Tror att filten är ungar?
Min hona har fått en mysig filt i buren nu i vinter för att kunna värma sig i, men har märkt av att hon börjat försvara buren när man ska ta ut henne och idag flyttade jag upp filten på hennes hylla medan hon var ute och skuttade i snön och hon började genast att leta efter den när jag släppte in henne igen. När hon sedan hoppat upp och hittat den på hyllan så började hon att slicka den precis som om det var en annan kanin. Hon gjorde det ett flertal gånger. Tror hon att filten är hennes unge/ungar? Borde jag ta ut filten eller bara låta den vara?
Någon som har erfarenhet av detta beteende?
/ Emma
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 ?
/ Emma
jag råka missuppfatta och trodde att du trodde att honan hade fått ungar. Sen läste jag texten igen å förstod att jag läst fel. Så jag suddade ut texten igen. Därför blev det "blankt" förlåt
/ Cornelia Andersson,
Jaså, det är lugnt :)
/ Emma
men det har kanske med revir å göra?? :)
/ Cornelia Andersson,
#5 Hur exakt menar du då?
/ Emma
#6 Hon kanske är mer revirbenägen över den…
Ingen aning men tror inte att en kanin är så "dum" att den tror att en filt är ens unge/ungar. 
Vi har en fleecefilt i kaninstallet för oss själva när vi sitter där. Våran kaniner älskar den ! Tuggar på den, slickar , sniffar, speciellt våran hane. Men kan säga att våran katt gör samma på filten vi har på soffan :0
Kanske är det bara varmt o gott??? Någon som vet???
Hjärtliga Hälsningar Mariëlle och Janine Bos
www.nossanskaningard.weebly.com
Jag hade tagit ut det.
Vill själv inte ha en "vaktande" kanin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Det finns ju tikar som uppvisar det beteendet genom att "adoptera" något litet lurvigt icke levande när de är skendräktiga, så "dum" tycker jag inte att min idé var.. Inte för att jag vet om det stämmer dock att min kanin gör det.
"Tikens beteende kan också påverkas. Hon kan få ett utpräglat modersbeteende; hon bäddar och bygger bo. Hon kan också vara allmänt rastlös och orolig. Det händer även att tiken adopterar allehanda ting, till exempel gosedjur och skor, som sina ungar. Dessa surrogatvalpar bör tas ifrån tiken eftersom de kan stimulera skendräktigheten. Tiken kan också blir nervös eller slö och ibland ses även en ökad aggressivitet, speciellt om hon tillåts behålla och vakta sina ”valpar”." -http://www.agria.se/hund/artikel/skendraktighet-hos-tik
#9 Plockar ut den då, då jag heller inte vill att hon ska vakta och göra små utfall.. Tack!
/ Emma
Jag hade ett gosidjur (en säl xD) som han pussade på och somnade brevid, jag tror bara dom tycker det är mysigt :)