Innebur till utekanin?
Min utomhuskanin ska få sova inne på nätterna i ett ganska (okej ska inte överdriva nu men jättekallt rum) mitt rum alltså och tror att han kommer må bättre av det för nu sitter han där ute i stormen och jag känner att jag vill ta hand om min kanin på bästa sett. men kan man göra det? För tror inte att han kommer överleva ute nu för jag var så okunning när jag byggde buren så det är nät över hela framsidan och buren är en så kallad 'sommarbur'' är rädd för att han ska frysa ihjäl där ute :/ så vill inte ha svar som ''han kan inte bo inne'' för det ska han inte göra, han ska SOVA inne :)
tack för svar på förhand ! :)
Kaniner tål kyla myckte bättre än värme. Om buren är på ben och har tre täckta sidor och en bra tak så kommer den må mycket bättre utomhus. Om du vill så kan du hänga för nått för halva framsidan tex en pressening, matta eller likande. Det gör att det blir som ett vindskydd i ena halvan av buren. Eller ge kaninen ett hus den kan gå in om om det blåser för mycket.
Nu vet jag inte vart du bor men här är det minusgrader just nu och skulle man ta in utekaninen under natten skulle den börja fälla vinterpälsen och skulle sen inte kunna vara ute igen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Han mår nog bättre av att bo antingen ute eller inne, att flytta honom fram och tillbaka är ingen bra lösning. Även om du tycker att det är jättekallt på ditt rum nu så är det nog inte så kallt som det är ute vilket skulle leda till att han fäller sin vinterpäls och inte kan vara ute mer. Kolla med termometer hur varmt det är inne jämfört med ute.
Du skulle kunna ta en presenning och fästa på buren för att undvika att det blåser in så mycket om det var blåsten du oroade dig för. Vet inte hur buren ser ut men om han inte har något vindtätt krypin så kan du bygga ett litet hus och fylla med halm, då kan han gå in dit om han fryser.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag förstår vad ni menar men eftersom det är många minusgrader här är vi rädda att han ska frysa ihjäl, han har ingen värme alls i buren och mår inte alls bra i den har jag märkt :/
Jag vet inte vad det är med honom :( jag ger honom mat, aktivering, my spån 1-2 ggr i veckan men småstädar varje dag, går med honom i koppel, pälsvård och klocklippning men ändå är han inte glad när jag går för att titta till han, han trycker in sig i ett hörn och vill inte alls vara i uteburen :( för sen tar jag in honom så vi kan borsta honom och så och då blir han en helt annan kanin, han är glad och slickar på våra händer och busar omkring och då kan vi lyfta honom och så, men sen när jag ska ta ut honom sprattlar han och försöker ta sig loss för han vill stanna inne med oss och när jag tillslut fått ner honom i buren verkar han ledsen ;__;
Men vi hade en dvärgvädur när jag var liten som hade en innebur och utebur för en natt blåste det storm och mamma var orolig för det var jättekallt så hon gick ut mitt i natten för att titta till honom och då var han nära att frysa ihjäl så det var tur att hon hittade honom och tog in honom in i huset och efter det sov han bara inne när det var dåligt väder och vinter.
Jag vill ju bra hans bästa..<3
#3: Hur många minusgrader? Med tanke på att det finns kaninuppfödare långt upp i norrland och liknande som har sina kaniner utomhus utan problem. Så länge kaninburen är vindtät och kaninen har ett hus eller liknande med halm som den kan värma sig i, så brukar det inte vara någon större fara.
Mina kaniner har varit ute i -25 grader utan problem! (kallaste vintern vi haft, förra året). Har spån & halm i burarna. En kanin mår inte bra av att man tar den ut och in hela tiden. Anser att man antingen har den ute eller inte :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men om han är olycklig ute, så kanske ni borde överväga att ha honom inne alltid? Dvs. Inte flytta/in ut varje dag.
Ta in honom på heltid i ett kallt rum om det är så kallt och du har en dålig bur, sedan tar du ut honom i vår och bygger en bättre vinterbur till nästa vinter om du helst vill ha honom som utekanin året-runt.
Det är lag på tre täckta väggar (plus golv pch tak så klart) i utebur, hur ser din bur ut?
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
#7 : Tack ! precis det jag ska göra nu när du säger det ! och tack #6 också! för jg vill inte att han ska vara ledsen och olycklig ! han kommer må mkt bättre sen när buren är tät och har täckt del!
Min bur har kortsidorna täckta och baksidan av buren såklart och golv och tak men när över hela framsidan så vinden blpser lätt in regn och sånt i buren så ska nog göra som du sa, ha honom inne tills i vår (fast såklart ska han ju vara ute i lekhage 1-2 timmar och sele m.m !
Och sen ska pappa hjälpa mig att bygga en bättre bur som är till för vinter bruk ! :)
Tack för alla svar ! det hjälpte ! =)

nät* ska det stå ist för när ;)
#8 Med "ute i lekhage" enar du då utomhus? För om du tar in honom och har honom inne på heltid så är det inte en bra idé att ha honom utomhus alls. Han kommer att fälla av sig vinterpälsen och DÅ är det stor risk att han fryser ihjäl.
Hade mina kaniner (utekaniner) utomhus när det var -35c och snöstorm, de brydde sig inte nämnvärt. Man ska inte förmänskliga djuren, vad tror du att vildkaninerna gör på vintern? Inte har de då några element i alla fall.
han kan ju vara ute under uppsikt av mig såklart..? :O och man kan inte jämföra en tamkanin med vilda kaniner. det är stor skillnad.
skulle du släppa ut din kanin i skogen skulle den dö och skulle du fånga en vildkanin och sätta den i bur skulle den antagligen dö.
så de går inte att jämföra så.
#8 låter som precis likadan bur som jag har till mina kaniner och de mår hur bra som helst i sina burar. De har tre täckta väggar. Hela framsidan är galler. De har vasritt hus med halm och så har de halm i buren, de mår hur bra som helst.
#11 med tanke på att kaniner inte varit domesticerade särskilt länge så kan man mycket väl jämföra en vildkanin med en tamkanin. De har samma behov och klarar samma saker. Anledningen till att en tamkanin inte skulle klara sig ute i naturen på vintern beror ju på att tamkaniner inte behövt lära sig söka föda i snö utan ha alltid fårr födan serverad.
Och tar du in din kanin så kommer den fälla vinterpälsen och då är det djurplåger i att ta ut den i minusgrader igen. Du måste välja antingen är kaninen inne eller ute. Att blanda är det sämsta du kan göra för kaninen.
Tänk på att också vänja den gradvis vid värmen, annars är det stor risk att han får värmeslag.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
men problemet är ju att mamma och pappa inte vill ha honom inne på heltid. han får bara sova inne säger dom. men han mår ju inge bra där ute.
jag hatar all denna skit just nu. allt blir bara fel. om han inte får komma in kommer han ju dö och har jag honom inne kommer han ju dö låter det ju som på er.
så vad ska jag göra då? jag kan ju inte direkt bygga en vinterbur på en minut.
tänk på vad ni själva skulle göra när ni sitter i den här sitsen hallå. den är fan inte lätt.
och till dom som skapat hemsidan, förlåt om man inte får svära eller så. men jag går ju under snart.
jag vill hans bästa men allt blir ju helt totalfel.
#15: Har ni möjlighet att flytta uteburen till en mer skyddad plats?
#15 Om din bur har tre väggar och ett tak och står på ben så är det en vinterbur. Kaniner behöver inga isolerade burar. Han kommer inte att dö om han ät ute på nätterna. Kaniner mår bra av att vara ute. De har vinterpäls så de klarar kylan. Om det blåser in buren kan du ju föröska flytta den så den står mer i lä. Men du behöver inte oroa dig, han har det jättebra i sin bur.
Däremot att flytta kaninen ut och in är inte bra. Han riskerar både värmeslag och att han fäller vinterpälsen och fryser ute.
#15# Fast du är ju den enda i tråden som är övertygad om att han dör om du inte tar in honom, alla andra är eniga och talar om för dig gång på gång att det är djurplågeri att ta in honom och sen ut igen. Jag an tycka att det är mycket enkelt, sen hur du väljer att göra är upp till dig och ditt ansvar eftersom det är du som skaffat kaninen.
Han dör inte av att vara ute, speciellt inte när han är van vid det :)
Proppa in halm och speciellt i bodelen, så klarar han sig finfint :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej, förlåt för att jag överreagerade, ska göra som du sagt, och sen har vi mejlat på en bra bur på blocket som har täckt del, så hoppas allt löser sig nu,
tack för svaren <3
Låter kanon att du tar till dig tipsen, låt honom vara ute på heltid om föräldrarna inte tillåter att han går inne. Och vill du ha en mer isolerad bur så får du skaffa en. Det är som sagt är djurplågeri att flytta en kanin fram och tillbaka under vintern. En lägenhet kan inte ha en temperatur på lägre än 5 grader och utomhus är det i vilket fall 0 i dagsläge, lägre på de flesta ställen. Blir en skillnad direkt. Han klarar sig utomhus, är han ensam kan du gå ut och gosa med honom ju :)