Kisset fryser.
Nu har det varit kallt några dagar och ett nytt problem har uppstått. Att byta frusna vattenskålar är inget problem men hur gör man när kisset fryser i buren. Jag brukar skopa bort vått spån och kluttar dagligen och storstäda ca 1 gång i veckan. Men de senaste dagarna har jag inte fått bort allt, de har frysit fast i botten. Hur ska man lösa det. Just nu tar jag bort det jag kan och lägger tort spån och halm ovanpå det fastfrusna. Känns inte helt fräsht faktiskt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag får inte heller bort kisset i mina burar, jätte jobbigt. Jag har toalåda till två av kaninerna, så den är det bara att ta in och tina upp.
Men hos de andra 4 kaninerna måste jag hacka och nästan ta till våld för att få bort allt haha. Men denna vinter har jag än så länge kunnat passa på att städa under de dagar det har varit 0 och plus så det har inte varit några problem. Men nu är det mycket kallare, så antingen provar man att hälla varmt vatten över och tinar upp, eller så får man ta en "hacka" och slå bort det i bitar.
I värsta fall får man bara hälla över nytt spån och vänta tills det blir varmare.
Om man har en värmepistol kan man kanske prova att blåsa med den så att det tintar lite, jag har ingen hemma men min pojkvän har så jag kanske ska ta hem och prova med den. Alt. en hårfön? Men då kanske man får blåsa länge, men kanske bättre än att hälla vatten.
Jag hackar/skrapar det jag kan, men det känns ohållbart att hälla varmvatten i buren. Hoppas på varmare väder.
ja det hände mig idag xD
lägg i halm så att kisset rinner igenom halmen till spånet!!!!
HAHAHAHAHAHA…..
#4 Jag har halm, det gör ingen skillnad. Det fryser ju ändå.
Jag tömde en toalåda idag, den var helt stenfrusen! Fick ta in den och "värma upp den". Dom andra som inte har toalåda kan jag inte göra något åt! Får helt enkelt bara fräscha till det genom att hälla ett nytt lager spån och halm tills vidare.
tar bort så mycket jag kan, och sedan fyller på med ny spån ovanpå, mycket mer kan man dessvärre inte göra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har hört att det finns nå värme pellets, har själv ingen aning om vad det kan vara och hur lämpligt det är för kaniner. Man kan ju alltid kika (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
#8 Värmepellets heter det man eldar med, vilket är hårt och ej bra till kaniner:)
#9, vrf är inte det bra :)
#10 Det är hårt för kaniner att gå på. Och tvivlar på att det är bra om dem skulle få det i sig när det smular sig.
okej.
#11 Åh,.. sån pellets. Var ute och skulle köpa hö idag på en gård och där sa de att de hade haft sånt under spånet för att de skulle hålla värmen.
#13 Finns kanske annat med som kallas lika dant? :)
kan ju vara så. Alla knep som är lämpliga för kaniner är ju bra knep :D Gäller att komma på dem bara hah
#15 Ja precis ;)
Så fort det blir lite varmare så ska jag se till att få rent och sen testa igen med kisslådor och hoppas på att de får ligga kvar den här gången. Förra gången användes den som kastleksak.
Det finns halmpellets som jag provade till mina en vända. gillade det skarpt! Dock blir det dyrt i inköp till alla mina, de ramlar sönder när de blir våta, så man behöver bara ta bort de "trasiga" pelletserna. Blir billigare i längden, men dyrt i inköp. Speciellt när jag får tag i hö gratis :D
Jag har en sk. målarskrapa som hjälp när jag städar mina burar, den ser ut som en stor spackel. Den kilar jag emellan kisskakorna och golvet, och bänder upp dem. Annars använder jag yxa när jag är riktigt på krigsstigen :P
Plast funkar inget bra alls att städa med på vintern, man måste ha något av metall för att få loss skiten. Endera en målarskrapa, eller en skyffel av metall.
#18 ja spackel "skrapa" är med bra, har jag hos hönsen ^^,
Spackelskarpa altså. Undra om inte vi har det på vinden.
Jag använder har en sopskyffel i plast annars.
#20 Ja så heter det ja :P Stod stilla i huvet haha :)
Jag har också sopskyfflar i plast. Men de går inte att få bort det frusna kisset med utan att de går sönder. Så jag bänder upp kisset med spackeln, eller hackar sönder det ovanifrån med en yxa. Ibland slår jag med yxan försiktigt från sidan också. Men försiktigt som sagt, man vill ju inte ha ett stort hack i buren :P
jag har en skyffel somn är ine gjort av plast men om man tar i viker den sigför det är sååå gammal xD
Dock så är det inte ofräscht med "gammalt" kiss på vintern, det är ju fruset så de lämnar ju inte ifrån sig bakterier.
När jag är lat så skrapar jag bort det som jag får bort, sedan täcker med ett tjockt lager spån bara :)