Tips till alla er som letar kaninnamn!
Har du nyss köpt en kanin (eller nåt annat djur) som du inte vet vad du ska döpa den till? Eller kanske fått en kull med ungar och behöver många namn? Det finns en bok som heter "All världens namn", (författare Mimmi Hedlund) som är ett namnlexikon som innehåller ca10 000 djurnamn! Denna bok är super! Massa fina namn på alla möjliga språk och från många kulturer, alla namn med förklaring/betydelse bakom. Jag köpte boken över internet (kommer tyvärr inte ihåg vartifrån), men den finns nog på många bibliotek. Någon som behöver några NAMNFÖRSLAG, eller vill veta vad ett speciellt namn betyder, skriv i tråden så kan jag försöka hjälpa till!
//Frida

Verkar jättebra! Ska leya upp den då jag ska till bibblan imorgon :D

Ja, den boken verkar kanon! :)
Håller med…särskilgt att jag ska kanske skaffa kanin i maj

Jag letar ju efter ett bra tema till kaninungarna. Hojta till om du hittar några bra namn som 'hänger ihop'!!

#4 Alla namn står ju i bokstavsordning så det är lite svårt med teman, då får jag nog sitta och läsa igenom hela boken… Däremot om du antingen vill ha alla på en speciell bokstav eller exempel speciella "utländska" namn (dvs ex. japanska, isländska, arktiska, mexikanska mm) så kan jag nog hjälpa dig!..

#5 Du får hemskt gärna ge lite förslag!!

#6 Oj, vad svårt… som sagt det finns 10 000 namn i boken.. Ska kolla lite och se om jag kan hitta några teman..

#7 Tack :D
Det finns ju lite NAMNFÖRSLAG här på kanin.ifokus med.
10000 namn. Kors vad jobbigt det måste varit att skriva den där boken :P
#3: tips? på teman:
Godissorter (Daim, dumle, japp m.m)
Bilsorter (Ferrari, mercedes, mazda)
Drinkar/Sprit (Cherry, Whiskey, margarita)
Blommor
Kändisar
Klädmärken (Prada, gucci)

Jag har faktiskt funderat på lite olika bilmärken, typ mercedes benz m.m..

#6 Några speciella teman hittar jag inte just nu men vill man ha några lite mer ovanliga namn som ingen annan har finns tex Afrikanska namn (Betydelsen inom ()): Amandla ("Styrka"), Diliza ("Den som förgör det onda"), Gazali ("Mystisk"), Hazina ("Skatt"), Isabis ("Något vackert"), Jengo ("Med röd hudfärg") Juji ("Massor av kärlek") Malaika ("Ängel), Palesa ("Blomma") Sagira ("Den lilla") Tau ("Lejon") Winta ("Önskan") Zuri ("Vacker") mfl…
Detta är bara ett litet axplock, det finns hur många som helst! Det är ju inga vanliga kaninnamn, men som sagt, lite kul att ha något namn som ingen annan har, och det är ju också kul att veta vad namnet betyder, det tycker jag i alla fall… 

Tack, jag tror faktiskt att jag ska använda dom namnen till kaninungarna :)

#12 Kul att du gillade dem! =)

Jag gillar speciellt namnet Juji!

Jättefina namn Frida! Ska defenetivt använda något av namnen på nästa husdjur! (Om djuret inte redan är döpt) :)

Nu är det helt bestämt, kaninungarna ska döpas efter dessa afrikanska nam! Tack för hjälpen, jag har letat namn hur länge som helst utan att hitta något bra =)
verkar jättebra med en sån bok :)
vad var några av de japanska namnen?

# 17 Några exempel på japanska namn: Aiko ("den älskade"), Akina ("vårblomma"), Benjiro ("fredsälskare"), Hikari ("ljus"), Hoshi ("stjärna"), Kaemon ("glädjefull"), Keiko ("välsignelse"), Kimi ("den som är utan like"), Kuro ("svart"), Mai ("ljussken"), Miyo ("vackert barn"), Rinji ("rofylld skog"), Shinju ("pärla"), Sachi ("lyckligt född"), Sora ("himmel"), Taji ("silver och gulfärgad"), Yuki ("snö, lycka").
Finns ca 100 japanska namn till i boken, orkar inte skriva ut alla… 
J aden boken ska låna. tack för tipset
#18 jättebra namn :) gillade spciellt Taji, Kuro, Shinju, Sachi, Yuki, alla var bra :D

# 12 Frida, har du döpt kaninerna än?? *nyfiken*…

Japps, dom heter: Juji, Malaika, Dakarai, Dayo, Thabo, Obi och Tau :)
Nån som kan hjälpa mej lite? ska få en kanin kull. nått tema har jag inte. men ta gärna namn och gärna med en mening (asså vad det betyder osså ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
ska köpa kanin om några dagar,tror det blir en vit brunbrokad,namnförslag?
#24; hona/hane?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
hane
Karamell Kungen xP
Prinsen (hade en som hette så)
Ernie
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com