Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1689 ggr
Haley
0

Zobel blå + havana

Vad kan det tänkas bli för färger med havana + zobelblå? Även zobelblå + madagaskar?

Jag har nämligen en Zobelblå hane som är väldigt trevlig. Och försöker nu hitta anledningar till att ha kvar honom. Jag har havana (även manteltecknat), madagaskar och japantecknat gul/svart (även hon manteltecknad)

Först och främst, ger det några sjukdomar att korsa detta? För det är ju enligt mig det viktigaste att det inte gör.

Jag hittar tyvärr inget om det hur mycket jag än söker…

Tacksam för svar från en färgnybörjare!

Zvintos
0

Det ger inga sjukdomar att korsa dessa färger, nej.
Däremot risk för oönskade färger, om inte i första generation så i andra.

Zobel bör man undvika att korsa med havana, med risk för zobel havana i senare generation. Ger i första generation främst enbart svart, med anlag för zobel och havana.

Zobel + madagaskar händer det att det korsas om man ex avlar på zobelsiames, men jag har förstått att detta bör undvikas också eftersom zobel ska ha sadel till skillnad från madagaskar som ska ha slöja. Kombinationen kan då ge en zobelsiames med slöja, vilket inte är önskvärt. Ger i första generation svart med anlag för gult och zobel.

Zobel + gul/svart japan bör också undvikas, med risk för siames japan (zobelsiames japantecknad). Ger i första generation svart med anlag för zobel och japantecknat, ev gult beroende på om japanen är dubbel japan eller bär på gult.

Zobel bör helst kombineras med andra zobelvarianter eller ex svart eller blå mfl.

Haley
0

Men zobel går alltså att användas på svart? Jag ska ju få hem en svart hona så då går det ju att para dem och förhoppningsvis få rätt färger?

Jag tror jag har kvar honom så får vi se vad som händer… Nu ve jag iaf lite vad han kan lämna :) Tack så jättemycket för ditt svar!

Zvintos
0

#2: Zobel går att använda på svart om man vill, ja.
Då blir det i första hand enbart svart med anlag för zobel (ev ryss/vit rö) och blå. Dessa ungar kan i sin tur ge zobel brun och zobel blå.

-Fuzzy-
0

#2 Hej Haley!

Det är kanske inte meningen,men kan du inte tänke dig att sälja honom?

Har han stamtavla och är han stambokförd och är han DVV ? Om ja, så kan jag va interesserad!

Vi har DVV Zobelsiames blå och letar efter en fin hane.

Hälsningar,Mariëlle

Hjärtliga Hälsningar    Mariëlle och Janine Bos

www.nossanskaningard.weebly.com

Haley
0

Hej!

Han är lejonhuvad dvärgkanin. Men tack för visat intresse!

-Fuzzy-
0

Okej! Synd! Lycka till med honom i allafall!

Hjärtliga Hälsningar    Mariëlle och Janine Bos

www.nossanskaningard.weebly.com

CorneliaAndersson
0

Tänkte bara fråga en sak nu när det rör sig om färger, Viltgrått och svart då??:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zvintos
0

#7: Viltgrå med anlag för enfärgat. Ev även svart om den viltgråa bär på enfärgat. Det är det man kan säga utan att se stam.

CorneliaAndersson
0

Ok men om vi säger att den viltgråa ser ut såhär:

Pappa: Viltröd
Mamma: Brun Zobel

Farfar: Viltgrå
Farmor: Viltgrå

Morfar: Brun Zobel
Mormor: Brun Zobel

Och om den svarta är helt svart egenom hela??:)

/ Cornelia Andersson,

Zvintos
0

#9: I sådana fall vet man att den viltgråa bär på enfärgat och även mest troligt zobel (kan även vara ryss eller vit rödögt, eftersom zoblarna i stammen kan bära på detta). I sådana fall kan det bli viltgrå och svart. Kan även bli ex viltzobel och zobel om den svarta bär på zobel, rysstecknat eller vit rödögt.

Linnet
0

#9 Det blir viltgrå och svart.

CorneliaAndersson
0

Ok tack ;) nu ska jag ej ''sno'' denna tråden mer!;)

/ Cornelia Andersson,