Svårt att få sålt ungar?
Hej!
Jag har planerat att ta ungar på min kaninhona till våren/sommaren då hon är könsmogen. Men är det svårt att hitta hem till ungarna? Jag har tänkt att behålla 1 unge själv, men har inte lust att sitta med 5 kaninungar i slutändan och inte hitta hem till dom.
Så ni som vet, är det svårt att få sålt ungarna?
Ibland är det svårt ibland inte.
Men du ska absolut inte ta en kull om du inte klarar av att sitta med 5 extra kaniner.
Det har ofta tagit väldigt lång tid för mig att sälja kaninungar. Så har ofta fått haft en 4-6 st kvar ett par veckor/månader. Det gäller ju ocks att man är väldigt nogrann med vart de hamnar.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Huruvida det är svårt att få sålt ungar beror på tillgång, efterfrågan och konkurrens. Är det stor efterfrågan på just den typen, dvs många som vill ha, och liten tillgång/konkurrens (få som föder upp) går det enkelt. Men är det liten efterfrågan eller stor efterfrågan men även stor tillgång/konkurrens går det inte lika enkelt.
Man ska alltid vara medveten om att man kan bli sittandes med ungar ett tag, den risken finns.
Jag tog min första kull i slutet av sommaren 2010, då blev det 9 st ungar (alla överlevde) jag hittade hem åt två stycken på hösten och sedan hade jag kvar alla resten av hösten och vintern men när våren kom så fick jag tillslut sålt alla :) Men jag tycker ändå att det gick hyffsat fort :)
Okej tack för alla svar, man kanske ska leta efter en extra utväg i förväg om det skulle krisa sig? T.ex. vänner som har större plats och kan ta hand om dom tills de blir sålda eller någon bra och pålitlig djuraffär osv.
#4 Oavsett om du får dem sålda på 5 månader eller 5 minuter så måste man ha en back-up - någonstans som de kan vara om de inte blir sålda, en extrabur eller tillfälligt hem. Man vet ju aldrig hur lång tid det kommer ta :)
Jag rekommenderar att ev annonsera innan PARNING, ifall några är intresserade :)
Och tar man ungar på som hona ska man själv ta hand om ev osåld ungar, inte lasta det på andra. Utan det är en själv som har tagit på sig ansvaret när man parar sin hona. Så får t.ex honan 4 ungar, du behåller en och får en såld, men inte de andra 2, måste du ta ansvar för dem tills dem blir sålda.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det brukar alltid gå bra för mig att sälja, jag har sålt både hermeliner, blandraser och teddyvädurar utan större problem. Det längsta som jag har fått "vänta" är tills kaninen blivit 3.5 månader. Men jag har alltid extraburar.
Man får prova sänka priser ibland, söka runt själv, fråga och lägga ut annonser på både iFokus, blocket, eniro, sin hemsida och kanin-net. Jag brukar även fråga bekanta om de är intresserade.
**Jag säljer mest på våren och sommaren men har även sålt på sensommaren/in mot hösten.**
Vintern brukar gå dåligt.
Okej tack så mycket alla för alla svar, kommer oavsett ta ungar på henne, men får planera mycket innan helt enkelt =)
Det kan som sagt gå väldigt fort eller väldigt segt, första kullen 2011 kom i februari (10 ungar), jag har fortfarande en kvar ;)
Däremot min frassekull som kom nu i december (7 ungar, där alla tyvärr avled dygn två respektive fyra) var 3 redan tingade första dagen. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
# Jag kommer att lägga ut annonser på blocket, här, facebook och prata med mina vänner och se om de är intresserade, så får vi se vad som händer. Hoppas det går bra bara :P