Bygga bur - Hyllan GORM
Hej!
Har ni erfarenhet av just denna hyllan : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00058519/#/00058519 ?
Funderar nämnligen på burbygge :)
Jag har en sådan hemma och den är vind som fasiken.
Hur har du tänkt bygga? Lägga den ner och göra en stor bur av den? 

Klä runt med plywood och lägga plattor på hyllplanen. Måla dem med kallasfalt & sedan måla resten. Sen luckan osv. :)

Btw, den ska stå inomhus ;)
Då är hyllan för liten i area. då får du får du ha två såna hyllor bredvid varandra.
Om du ska ha den stående så blir det som #4 säger för små mått. Ytan blir bara lite drygt 0,42 kvadrat. Så jag skulle rekommendera att du bygger helt själv, för som Katti säger så blir det enklare och man får exakt de mått man vill.
blir billigare att köpa virke och bygga. Plus att du måste lägga den ner i så fall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja har byggt en bur av IVAN (eller Ivar?) från ikea, då hade ja ena delen 50x83 och fick sätta till 50x40 och satte skivor runt o på med dörrar. MEN då hade ja köpt det mesta av hyllan från blocket så det blev mkt billigare än köpa på Ikea. Som andra säger, det blir billigare att bygga från grunden själv.
#5 Vad har du för mått? (: Blev jätte sugen på att bygga en sådan som du har. Kan du inte skicka ett PM med mått, beskrivning osv? (: Super tacksam för svar (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Jag har inte måttet på lådorna i huvudet, så ska man bygga en bur får man köpa lådor och mäta (de finns på IKEA, men den här storleken finns inte på alla IKEA-varuhus tyvärr… Fast det går givetvis med andra stora låga lådor också). Men jag har för mig att varje ram är ca 110 x 73 cm eller så. Man börjar med att göra fyra ramar och kapa till 4 ben. Den här buren är drygt 190 cm hög (halva måttet på brädorna jag köpte helt enkelt!). Sedan fäster man ramarna på benen. Det är lite pyssligt eftersom nätet ska vara emellan (i alla fall om man är ensam som jag…), men det går! Det är bäst att ha hörnstolparna på kortsidan, så att det blir lätt att ta ut backarna när det är städdags. Det är förresten en stor fördel att ha en bräda mellan backarna mitt i ramen också. Det förhindrar att backen ramlar ner när man tar ut den.
Sedan är det dags för nät uppepå och att göra dörrar. Att ha en stor dörr tar väldigt stor plats när man ska pööna den, så jag har en bpå varje halva. Givetvis går det att göra en för varje bur också. Klart! Jag har för enkelhets skull valt att inte ha fasta hyllor, mest för att det är svårt att få fast dm på nätet utan att nätet tar stryk (det funkar om man har riktigt minknät, men jag har putsnät).
Tänk på att avståndet mellan den översta (tak-)ramen och nästa kan vara kortare. Backarnas djup gör ju buren högre invändigt!
Buren är väldigt lättbyggd. Det som tar tid är att kapa allt nät… Givetvis kan man ha skivor på en eller flera väggar om man vill det, istället för nät.
#10 Väldigt smart, har tänkt att göra nå liknande innan men din var riktigt smart med ikea lådor, jag ska nog göra en liknande dock ska botten buren vara närmre golvet och ha någon trä skiva och en trappa under då jag har en frigående kanin och resten sitter i burar! (:
Kan jag spara dina bilder på burarna? (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Spara på bara
!
10#Vilka småa kaniner! är de det eller ser det bara ut sådär?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Haha, ja, det är ungar man ser! Mammorna är under hyllorna. De syns bättre på bilden i #5.