Växla ute och inne?
Överallt läser man att en utekanin absolut inte kan tas in på vintern, inte ens några minuter, för då börjar den tappa vinterpäs och sen kan man inte ta ut den igen för då fryser den ihjäl. Men hur mycket sanning ligger det i det egentligen. I måndags morse lämnade vi in vår utekanin för kastrering och veterinären tyckte när vi hämtade honom på eftermiddagen att han skulle få sova inne över natten. Jag påpekade att han var utekanin men veterinären såg inga problem med att ha honom inne en natt och sedan ta ut honom. Så vi lydde hennes råd. Och det verkar ju ha gått bra. Han har nu sovit ute en natt och verkar må fint. Kan påpekas att det inte är speciellt kallt här. Runt noll grader till någon minus grad just nu. Eller tror ni att han fryser? Hur gör ni med era utekaniner? Låter ni dem komma in en stund ibland även på vintern? Skulle gärna ta in dem en stund och mysa lite men jag har aldrig vågat göra det förut men efter att ha sett att det funkade nu kanske jag vågar göra det!
Puff brukar få komma in på vintern även om han bor ute. Det har aldrig varit några problem med det. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Någon dag gör inte att kaninen tappar vinterpäls. Däremot finns risk för överhettning, något kaniner är väldigt känsliga för.
Jag misstänkte att det här med att komma i på vintern inte var någon större grej. Kommer nog ta in mina kaniner en liten stund då och då även på vintern om det inte blir en massa minus ute så att temperaturskillnaden blir alltför stor.
Min kanin bor på balkongen,jag tar in honom lite då och då,funkar utmärkt!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Jag tar inte in min nu under vintern. I höstas när det var varmare ute fick han komma in några snabba svängar men öronen blev kokheta ganska snabbt redan då så nu får jag vackert vänta till vår/sommar.
Men hur är det då med kaniner som bor inne under vintrarna, kan man ta ut dom en snabbis? :o
#6 Beror ju lite på… Rasta kaninen ett par minuter ska väl funka, men tror det är värre på det hållet. De har ju inte samma päls som tar upp kyla som permanenta utekaniner har. Sommaren funkar det ju, men kallare delen av vintern är kanske itne lika kul för kaninen och vara ute.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 Aa det var det jag tänkte på också, låter ju inte sådär jättebra att ta ut en kanin som bott inne hela vintern till typ -5 C, när dom inte ens har någon vinterpäls.
Man ska ju försöka att hålla kaninen i sin vanliga temperatur så gott som det går. Att t.ex. ta in en utekanin mitt i vintern för kel känns inte alls okej, kaninen kommer med stor sannolikhet lida mer av temperatursändringen än den kommer njuta av uppmärksamheten, men efter ett veterinärsbesök kan det ju vara vettigt. Så nej, jag tycker att man får gå ut till sina kaniner och kela med dem, vi kan klä på oss men de kan inte klä av sig. Dessutom är det vi som väljer att skaffa djur, och vi som ska anpassa oss efter dem :)
#6 När det gäller innekaniner så vet jag att min lilla började frysa redan vid 5 grader i höstas. Han njöt inte alls av sina promenader. Det beror väl på hur varmt det är inomhus, bor kaninen t.ex. i garage så är det ju svalare. Men jag tror att de hellre stannar inne de kalla vinterdagarna ;)
Angående att ta ut innekaniner. Jag har uteplats och släpper ut kaninerna om de själv vill varje morgon, om det inte är kallare än ca -10. De går gärna ut och verkar inte frysa. Men då är de ju ute kanske 5-15 min bara.
http://kaninuskananis.blogspot.com/
Jag tar inte in mina utekaniner på vinter pga temperatursväxlingen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar ta in min korta stunder flera gånger per dag. Antingen för lite gos eller så får hon springa av sig en sväng inomhus. Ser inga som helst problem med detta, hon får vara inne ca tio min- en kvart och jag brukar känna på hennes öron så dem inte blir varma. Min kanin bir glad av att få komma in och springa och undersöka. Hon gör glädjeskutt och vältrar sig på rygg, ser henne aldrig så glad och nyfiken som när hon får komma in en kort stund. Hon ska få njuta av livet och inte bara sitta ute i sin bur och inte få komma in för att det är en viss temperaturskillnad. Har aldrig sett henne må dåligt på något sätt av att vi tar in henne.
Att ta ut en innekanin på vintern för lite rastning ser jag inte heller som helst några problem med. Jag har hört att kaninern tål kyla mer än värme så en innekanin klarar längre att vara utomhus änen utekanin som är inomhus.
Jag tycker det är synd om utekaniner som bara sitter i sina burar och inte får sällskap. Då är det väl bättre att ta in den en kort stund för gos? Jag gillar heller inte att man har en kanin inomhus dag in och dag ut. Skulle du vara inomhus hela vintern? Dem behöver som oss frisk luft som vi och att låta dem vara ute och skutta i sele på gräsmattan eller släppa ut dem på balkongen en kvart elelr så blir dem nog bara glada av, kolla bara så dem inte bara sitter och fryser, då är det dags att ta in dem.
Min utekanin bor i en sommarbur, så vi har henne ute från vår till sent på hösten. Sen tar vi in henne till garaget (runt 10 grader) när det börjar bli vinter.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#13 Jag är ute med kaninen också, men regniga och blåsiga dagar som det har varit många dagar av nu, så gillar varken jag eller kaninen att gå ut. När det regnar sitter hon mest och surar och hennes päls blir trasslig. Hon är heller inte särskilt förljust i att känna sig fast i sele eller i en Hage, utan gillar mer att kunna springa fritt från rum till rum och undersöka allt på hennes egna sätt.
jag har haft min kanin inne några timmar under dagen (inte när det har varit för kallt) när han bodde där ute,men när det stormade så hade jag han i gäst stugan (där är under 10 grader) och sen tyckte vi att där va bra att ha han, nu kan jag ha han inne utan att vara orolig att man hittar en fryst kanin där ute dagen efter =D
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Alltså, det där med varma o kalla öron funderar jag lite på.
Våran kanin bor inne i vårat kök, där är normal rumstemperatur, snarare lite åt det svalare hållet. När hon mest suttit/legat still ett bra tag så är öronen kalla och när hon hoppat runt och motionerat en stund så blir de varma. Jag tolkar det enbart som att hon blir lite varm om öronen för att blodcirkulationen kommer igång bättre när hon rört sig.
Så det kan inte enbart handla om att kaninen är för varm så fort öronen skiftar lite i temperatur.
Ja, det där med öronen. Min kanin Nakhre, som är utekanin, har ju kalla öron/svala öron när hon bor i garaget, men direkt hon får komma utanför buren så får hon väldigt varma öron. Jag brukar försöka kyla ner dem ibland, men om det är nödvändigt vet jag inte.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Ja, eftersom öronen är såpass tunn hud med mindre päls på känner man ju lättar temperaturväxlingar där och troligtvis reglerar den även temperaturen där. Även en utekanin blir ju "varm i kläderna" och får ökad blodcirkulation av att röra sig utomhus. Dålig blodcirkulation = kallare i kroppen och då även öronen.
Jag tar inte in utekaninerna på vintern utan allt finns ju ute. De lever som på sommaren nästan. Skuttar i Hage flera timmar varje dag, går i sele, busar i snön. Jaa, helt som vanligt. Jag ser ingen som helst anledning att ta in dem. Min "innekanin" (hon bor i källaren, ca 15 -17 grader) tar jag däremot ut lite då och då. Hon får skutta i hagen och gå korta promenader i sele. Hon tycker det är jättekul, mycket roligare att vara ute en sväng i snön än att skutta omkring inne i mitt rum ^^ Dock kommer jag inte ta ut Nessie när det blir "riktig vinter" typ -20 grader då jag anser att det är för kallt. Men så länge det funkar att ha henne ute, utan att hon fryser så låter jag henne vara ute lite då och då :)
Jag ser ingen anledning att ta in en utekanin på vintern, det är inte det att dem tappar vinterpälsen men dem kan få värmeslag om det skiftar för fort och jag tycker inte man ska riskera det bara för att man vill ta in kaninen och kela med den.
Så jag skulle kunna ta ut mina två innekaniner för lite fotografering i snön, när dom bor i ca 22 grader om vi säg det är ca -2 grader ute, bara dom inte fryser? Dom är teddydvärgvädurar.
jag brukar ta in Zingo iband (om det behövs) jag kan aldrig ta in Zira för hon kissar överalt X^
dom skakar oftast om dom fryser mycket!
Jag är inte så noga, aldrig hänt något, såklart undviker jag att ta in dom bara för lite gos.
Men jag har tagit in kaniner ibland när det varit -30 till en plats där det varit strax över 0, för att sedan ta ut dom igen när det blivit "varmare" (ungefär -20 till -25) - no problems, har gjort det för att det har varit så extremt kallt åt dom (morrhåren har frysit bl.a.)
Jag har tagit in dom till plus 10-15 när det har varit -20 också, för att jag valt att ha dom inne i en varmare stuga.
Ibland tar jag in dom vintertid (-5 eller -10) för att och borsta pälsen, om jag ska hålla på ordentligt, för annars fryser mina fingrar, det tar kanske ca 30 min och sedan får de gå ut igen.
#6 ja så länge det inte är -15 eller -20 kanske, men -5 och -10 går nog bra i en timme skulle jag vilja säga iaf.
#24 Okej vad kul, då tar jag nog ut dom för fotografering någon dag i helgen :)
#0: Vi har nu gjort våra kaniner till frigående innekaniner. Dem var utekaniner förut och därför så har dem mycket vinterpäls. Vi har borstat bort lite päls med hjälp av en sån har tagg grej haha men vet någon om de kommer fälla vinterpäls nu eller är det farligt? för dem?
#26: Det här är en gammal tråd. Men har ni tagit in dem nu? Från utomhus till inomhus? Då är det risk att de får värmeslag. Hur mår de?
//
Lucille