kan man även ge den en ytterst begränsad mängd kraftfoder/pellets. Jag tror att vi ska vara försiktiga med att prata om innehållet i pelletsen med de som bara har en eller ett par kaniner. Jag har löst det problemet genom att sälja pellets till mina kaninkunder även efter att de köpt kaninen! Det är dvärgkaniner jag pratar om här, eftersom det är det jag har erfarenhet av.

Självklart ska vi uppfödare och specialintresserade diskutera vad pelletsen innehåller, det där med "vanligt folk" var bara en parentes!!

Delvoriah
0

Kan någon svara på vart ni har fått informationen om procent på vad ett kaninfoder för innehålla?

Delvoriah
0

och så det här med frusen mat… Jag har läst på flera ställen att man inte bör ge mat som har varit frusen, och att det är viktigt att maten inte hinner frysa om kaninen är utomhus. Någonstans läste jag att detta även skulle gälla gräs, men fruset gräs borde de väl äta naturligt på vintern?!

hobbymupp
0

#20 håller helt med dig! Det är väldigt, väldigt viktigt att vi informerar o att kaninen inte ska ha mycket pellets, som liten fick jag aldrig veta det och jag kan säga att det inte blev bra alls.

KaninPiggelin
0

#23 hur myckey pellets max ska man ge? :)

Mina får över 2 msk om dagen,vissa 3 msk.

Fridaaaa
0

#24 Beror på kaninen.

KaninPiggelin
0

min minsta kanin har blivit ganska smal så hon får ganska mycket foder just nu,2 och en halv pellets + 1 RR. Men det verkar fungera bra ivarefall :)

Pelzi
0

Åt mina ger jag Mästers kanin pellets den har inte så bra fiber innehåll men jag har jätte bra hö till mina kaniner och dom har grenar hela tiden i buren :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Suskiv
2

#22 Att ge mat som varit frusen är inget farligt. Det enda är att tinade grönsaker tex har sämre hållbarhet men ger man bara lite så hinner d eju äta upp den innan de eventuellet blir dåliga.

Delvoriah
0

#28 tack :)

Delvoriah
0

Hittade mina anteckningar om xylitol i björk (eller anteckningar och anteckningar, jag har saxat från nätet):

"Björk skall undvikas, särskilt under vinterhalvåret, eftersom det innehåller björksocker, xylitol, som ett "betningsskydd" mot just harar och kaniner.  Xylitolets verkan i kaninmagen är:
Vätskebindande.  Därefter inträder en jäsningsprocess, som för kaniners del kan leda till trumsjuka och alltid leder till diarré, om större mängder konsumeras.  Under sommarhalvåret sjunker xylitolhalten ju längre sommaren lider.  Nyutsprungna björklöv är OK i begränsad mängd om man tar bort riset så fort det är tomt på löv.  (Xylitol används ibland som peristaltikökande (tarmrörelse-) läkemedel för människa.  Den vanligaste biverkan är uppkördhet och kraftig flatulens (gasavgång).)"

Delvoriah
2

Lite mer om träd:

När det gäller grenar som är giftiga för kaniner, är det väl värt att komma ihåg att träd och buskar tillhörande Prunus-släktet är ohälsosamt på grund av att de innehåller ett mandeldoftande ämne, som ombildas till blåsyra i däggdjur.  Vanliga representanter för Prunus-släktet är: plommon, surkörsbär, sötkörsbär, slån, häggmispel - i synnerhet hägg, men även lagerhägg.  Som en generell regel vill jag rekommendera: Undvik alla städsegröna buskar och träd, oavsett om de bär barr eller löv, utom våra inhemska trädarter gran, tall och en.  Ek skall undvikas pga det höga innehållet av garvsyra.  Ekollon är giftiga i naturligt tillstånd.  Bok innehåller alltför lite näring i bladen, medan uppspruckna (mogna) bokollon kan förtäras med glädje. Obs dock att bokollon inte kan insamlas på annans mark.  Detta är ett undantag från allemansrätten.

Rekommendation med tanke på näringsinnehåll:  Tall, en, ädellöv som lönn, lind, alm och ask.  Gran innehåller mycket mangan, vilket kan leda till alltför generös ägglossning, med risk för stora men dödfödda kullar, samt försämrat immunförsvar.

Det mesta av informationen kommer från Djurkliniken Roslagstull:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Lina R
0

Om ni är intresserad av att veta källor på vilka procent kaninerna behöver, så finns det vetenskapliga undersökningar :).

De är utförda för produktionskaniner, så man ska tänka på att om man bara har en sällskapskanin så behöver den mindre energi och protein. Men här har ni lite läsning:

http://www.cuniculture.info/Docs/Documentation/Publi-Lebas/2000-2009/2004-Lebas-WRC-Revue%20sources%20mati%E8re%20premi%E8res-Puebla.pdf

http://cuniculture.info/Docs/Documentation/Publi-Lebas/2000-2009/2000-Lebas-Gidenne-CHINA-Recent-advances-nutrition.pdf

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Rekommenderade värden enligt Lebas för "single feed" (alltså en blandning som man ger till alla kaninerna i gården oavsett livsfas) OBS producerande kaniner! Dvs kaniner i Avel, tillväxt etc.

Energi: 9,5MJ
Råprotein: 16%, srp 11,5-12%
Fett: 2-3% 
Fiber: minst 16% (antar att råfiber är samma sak som ADF, dvs ligno-cellulosa, dvs osmältbara fiber)
Kalcium: 1,1%
A-vit: 10 000IE
D-vit: 1000-1500 IE (ej över 1500)
E-vit: minst 50mg

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
0

#32 Skulle aldrig lita helt på en firma som säljer kaninmat som skriver om vad kaninen behöver. De kommer ju skriva att kaninen behöver det som finns i deras mat, whatever's in it lixom. Men den avhandlingen verkar dock väldigt seriös. Intressant! 
Är dock kritisk mot blandningar (#33)

En kanin behöver råfibrerna också, har hört folk som sagt att de kan tillgodose sig även de fibrerna. effektiva fibrer är uträknat på idisslare. Det är spännande att alla undersökningar säger att kaniner behöver mer fibrer än vad majoriteten av den svenska kaninmarknaden har i sina foder.

natha-mjau
0

Någon som tycker stampe är bra för en holländare?

Katti
1

#34, det är väl inte konstigt (att kaniner behöver mer fibrer än vad som finns i kraftfodret)! Pellets är inte fullfoder, det är tillskottsfoder till ett bra grovfoder!

Personligen tycker jag av den anledningen inte att fiberinnehållet i pelletsen är så viktigt. Det är inte därför de får pellets, det är för en bra balans med vitaminer och mineraler.

hobbymupp
1

#36, såklart att inte pelletsen ska ges ensamt! Ett bra hö är mycket viktigare, det hoppas jag alla kaninägare vet. Men vad jag har förstått är innehållsrekomendationerna gjorda efter att pellets just är ett tillskott och inte hela måltiden. Jag menar, då skulle det behövas mycket mer än 18% fibrer…