Brunstande hona,när brukar det gå över?
Hej!
Har några funderingar. Vi har en hona på ganska exakt 6månader som började brunsta för drygt en månad sen och hon ger sig aldrig.
När bör de sluta? Hon är tack och lov inte arg av sig som många säger att de kan bli (var helt beredd på en kanin som skulle flyga på oss från en dag till en annan…) utan hon är jättemysig som vanligt. Men vi börjar bli en aning trötta på att hon uppvaktar våra fötter så fort vi visar oss i köket, plus att hon iom detta blivit en riktig liten snuskgris.
Innan var hon jätteduktig och hade sin toa i ett hörn, nu kissar hon o bajsar precis överallt i buren, och bajsar på golvet. Men det som är mest irriterande är att hon hela tiden kissar ner sin sitthylla och sen ligger överallt i kisset. hon luktar illa och är gulaktig. (inte så mysigt o gosa med henne…) Plus att hon kissar i hela buren och ligger i det där med…
Någon som har erfarenhet av detta? Brukar brunstandet lugna ner sig och bli mer regelbundet? Och brukar de kunna "skärpa" sig igen och bli lite renliga av sig igen? Eller är det kört och bara kastrering som gäller?
Hon skärper sig iaf när vi har annat folk hemma, nyfiken är hon o kommer fram o spanar o luktar på dem, men ger iaf sjutton i att uppvakta deras fötter :)
Jag vet inte om jag skulle vilja ha ungar eller inte än, skulle vilja fundera till sommaren. Har en bunt intresserade som gärna skulle vilja ha en unge efter henne för att mycket "vanligt folk" har inte sett kaniner med japanteckande inslag i förr och blir då förtjusta i hennes teckning. Jag vet att hennes färg inte är godkänd för utställning, men tror att temperamentet är guld värt bland kelkanins ägare som inte har speciella krav. Då kanske man kunde behålla en dotter till henne med. Så jag vill inte ta för hastiga beslut heller.