Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 562 ggr
Suskiv
2

Stambokföring av nollad kanin.

Jag funderade på en sak. Min dvv har ju hakpåse och skulle därmed nollas vid utställning. Nu hade jag inte tänkt ta nån kull på henne men säg att man hade velat ta en kull och för att nån i den kullen skulle skulle kunna stambokföras så hade ju mamman behövt vara stambokförd (för många luckor annars).

Min fråga är om man kan ställa ut henne få en poäng och sen stambokföra henne trots att hon blir nollad pga hakpåse. Hakpåsen beror på att hon blev för tjock i sommras.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Luppa]
1

Om du får bort hakpåsen och hon i övrigt följer standarden, så ska det gå.

Suskiv
0

Tror tyvärr inte det går att få bort hakpåsen. Hon är nere på en bra vikt sen länge men hakpåsen är kvar.

Norberg90
0

#2 Då går det tyvärr inte eftersom du inte har några poäng att stambokföra på :/

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Luppa]
0

#3 Tyvärr så är det nog så… Testa att ställa kan man ju, men

Suskiv
0

Som sagt egentligen spelar det ingen roll, jag har inga planer på att at en kull på henne, det var mest en fundering. Borde ha ställt ut henne i våras innan hon tjockade på sig.

Ljusta
1

Kolla om håren på hakpåsen sitter lös och går att försiktigt dra av. Många honor har pälskragar och inte hakpåsar. Har själv ryckt av pälsen på en pälskrage/hakpåse och fått igenom kaninen :)

Och nej, det gör inte ont på kaninen att rycka pälsen där, den sitter väldigt löst.

Ljustadalens kaningård

Suskiv
0

#6 Ska nog testa det. Hade ju varit kul att ställa ut henne även om man inte ska ta en kull. Hon fick hyfsade 92,5 (bra kropp sämre päls) i B-klass så det hade varit spännade att se vad hon hade kunnat få i A-klass.