Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1276 ggr
MELS
0

Kanin som inte äter som den ska(?)

(Vet inte riktigt om jag satt denna i rätt kategori, flytta gärna om den ligger fel..)
Hej!
Har de senaste dagarna märkt att min kanin Saffran inte äter upp all sin pellets som han brukar. Det verkar som om han "halvt matvägrar" eller något. Jag ger honom mat morgon och kväll, cirka två matskedar per gång och han brukar äta upp det väldigt snabbt. På morgonen efter har han alltid ätit upp all pellets, men sedan i onsdags (21 december) har han lämnat lite mer än hälften kvar och det tar en hel dag innan han ätit upp allt.

Mamma brukar ge honom morot och knäckebröd, samt att han får torkad persilja och sedan i onsdags då jag var i djuraffären ger jag honom även johannesbröd.

Vad jag har sett så äter han ganska mycket hö och dricker vatten, men jag undrar om jag ska vara orolig eftersom han inte äter sina pellets som han brukar. Han matvägrar inte helt, men jag känner mig ändå lite orolig. Borde jag vara orolig eller bara avvakta och se om det blir bättre?

Tack på förhand!

Fridaaaa
1

Har förmig att johannesbröd inte är bra för kaniner?
Eller är det jag som minns fel?

Om han äter mycket hö och är pigg är det nog ingen fara:)
Han kanske har tröttnat på just den pelletsen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MELS
0

Tack för ditt svar Glad
Har läst att Johannesbröd är en ärtplanta och om jag inte minns fel ska man inte ge så mycket av det eftersom ärtväxter innehåller mycket socker..

Men sen tycker jag han är ganska smal med. Vägde honom nyss och han väger 1100 gram och han fyllde 8 månader igår :S

Han verkar pigg och så, i alla fall Glad

Chieko
0

Han kanske har nöjt sig med johannesbrödet, varit mätt och nöjd resten? Så länge han äter hö är det ingen fara, så håll koll på hur mycket du lägger in så du vet att han äter :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Cameliont
1

Har också hört att johannesbröd är dåligt, men minns inte varför?

Ge honom bara hö och torkade örter om han gillar det, jättebra foder för en kanin. Äter han lite pellets som tillägg får han i sig alla mineraler han behöver.

Skippa knäckebröd, det är inte kaninmat.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Fridaaaa
0

#4 Samma här, minns inte heller varför. Hmm…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MELS
0

Tack för alla svar!! Han verkar må bättre nu, äter mer pellets och mycket hö sedan jag slutade ge johannebröd :)

Becca-
0

Ge för guds skull inte knäckebröd! Det är människomat, och kaninen din är väll inte människa, eller? Troligen blir han snart dålig i magen av alla spannmål i knäckebrödet..

Bra att han blev bättre, men tänk på att hålla dig till kaninmat.