Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 779 ggr
bambiiii
0

Snälla hjälp mig! :(

Min kanin är jätte snäll, men varje gång mina kompisar som har hundar så blir han jätte rädd! en heter Frida och hon har 2hundar hon är jätte jätte snäll ovh hon bara sitter lungt på mattan och klappar honom så liksom rycker han till och gömmer sig och då måste jag ta upp och krama om honom för att han ska lungna sig och nu så klappad emin andra kompis honom(som oxå har en hund) och han var jätte snäll men plötsligt sprang han jätte snabbt och började stampa jättehögt på marken! så jag tog uåå honom och han skakade rejält! jag kramade honom och gav honom godis och då lugnade han honom! vad beror det på! han är super snäll med mina andra kompisar som inte har andra djur! :(

jag vill inte att han ska stampa på marken för då får jag panik och börjar gråta!Gråter

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

CorneliaAndersson
0

Att de stampar i marken är en varning. Jag vet inte direkt hur det är med kompisar som har andra djur, ej helt säker faktiskt.

Om jag hade märkt så så hade jag nog haft kaninen i ett annat rum när kompisen är där. Finns nog inte så mycket mer än att vänja kaninen vid andra djur, t.ex. hund då… :) Hoppas att det öser sig!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Vargöga]
3

Det är lätt fixat. Ta inte dit hundarna.

CorneliaAndersson
0

#2 Tror hon menar att kaninen känner av att kompusarna har hundar hemma, så att kompisarna då luktar hund ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

bambiiii
0

2# nej nej., hundarna är absolut inte med henne!

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han kanske vänjer sig vid att dem doftar hund och att dem ändå inte är farliga om dem ger honom godis och sånt?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

bambiiii
0

5# problemet är att jag själv är rädd för hundar!

[EllenAlicia]
1

du borde inte ge godis till honom för då lär han sig att när han gör så så får han godis :)

Fridaaaa
2

Kan vara att kaninen helt enkelt inte gillar henne, ev inte hennes kroppsspråk
Tvivlar på att det har med att göra att hon luktar hund

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
4

Han signalerar "FARA!" genom att stampa, och du reagerar likadant tillbaks.

Om inte du kan lära dig att kontrollera dina känslor när han blir rädd, så kommer han aldrig att sluta vara rädd för lukten av hund. Ignorera honom och umgås med kompisarna som normalt. Han får sitta i ett hörn och vara rädd en stund.

Kaniner är supernyfikna djur, vilket du säkert märkt, och när han märker att du har roligt med de "farliga" så kommer han snart att börja våga sig närmare dom för att kolla in vad det är som händer.

Om du hetsar upp dig så blir han bara ännu mer rädd.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

bambiiii
0

8# men han gillar alla utom de 2 han springor mot de i början sen luktar han på de och då springer han iväg och stampar!

9# okej tack! :)

Fridaaaa
1

#10 Aldrig träffat en kanin som stampat och sprungit iväg för att jag har luktat hund ;) Så därför tvivlar jag lite på just det.

bambiiii
0

11# alla kaniner är olika men jag tror att många kaniner blir arga/rädda om de känner en ny doft!

Fridaaaa
1

#12 Arga blir dem inte av ny doft, möjligen lite rädda.
Men som sagt, träffat många kaniner, aldrig sett en kanin reagera på hunddoft :)

Men be dina kompisar som har hund att byta till helt ny tvättade kläder innan dem kommer till dig, som inte varit nära någon hund så märker ni om det är det eller inte

Suskiv
1

#13 vår ena kanin stampar och blir osäker om man lukar andra djur, då främst hund och katt. Så kaniner är olika. Den andra kaninen bryr sig inte alls.

Ja vi ignorerar stampandet, hon får helt enkelt lära sig att hund-/kattlukt inte är nått farligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#14 Skrev inte att det inte kan vara så,skrev att det inte är så troligt.
Men det är vad jag tror, hade varit skillnad om jag hade skrivit "nej det kan absolut inte vara det"