Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 566 ggr
Mamzan69
0

Önskar råd om kaninungar..

Jag fick lite ofrivilligt 5 kaniner när vi köpte en..
Men iaf så lever o växer fint 3 stycken underbara små..de är nu 14 dagar..

Jag undrar nu..

Planerar att behålla en, en speciell, då vi inte vet om det är Hane eller Hona? så måste jag ju planera lite..är det en hane så ska vi kastrera den när den är tillräckligt gammal.
Hur länge ska ungarna gå ihop med mamma?
Kan jag ha kvar den vi ska ha själva ihop med mamman sen o flytta på de andra 2 till en annan bur? 
Mamman är själv uppvuxen med sina syskon. Så hon har aldrig varit "själv" i bur förrän dagen innan hon födde.

BusBella
0

Ungarna ska gå tillsammans med sin mamma i minst åtta veckor, vissa tycker sju veckor men det kan vara lite väl tidigt ibland. Och ja, du kan flytta dem andra två till en annan bur och låta den ni ska behålla bo kvar med sin mamma, fast om det är en hane får ni sära på dem och kastrera honom för dem kan bli könsmogna rätt tidigt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Zvintos
0

Ungarna bör inte flytta hemifrån innan 8 veckor. Vissa särar på mamma och ungar runt 6-7 veckor och låter ungarna gå ihop tills de är leveransklara, andra har ungarna ihop med mamma fram tills de säljs.

Mamzan69
0

Tack! Vad bra då! Klart att de då ska få vara kvar hos mamma :D

Chieko
0

När de blir äldre kan ni nog se könen, finns bilder här på sidan att jämföra med. om det är en hane ni vill behålla måste ni ha en separat bur till den tills han är tillräckligt gammal att kastreras och minst 4 veckor efter. Är det en hona kan hon såklart gå med mamman hela tiden :) Om ni känner er osäkra kan ni be nåon kunnig i närheten komma och kolla på könen åt er när de är 7 veckor ungefär, så att ingen hane råkar hamna med en hona :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus