Kanin iFokus

Kanin

Etikett: produktion
Läst 728 ggr
dermot
0

(X) Bara avbloda vid slakt?

Läste precis inne på katter.ifokus att man bara behöver avbloda om man sedan ska äta kaninen (eller annat djur). Och inte när man "bara" ska avliva djuret.

Men hur funkar det egentligen? Är hemskt förvirrad just nu…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

Jag har fattat det som att man måste avbloda för att vara säker på att djuret är dött. Om man tex slår det i bkohuvudet så kan det ju händ atat det bara blir bedövat/medvetslöst.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

dermot
0

#1 Jo, det har jag också fattat det som. Men dessa verkade vara helt säkra på att man inte skulle göra det - förutom om de skulle ätas.. ?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mlinz
0

Det beror ju på vilken avlivningsmetod som används. Slaktmask/pistol = avblodning, då slaktmasken bara är en bedövning = kaniner blir bara medvetslös. 

Klubba i bakhuvudet = samma sa, avblodning behövs.

Jag slår mina i bakhuvudet med ett tungt vedträ (runt), hugger av huvudet sekunden efter med en yxa. Snabbt och smidigt :)

Zvintos
0

Detta står i alla fall i lagen, under "Annan avlivning":

"2 § Efter genomförd avlivning ska det göras en kontroll i syfte att säkerställa att djuret är dött, innan vidare åtgärder företas med kroppen. En sådan kontroll ska utföras visuellt på samtliga djur. Vid misstanke om att ett djur inte är dött ska förnyade avlivningsåtgärder omedelbart vidtas.

Allmänna råd till 8 kap. 2 §
När så är möjligt eller lämpligt bör döden hos djur som avlivats genom halsdislokation, slag mot huvudet eller koldioxid säkerställas genom avblodning, dekapitering eller annan lämplig metod."

"Avblodning
3 § Följande djur får avlivas genom avblodning: nötkreatur, får, getter, renar, hjortar och övriga idisslare; grisar, hästdjur, fjäderfä, strutsfåglar och övriga fåglar; hundar, katter, minkar och rävar; kaniner, gnagare och tamillrar. Avblodning får endast göras på medvetslösa djur.
För avblodning av nötkreatur, får, getter, renar, hjortar och övriga idisslare, grisar, hästdjur samt fjäderfän, strutsfåglar och kaniner gäller 7 kap. 2–6 §§ i tillämpliga delar.

4 § Avblodning av ett djur ska utföras genom att man öppnar båda halspulsådrorna, det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån eller ett annat centralt blodkärl."

dermot
0

#3 Hm ja.. Yxa bör ju gå fort… Det är pappa som avlivar, men jag begraver dem, vet inte om jag klarar att se de med avhuggna huvuden Tyst Men tycker det är lika jobbigt att skära av halsen på dem..

// Anka

Lina R
0

Nu orkar jag inte leta upp tabellen men det finns en sådan, och alla kaniner som väger mer än 1 kg måste avblodas efter slag i bakhuvudet, eftersom det endast räknas som bedövande. Avblodningen räknas som själva dödsmomentet.

Kaniner under 1kg (ungar och små hermeliner) behöver man inte avbloda om man inte vill.

För slakt vill man alltid göra det, man vill inte ha massa blod kvar i kroppen när man ska rensa den.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#4 Missade ditt inlägg. :)

Okej, tack!

#6 Tack!

Men om man skjuter djuret - t.ex i huvudet - måste man avbloda då? För jag menar, kulan exploderar ju och då ska det ju inte finnas så mycket kvar? Eller tänker jag fel?

// Anka