Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1622 ggr
natha-mjau
0

Undersökning: vilket bur underlag använder du?

Jag ska göra en undersökning om vilket burmaterial som är populärast.
Spelar ingenroll vad det är utan skriv vad du använder till din/dina kaniner.
Vart du köper det och hur mycket det kostar.
Skriv gärna varför du är nöjd med det och om du har provat någonting annat som du inte är nöjd med :)

Kaninmagazinet.se

Salish
0

Jag har halm överallt förutom i toaletten, där är det spån. Köper det hos min lokala zooaffär.

dermot
0

Använder bok- och björkspån. Köpte det av en bekant till pappa i stora 200kgs säckar. Samt halm från en granne.

Jag är nöjd med det. Spånet är jättemjukt och känns skönt att gå på!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Jessica H
0

Jag har spån i botten samt i toaletten. Sen har jag rejält lager med halm över det. Spån köper jag hos Bidermans (hästaffär) och halm köper jag hos bonde.

[_hsleiufhbtv]
0

Jag har för tillfället spån och halm.
Spånet köper jag på city gross, en hårt packad bal för 73:-
Halmen får jag gratis ab en klasskompis, som bor på gård då :)
Jag är jättenöjd med detta och kaninerna älskar att mysa ner sig i halmen nu på vintern när det är lite kallare.

När jag fick hem en bebis en gång, hade jag inget spån hemma och då fick jag tyvärr köpa från djuraffär. Det enda spånet dom hade hemma var något konstigt, smått, som luktade äpple. Jag använde det då, och lilltjejen började nysa och hosta - när jag bytade till spån och halm så slutade det :) Djuraffärer har oftast för små smuliga bitar nämligen.

Körsbär
0

Jag använder halm det har jag köpt från skullebo kaningård och är väldigt nöjd med det, ca. 8-10 kg för 80:-. Jag har köpt från en djuraffär en gång men det var inte lika bra. Sen har jag strö också det köper jag från Ica och är sådär nöjd med det, man får ganska lite med som bara räcker mindre än 1 vecka. På sommaren får vi från en sågare som har en sågmaskin som det kommer strö liknande trä ut igenom. Det kostar ingenting!

Zvintos
0

Har spån till mina, köper det i hårdpackad "bal" på Granngården för ca 80kr. Har testat torv, torvmix, alspån, toalätt och lättströ. Torv och torvmix funkar bra om man bor ute och i hus. I lägenhet som jag bor funkar inte, för antingen får grannarna brunt damm på sina balkonger eller så får jag det inomhus. Alspån funkade OK men såg lite hårt ut att gå på. Toalätt gillar jag inte hur det luktar när det blir kissat på. Lättströ funkar bra men finns inte alltid i lager, så då blir det spån i dem lägena.

Bamse 08
0

Andvänder: Alspån

Köpt på: Bromma zoo

Pris: 99kr för 100 liter

Övrigt: Jag är nöjd med alspånet för att jag tycker att det inte dammar så mycket :) Vilket är en fördel när man har innekanin :)

Har provat Kutterspån men tyckte att det blev aldeless för dammigt :)

What doesn't kill you makes you stronger.

CorneliaAndersson
0

Jag använder mig utav kotterspån över hela och i toaletten men i boet har jag halm. Sen på vintern har jag kotterspån och halm i hela buren (i boet har jag fortfarande bara halm och i toaletterna har jag bara kutterspån)!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Suskiv
0

Loalätt och på det ett lager halm.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ninjapig
0

Halm, och bomull som de bäddar lite med i det mindre rummet i buren :)

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

[EllenAlicia]
0

bara halm på vintern (hösten)

halm och spån på sommaren (våren)

Borgbackens
0

Har matta, med papperspellets i toalådorna :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

NaDa...
0

Halm i husen och torv i 'utedelen'.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

AkaiTsuki
0

Kutterspån med ett lager halm över :)

Spån från granngården i hård förpackning lite under 100:-

Halm från bonde helst men om det inte finns tillgängligt så får jag köpa hos djuraffär :(

Men i toan är det bara spån så det blir enkelt att göra rent varje dag

//Joanna

[Fruktiz]
0

Jag använder lättströ/hampaströ och kutterspån från granngården, och jag tycker de är jättebra, men tyvärr är ströet och spånet ganska dyrt. Halm köper jag superbilligt i ett stall, och ska även börja köpa kutterspån därifrån.

Fridaaaa
0

Har kutterspån och halm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DollarA
0

Jag har eldningspellets i botten och halm ovanpå, i toalådan endast eldningspellets, funkar kanonbra.

Acinorev
0

Nu under vintern har jag spån (som jag får gratis) underst och halm (på djuraffär, 110:- för 110 liter) ovanpå. I toalådan har jag tidning underst och toalätt (från COOP, minns inte priset exakt men det är ju inte gratis precis) ovanpå.

jasmina.p
0

Spånbal från city gross 77kr sedan toalätt till de kaniner som är frigående,

i toan hos de kaniner som har spån så har jag spån där i också eftersom de ändå töms så ofta (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Fridaaaa
0

#17 Eldningspellets är ju hårt?! Kan inte tänka mig att halm dämpar så mycket, då måste man ju ha ett jättelager?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
0

Jag använder spån till mina. Vi köper 20-40 kubik åt gången från en såg, vet inte riktigt vad det kan tänkas gå på per månad för mina kaniner ;)

Cameliont
0

Tidningspapper med hö på i toa/hölådan till frigående innekanin. Hade alltid toa-lätt och hö förut, men hon gräver runt så det blir ofrächt.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

LillensMamma
0

I toalådan: Lättströ/hampa strö från granngården Görs rent dagligen!

I buren: lättströ/hampa strö + halm

Har provat diverse papperspellets resultatet blev en burvägrande kanin som bajsade och kissade i hela huset (något överdrivet *Fniss*) Våran lilla diva tyckte inte det var något för henne i alla fall :)

Har provat spån och halm, godkänt från damen i fråga men dammade väldigt!

Enbart halm blir blött när hon välter vattenskålen, tidningspapper funkar inte heller av samma anledning.

Har inte testat torv. Ser för närvarandeingen anledning till att göra det då alla i familjen är nöjda med halm och lättströ ;)

(Däremot är rätt mängd av vardera sak oerhört viktig tydligen!)

Lina R
0

Lättströ från Granngården. Ibland torv om hampan är slut, men det är vidrigt tungt att hantera.

Har ibland eldningspellets i hörnen, det är superbt för att suga upp kisslukt och håller otroligt länge. Eftersom de är så hårda när de är torra är det lätt att sopa undan dom från bajshörnen och bara ta bort det blöta smulet.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Loverabbits
0

Har halm till mina (utekaniner) är nöjd över det, håller värmen bra och de har något att pyssla/tugga på. Har även haft spån och torv under halmen som har sugit upp kisset har fungerat bra det med, har det dock inte nu. 

Spån har jag fått gratis och halm ordnar vi själva och torv köpte jag på granngården för 99 kr balen eller något sådant.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Suskiv
0

#9 måste ha varit trött när jag skrev det. Menar såklart lättströ och halm.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

:holmgreen:
0

Mina kaniner (som btw är ute) har spån med halm i hela buren , förutom där de har sin toalätt, där har de antingen spån eller nåt toa-lätt liknande :)

Elina.
1

spån & halm

Chieko
0

Trasmatta och fleecefilt, samt toalätt i bajslådan.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DollarA
0

#20 Ja eldningspellets är hårt, men med ett lite tjockare lager pellets känns det mjukare. Och jag tror inte kaniner är så ömtåliga i tassarna, de kan nog gå på grusvägar och de kan garanterat grävaFlört

Har för all del bara haft pelletsarna i hörnen och i toalådan, och ett tjockt lager halm (inte i toan) och han protesterar inte. Han har bara bott här i två veckor och jag tänkte jag skulle testa, har ändå eldningspellets hemma…

Första veckan kissade han i två hörn + lådan, men när jag städade idag var det bara kissat i ett hörn + lådan. Förhoppningsvis väljer han enbart lådan framöver, tycker det verkar luta ditåt.

Han har även en låda med pellets i hagen och där sitter eller ligger han ofta, så även i lådan i buren.

Slutsats: Han tycker åtminstone att det är helt okej, tror han faktiskt gillar det. Jag har både billigt strö och väldigt lätt att städa buren. Enbart fördelar.