Vart ska buren vara?
Jag funderar på att köpa kaninen, ras lejonhuvad. Jag har läst mycket om dem och känner mig ganska redo. Men det finns ett problem, jag har ingen aning om vart buren ska vara. Jag har ingen baksida, endast en liten balkong. Fast balkong kanske inte fungerar? Jag kan inte ha buren i mitt rum då jag är allergisk mot hö. (Missuppfatta inte, jag klarar av det men inte i mitt rum.) Enda saken jag kan tänka på är förrådet bredvid ytterdörren men det är ju taskigt? Så nu är min fråga. Hur ska jag göra? Måste jag ge upp min dröm bara på grund av det problemet? Måste veta så är väldigt tacksam för svar!
Klart balkong funkar, jag har mina ståendes på min balkong. Så länge buren får plats och lite extra yta, så är det ingen fara. 
#1 Okej, men ska man då ha en vanlig utomhus bur av trä då? Hur blir det på sommaren för dig, är det inte varmt för kaninerna?
#2: Nej, det är inte varmare på vår balkong än någon annanstans.
Bor dessutom i lägenhet, så kan inte ha dem på något annat ställe utomhus. Men det är bra mycket svalare på balkongen under sommaren, än vad det är inomhus.
#3 Bor också i lägenhet så har heller inte så stora val. Fast på sommaren så nästan steker det på balkongen så jag vet inte vart kaninen kan vara då.
#4: Då blir det aningens knepigare tyvärr. Här ligger solen tack och lov inte på balkongen när den är som starkast.
Hur pass allergisk är du emot höet? Jag är själv höallergiker men kan numera ha kanin inomhus tack vare min luftrenare.
Du kan inte skugga balkongen så att solljuset inte kommer direkt på? Det vore ju himla tråkigt om du inte kunde ha kanin bara för några futtiga månader/år. Hoppas det löser sig!
Om du klarar hö men inte i sovrummet så kanske kaninen kan stå i hallen eller vardagsrummet, då slipper du höet när du sover. V har tex våra hamstrar i vardagsrummet just för att vi har barn som är allergiska inte ska behöva sova i dammet.
Om du bor så att balkongen har tak/annan balkong ovanför så brukar man kuna fästa tex bambujalusiner som solskydd så det blir svalare. Det har tex min syrra gjort eftersom hon har en balkong sär solen ligger på hela sommaren och det blir supervarmt och balkongen annars inte går att använda.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Luftrenare kan vara något att fundera på, då jag helst vill ha kaninen i mitt rum. Tack så mycket :)
#6 Jo, ska försöka hitta på något. Håller med dig, tack!
#7 Ja fast nu är det så att kaninen inte får vara i vardagsrummet och hallen är ganska liten. I såna fall är köket det enda jag kan tänka mig. Våran balkong har tak så det kan ju fungera! Tack så mycket för tipset. :-)
~
Kanske är självklart att man ska använda utomhus bur. Men jag tänker, fungerar endast träbur på balkongen? Tacksam för svar.
#8: Det beror på hur balkongen ser ut. Mina bor i vanliga inneburar på balkongen och burarna är täckta så att det inte blåser inte något. Så länge det görs tätt, spelar det ingen roll om det är uteburar i trä eller inneburar.
#9 Okej, bra för jag tror att innebur skulle fungera bättre. Vad är det du täcker buren med?
#10: Just nu mattor, men kommer göra "lådor" av frigolit som jag ställer in burarna i. På så sätt blir det vindskyddat och dessutom isolerat.
#11 Okej, och det räcker? :) Hur menar du med frigolit lådor?
#12: För mina räcker det ja, eftersom vår balkong har väggar. Ska visa hur jag menar med frigolitlådor, ett ögonblick. ^^
Såhär menar jag med "lådor" av frigolit som man ställer burarna inuti. Inte svårt alls att göra.
Man måste dock komma ihåg att lämna lite luft mellan buren och frigoliten, annars blir det för tätt.
#14 Väldigt smart! Då klarar dem av vinterkvällarna väl?
#15: Japp, inga problem.
#16 Gud vad smart då! Vet du om man kan köpa färdiga folielådor eller om man måste bygga upp dem från början? Och ska man täcka folielådorna med något så att det inte går sönder av ex, regn?
#17: Det går, vad jag vet, inte att köpa färdiga frigolitlådor. Man får helt enkelt köpa frigolitskivor, skära till och sen fästa ihop. Man bör nog täcka dem med något, ja. Men det lär räcka med något enkelt vattentätt.