Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 733 ggr
Imasy
0

Hjälp med bajsmonstren!

Jag vet inte hur jag ska göra, då våra kaniner verkligen bajsar ö v e r a l l t!

De har ju en ganska så stor "bur"/vinterbostad också, och det blir ju inte alltför roligt att städa den när de verkligen bajsar på allt och ingenting.

Min förra/första kanin gjorde sitt i ett hörn av buren utan problem, men hur får man dem "rumsrena"?

Har testat sedan vi köpte dem, att ha en kattlåda där jag samlade allt bajs i hopp om att de skulle gå dit, men icke sa nicke. Just nu så känns det som att de samlar poäng inbördes om de bajsar på "fel" ställe.

Kan ta en bild på "buren" bara batterierna till kameran har laddat klart så får ni se vad jag menar.

tips? någon?

/ Desperat bajsplockare.

BaraLisa
0

Min kanin bajsade på andra ställen när hon ville protestera, om jag inte minns fel.

Med vänliga hälsningar Lisa

Fridaaaa
0

Låter som mina 3 flickor, ser mer skitigt ut i buren än vad det är.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Så gjorde min dvärgvädur de första månaderna, men sen helt plötsligt så började hon bajsa på ett ställe. Nu bytte vi bur till henne så nu bajsar hon lite här och där och det gör även rexen som är nykomplig. Jag förutsätter att de kommer att börja bajsa i ett hörn efter ett tag. DEt är så mycket enklare att göra rent.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

saga97
0

när vi hade utekaniner hade vi samma problem sen la i in en hörntoa då bajsad do  toan

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser deras "bur" ut. Inte så trevligt att gå in till dem när hela hagen är full i bajs överallt och det ska man sitta i liksom :S

jasmina.p
0

Är det i själva kattlådan han ska bajsa? Pröva att bara ha underdelen i såfall (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Clariiz
0

Vet precis vad du menar!

En av mina dvärgvädurar är en sån skitgris att jag inte vet vart jag ska ta vägen..
Hon pissar och skiter överallt sedan gräver hon runt allt också så allt blir bara en endaste stor bajsröra inom loppet av 2 dagar. Dessutom bor hon nu med sin dotter, så det är ännu värre!

Testa ha en massa mjuk halm med spån under i själva buren. Kaniner gillar att iaf kissa där det är mjukt. Förhoppningsvis börjar de även bajsa där då.

Annars brukar det kunna vara riktigt svårt att få en skitgris rumsren. Kaniner är ju renliga av naturen, så en kanin som inte har det kvar lär vara svårt att träna tror jag.. Tyvärr :/

Du får skaffa plasttofflor och sittskydd! ;)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
0

Vissa kaniner går verkligen inte att lära… tråkigt nog. De är ju som #7 skriver, rena i naturen och vissa kaniner är helt enkelt inte det.
Jag har haft många kaniner genom mina "kanin-år" och de flesta har gjort sina behov i låda eller ett hörn, åtminstone kisset. Men har en hona hemma som kissar (och bajsar) precis överallt, hela buren blir helt nerkissad på bara ett par dagar och hon är dessutom vit och långhårig = nerpissad skit kanin!
Annars brukar dom kunna bajsa och kissa överallt under tonåren - trotsåldern, och sedan bli bättre med åren, men min hona är 2 år och fortfarande en gris.

Det enda jag tycker brukar fungera är den metod du redan har testat, annars är det att byta burmaterial (spån i enbart den del de ska göra behoven i, resten en filt, matta eller tidningar), prova stor städa hela buren, spraya och skura med ättika för att få bort all lukt och sedan lämnar du allt rent utom en skitig toalåda (helst utan lock).

Imasy
0

Min förhoppning var det iaf ;) Har haft vanlig låda innan, ställde in en med huv nu på kvällen när jag städade.

De bajsar faktiskt mest ute i hagen, på mattorna, och kissar mest inne i buren/trälådan, men visst kommer det kiss ute på mattorna också.