Kaninhane sökes till avel
Hej 
Jag har en mycket go dvärgvädur som vi hämtat från ett djurskyddshem dit hon kommit via polisen. Vi har haft Halloween, som hon heter sedan halloweenhelgen.
Hon är runt två år och jag har planer på att ta ungar på henne. Jag letar därför efter någon som vill låna ut en löwen/lejonhuvad hane eller en dvärgvädurshane. Att hanen är renrasig eller har stam spelar absolut ingen roll eftersom vi faktiskt inte vet något om Halloween och eftersom kaninungarna inte kommer vara uppfödda till Avel utan enbart som myskaniner.
Jag tycker dock att det är viktigt att det är en trygg och glad kanin som trivs med människor.
Jag bor i Kungsbacka, ca 4 mil söder om Göteborg, så jag skulle gärna se att ni ni bodde i närheten.
Hör av er om ni har någon som skulle kunna passa eller har några frågor.
Kram Belinda 
Vet ni om hon haft kaninungar innan? Annars skulle jag nog avråda er till att ta ungar. Särskilt som ni inte vet exakt hur gammal hon är. Risken finns att det blir komplikationer vid förlossningen till följd av hennes ålder och därigenom mindre elasticitet i bäckenet. Ett tips? i all välmening med andra ord.
Djurskyddshemmet fick in henne tillsammans med en unge som omplacerades till en annan familj så en unge har hon i alla fall haft.
Men tack, jag ska ha detta i åtanke. :)
Om hon är från djurskyddshemmet så vet ni ju inget om hennes ursprung och hon kan ju lika gärna bära på tex bettfel.
Hon har inga problem med sina tänder men hon kan självklart ha anlag för det ja.
Finns alldeles för många kaninungar som "bara" skulle sättas till liv för mys. Men så funkar det inte riktigt.. det är ganska mycket mera ansvar än att bara ta en kull och hoppas på friska kaniner.
Hjälp några andra kaninungar som behöver mys-hem. Finns hundratals på Blocket, kika där.
Och dessutom skulle jag inte ens tänka tanken på att ta kull när du inte ens vet något om kaninen. Tänk om hon bär på bettfel, och alla ungar får bettfel. Vad gör du då?
Vad gör du om det blir 10 ungar, och inga blir sålda?
Måste hålla med #5.
Det är så lätt att bara sätta kaninungar till världen, men det är inte verkligen inte ett "bara".
Det finns oerhört många kaniner som sitter ensamma i sina burar år ut och år in, kaniner som inte har några hem och kaniner som släpps ut i skogen.
Kaninungar är gulligt, absolut! Men alla dessa kaninungar växer och behöver ett hem.
Är din kanin dessutom omplaceringskanin så borde väl du om någon veta att det finns fler kaniner än vad det finns hem.
Bettfel är allvarligt, men det är inte bara det som är risken. Det finns otroligt många genetiska defekter och sjukdomar som kan ligga i släktet, eftersom du dessutom inte kräver bakgrund på hanen är risken oerhört stor att ungarna föds med genetiska fel.
Dvärgvädurar är dessutom höjdare på stora kullar så att ni får en 8 st är inte ovanligt! Minst skulle jag säga 5 st, men absolut kan det bli fler.
Om dessa dessutom är hanar behövs 8 burar innan de fyllt 12 veckor. Kan ni erbjuda det? Om 5 av dessa ungar dessutom har bettfel elelr andra defekter, vad händer då?
Vill ni avla så köp en avelskanin och hjälp till i aveln. T.ex. köpa en mellerudshona och hjälpa till att bevara rasen.
Eller köp en av alla dessa oönskade kaniner som redan finns.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com