Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 3106 ggr
[Luppa]
36

Varför tänker folk sig inte för?

Nu känner jag att jag måste göra ett gnällinlägg igen…

Det är så himla vanligt med folk som köper in kaniner, tar någon kull och sedan ska de sluta. De säljer alla kaniner, sen efter ett par månader så köper de in nya för då ska de börja om/börja med något annat.
Är det bara jag som stör mig på det?

Ett tips? till er som ska börja med kaninuppfödning/kaninhoppning eller liknande. Tänk igenom det först!

*VILL jag hålla på med detta?
*VAD vill jag hålla på med? Ras? Färg? Utställning/hoppning/sällskap?
*VART kan jag få tag på bästa möjliga djur för det mål jag vill nå?

Tänk igenom de tre frågorna, en och en och försök att göra det bästa möjliga beslut på alla tre frågorna.
Köp in några få avelsdjur av god kvalitet, man måste inte köpa hej vilt.

Jag har förståelse för att det kan hända saker i ens liv som gör att man tvingas sluta, men jag kan inte acceptera att man hattar hit och dit och testar nya raser hela tiden för att man inte vet vad man vill.
Det är djur vi håller på med, levande varelser!
Jag förstår bara inte folk som nyss har nörjat och sedan bara säger att "jag har bestämt mig för att inte föda upp kaniner längre".

Slutgnällt. ;)

bambiiii
0

Håller med! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
12

Håller med dig, stör mig enormt på det!

Eller dem som köper kaninunge och säljer efter några få veckor pga "tidsbrist" eller "allergi".

Såg en gång på blocket: "säljer nu min kanin för att jag ska köpa kaninunge" hur tänker man då?!

Nej, man får tänka mer än en gång innan man skaffar kanin eller börjar avla!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Jag håller med. Man kan bli så irriterad på det. Jag ska börja föda upp igen men jag slutade för 3år sedan eftersom en iller tog sig inte i buren och dödade min avelshona så jag tappade lusten. Men nu när jag ska börja igen så säljer jag inte mina kelisar för det dem stannar kvar och är just kelisar.

Dessa kelisar har varit mycket efterlängtade allihoppa. Kan inte tänka mig att sälja någon av dem. Inte avelskaninerna heller för den delen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

kaningodis
3

#2 Men allergi kan man ju inte förutse att man ska få. Men finns däkert folk som använder det som argument för att det ska låta bättre än attman tröttnat.

---------------------

Har stört mig på detta mycket länge, folk köper in en viss ras och ska avla på den. Veckan efter så upptäcker personen att  "det var inte min ras" eller "föredrar en annan färg" så då ska de byta. Vissa folk byter kaniner oftare än vad jag byter strumpor! (och det gör jag väldigt ofta! ^^)

Planera och tänk efter före!

Och som nämnt tidigare nämts så händer det saker i livet som gör att man måste planera om men när man börjar/slutar och byter färg och ras gång på gång så känns det väldigt veligt och oplanerat.

Kastanjegårdens Kaniner

Fridaaaa
0

#4 Det var därför jag tog det inom parantes "allergi":P
Tror inte alls många på t.ex blocket som säljer sina kaniner efter några få veckor är allergiska utan mest tröttnat

kaningodis
0

#5 Hehe jaha. Ja, folk brukar tro att de ska kunna konster och sånt…istället så stökar de bara ner och är jobbiga…

Som sagt om många tänkte efter före så skulle inte det vandra runt så många djur! (ej enabrt kaniner)

Kastanjegårdens Kaniner

Fridaaaa
0

#6 Ja precis, ungefär så :P
Personligen tror jag med att dem tycker att dem är tråkiga just för att dem inte hittar på saker med kaninerna :)

kaningodis
0

#7 Ja precis. Det blir tråkigt om man bara låter de sitta i sina burar ;-)

Kastanjegårdens Kaniner

[Luppa]
1

Ja alltså… Allergi (äkta allergi, det skylls ofta på det) är ju en sak. Och sluta måste man så klart få göra, oavsett anledning!
Det jag stör mig på är de som slutar 3 månader efter att de börjat, och de som ständigt och jämt byter inriktning (mao säljer alla sina nyinköpta kaniner)

Fridaaaa
0

#9 Ja har man verkligen allergi är det klart att man inte kan ha kanin kvar, men tror inte det är många som har det igentligen.
Och nej det är inte klokt med dem som håller på så,av & på hela tiden :S

kaninsnobben78
1

Jag håller  med er me

.Jag känner  en gjordt de  me .Min vän började ett tag med kaniner  sen slutar  med både hoppning och uppfödningen Nu har hon slutar igen  hon sålde sina kaniner hade en kvar men tro hon säljer den me

så säger dom inte hinner med eller  det inte roligt  med kaniner  längre

jag fick åka med henne på tävlingen

jag himla lesen sådan gör de,

jag slutar inte  med kaniner eller hoppning

[Djurlinnea]
0

Jag håller också med allt ni här ovan har sakt! ;)

Cameliont
1

Jag håller med om det gäller folk som köper och säljer kaniner stup i ett, men ibland kan man ha personliga skäl som förändras senare. Men då ska man kanske inte hålla på med uppfödning, utan nöja sig med en eller två kaniner.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

sskaniner
0

håller med till en del men sammtidigt inte ;)

håller med om att det är dåligt att man köper in massor och sen lägger ner efter 3mån eller bytter ras för då har man inte tänkt igenom det men har man haft samma ras i ca 3-4 år (typ hermeliner för utställning) men känner att man kanske inte vill hålla på med utställning längre Då tycker jag det är ok att köpa in tex hoppkaniner om man vill hoppa istället.

sammanfattning :) bytter man efter 3-4mån så e det dåligt men jag tycker att det e ok efter typ 3-4 år för då kanske man är klar med just den rasen.

som tex jag, jag har hållt på med Avel på kelkaniner nu sen 5år tillbaka men känner att jag skulle vilja komma framåt o ställa ut kaninerna så har börjat sälja 5 av mina kelkaniner och köper in 5med stamtavla istället.

så allt beror på hur långt tid man har hållt på:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

[Luppa]
2

#14 Jag har påpekat flera ggr i tråden att det jag stör mig på är folk som ändrar sig ofta… Att byta inriktning efter att ha hållt på med en sak i flera år är en helt annan sak.

Lillhems Kaniner
1

Håller helt med TS! Man ser mer eller mindre varje dag att folk ska sluta. flera gånger har jag och grannen köpt kaniner från folk som ska sluta, för att några månader börja igen. Säljer "skiten"till andra för att ta in nytt. Nu har ma lärt sej att ta folk med en nypa salt..

Men deet jag har märkt som är relativt ny, är att det är svårt att komma på vad man ska inrikta sej på. Hade hermelin bourgogne förra året men tröttna på dom direkt, för att det då var svårt att få tag på bättre material och sen att ungarna inte blev som man hade tänkt. Nu har jag massa tankar istället för hur jag ska göra med de flesta hermelin rexarna ja har…

kaninsnobben78
1

Jag tycker man ska inte sälja sina vänner .Tycker man ska vänta tills dom dör

då kan dom sälja och byta barn  istället  de samma gäller som djuren me

Tycker ni de ?

sskaniner
0

17

så om du hade haft uppfödning skulle du spara alla kaninerna tills dom dör? fungerar inte så om man vill komma någonstans med sin uppfödning o få fram en bra färg/kropp.

ändå så är kaninerna mina vänner men skulle ALDRIG jämföra en kanin med ett barn.

//Sandra Johansson

sskaniner
0

15

mena inte så:)

skrev aldrig att du tyckte det var fel att även bytta efter flera år:) blev lite fel i min formulering bara:)

//Sandra Johansson

Viccan92
0

#18 Jag ska börja med uppfödning nu men jag tror ändå att jag kommer behålla mina pensionärer faktiskt. Även ev om jag känner någon som vill ha en kanin och jag vet att dem kommer få det bra men annars kommer dem att få stanna.

kaninsnobben78
0

# 18 hur menar du att para  alla kaninerna  tills dom dör?  man gör inte så  att para dom hela tiden inte bra göra de  med mamman dom kan spricka till slut  om gör det varje dag.Det  gäller inte bara med uppfödning denna inläget det hadlar om burar och kaninhoppning  T.e.x sånt .Jag menar  att behålla dom tills dom dör. Inte ger bort dom eller sälja eller avliva dom  att folk dumma inte orkar eller byter kaniner och slutar  med kaniner hela tid så vi menar

Viccan92
0

#21 Det står spara inte para.

Fridaaaa
0

#21 Det står "spara tills dem dör" inte para :)

Chieko
0

Tycker också att man bör spara sina kaniner tills de dör av ålder, eller möjligtvis sälja om man får spekulanter utan att ha dem ute till salu… Och tänka igenom sina val ordentligt innan man börjar avla. Om man gör det kan man ha lite tålamod och vänta tills man hittar ett fint exemplar av den ras man är intresserad av.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Tarja
2

Väldigt bra skrivet Luppa! Har även jag tänkt länge på det här och håller helt med dig. Det känns något otroligt trist när många kaniner far runt som paket, från en uppfödare till en annan just p.g.a sånt här. Obestämd

Viccan92
1

#24 Precis du har helt rätt. Jag har precis fått tag på ett himla fint par. Från början var jag lite orolig eftersom honan var lite rädd och så men som tur var så har det blivit bättre. Men om hon hade fortsatt att vara rädd så hade jag inte avlat på henne utan väntat och fortsatt leta efter en bra hona. Men jag hade inte sålt henne eftersom hon var så rädd. Nu är hon en mycket trevlig liten hona men det är mest matte som gäller. Andra är lite läskiga men vi jobbar på det.

kaninsnobben78
0

jag undra längre  varför  personer  gör med sina kaniner köper kaniner  sen säljer dom vidare .jag sålde  en kaninunge till en vän sen ger bort den till annan personGråter sen säger dom har inte tid eller för liten min Avel eller hoppning  sen slutar dom med kaniner och hoppning  igen börjar dom igen med kaniner

Och en  köpte en kanin unge  avänder till inne kanin som mina bor ute  sen ett tag säger hon att kaninen är sjuk  hade canter  fick avliva den föra året köpe den alla mina kaniner är inte sjuka eller ungarna

[Luppa]
1

Ska kanske tillägga…
Jag är absolut inte en sån som sparar alla kaniner tills de dör, då skulle mitt stall svämma över av kaniner.
Jag bedriver en målinriktad Avel på en ganska svår ras, det innebär att jag måste vara kräsen med val av avelsdjur och byta ut dem med jämna mellanrum.
Jag avlar inte på ett djur bara för att jag har köpt det, om det är aggressivt eller ger dåliga ungar så tar jag det ur Avel.
Men jag har i alla fall en anledning till att jag säljer eller avlivar (ja, aggressiva djur avlivar jag faktiskt) ett djur. Jag gör det inte bara för att jag lessnat eller inte tänkt mig för innan jag köpt det.

kaninsnobben78
0

Oj såg fel  det står spara .Ta mig  ur säkt.# 28 själv klart man säljer kaninungarna inte behåller alla ungar  själv  då är det för många kaniner

man spara vuxna kaniner ropå hur många man har

[Luppa]
1

#29 Nej jag menade att jag inte sparar alla avelsdjur tills de dör.

kaninsnobben78
0

Okej #30

ninnakm
0

Jag håller med helt och hållet, trots att jag slutade med kaninavel efter 1 år, men jag hade samma ras, samma kaniner och inte direkt så många. Det är klart att jag ibland ångrar att jag började med Avel, fast det var en fantastisk tid då jag lärde mig massor! Men jag kan inte förstå de som byter inriktning kors och tvärs!

kaninsnobben78
0

jag byter inte mina kaniner en av  snälla!goa helst jag säljer inte mina kaniner

svartkanin
1

Mycket bra skrivet allihop! Håller med till fullo!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

kaninsnobben78
1

Så själv klart man spara en unge bara man ha plats för den ha extra burar om inte ha det så kan man inte ha en lanin till eller råd en till

Jag kan inte ha fler kaniner eller plats .jag skulle ha fler kaniner om kunde ha det .jag bor en läghets så få man inte ha fler kaniner

Kickan90
0

håller med, det finns ju dom som gör säljer och byter in sina djur väldigt ofta, för att få plats i sin kaningård och för att inte avla på samma "blod" så tycker jag det är ok att sälja sina vuxna kaniner efter några kullar men man får ändå tänka på så att man inte låter kaninen flytta kors och tvärs.

jag skulle sluta med mina kaniner ett tag framåt, men både jag och killar har efter mkt prat sagt att vi kanske ska börja smått igen men inget är säkert. men dock så har vi kommit överrens om att vi gärna vill ha en kanin till men se får det vara stopp där också får vi se hur det blir med våran Avel, om den ska vara pausad några extra år eller ej.
bor också själv i lägenhet så man kan ju inte ha hur många kaniner som helst men då gäller det att planera så att man har platsen också om man ska föda upp. som tur är fick vi en större lägenhet än vad vi trodde och får lätt plats med 2 burar och även kunna ha dom lösa =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

kaninsnobben78
1

Snälla kan Någon ta bort en tråd somjag skriv  11 hon blev sårde  nu  det va inte snällt  Rynkar på näsan Hon blev lesen!!

[Luppa]
1

#37 Vad har det med den här tråden att göra?

Lillhems Kaniner
1

#37 Menar du ditt inlägg #11? de är inte ts problem vad du skriver kan ja tycka..

Kickan90
1

Hon menar nog att någon moderator får ta bort hennes inlägg på #11 ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Luppa]
0

#40 Ahaaaa ;)

Denna kommentar har tagits bort.
kaninsnobben78
1

jag isakt  #40 de sa jag menar jag jag såra en hon har läst det  det va inte bra skriven ta bort det  allat # nr 11 jag visse inte om skulle gå in här på ifokus

hon blev lesenRynkar på näsan Snälla ta bort den inläggen nr 11

Fridaaaa
1

#43 Förstår knappt hälften du skrev nu? Rörigt. hur menar du?

kaninsnobben78
1

#41 Vad bra skriven har jag glömt säga

de ska man tänka på innan ska göra med djuret

BraSkrattande

kaninsnobben78
1

#44vad skriver du man få inte säga svärdommar här  spåra dina ord här

iFokus säg inte sådan ord till mig

Fridaaaa
1

#46 Va?! Jag svär inte?

:holmgreen:
2

Att sluta med hoppning tycker jag inte spelar nån roll! Där förstår jag inte riktigt vad ni menar, varför skulle man inte få sluta tävla om man inte tycker det är roligt längre?

Jag förstår vad ni menar om att man inte ska starta uppfödningar och sen tröttna och sälja alla kaniner och när ni skriver allt som rör det.

Men jag skulle vilja ha ett vettigt skäl till varför man inte får sluta med hoppning om man inte vill tävla längre?! :)

Kaninhoppning är ju inte på liv o död.. Det blir bara dåligt för en själv då man troligtvis har laggt ner pengar på alla saker som sele, medlemskap , hinder möjligtvis osv.

Chieko
0

#48 Bara dåligt om det innebär att man säjer vidare kaninerna. Jag tycker att de ska ha så få hem som möjligt så har man väl köpt en kanin ska man behålla den livet ut, inte sälja så fort man byter intresse.

/Karin

1

Bara för att man har slutat tävla så betyder det ju inte att man går o säljer sin kanin.. :)

Chieko
1

#50 men det är ju lite det den här tråden handlar om.. Folk köper kaniner, skaffar ett intresse och kaniner som passar det (antingen Avel av en viss ras eller hoppning), tröttnar och säljer djuren eftersom det nya intresset kräver andra kaniner. Klart att inte alla gör det men det borde inte vara några alls!

/Karin

2

Ja jag vet. Fast då kanske man ska se sig för innan man skriver att man är trött på alla som byter intresse då inte ens hälften säljer sina kaniner.. Det är lätt att bli missförstådd över internet..

Ljusta
4

Jag har bytt kaniner en gång på grund av att jag fick ett nytt intresse, och jag har faktiskt inte alls dåligt samvete för det och tycker inte att det är fel så länge det är genomtänkt.

Jag avlade på Teddyvädur och efter diverse motgångar med dem (bettfel, avfällning osv) så sålde/avlivade jag allihop då jag tappat tron på rasen som sådan. Då jag har mina kaniner till sällskap och Avel och inte vill ha 40 st så valde jag helt enkelt att hitta nya ägare till dem och blev tyvärr tvungen att avliva en kull med ungar som hade fått bettfel och vissa av de vuxna bettfelsbärarna.

Jag bytte till Dvärgvädur och Dvärgvädur rex för utställning och jag sparar inte heller alla mina kaniner tills de dör av ålder, för då skulle jag ha många fler än jag vill och kan ta hand om på ett bra sätt (ge dem utevistelse o dyl). OM jag skulle behålla alla så skulle jag ha alldeles för många i och med att jag vill spara några av de egenuppfödda ungarna som kommer (annars går ju inte aveln framåt). Dvärgvädur rex för utställning är ett projekt som tyvärr kräver att man byter djur lite då och då för att komma framåt.

Men jag är noga med att hitta nya bra hem till dem som jag av någon anledning inte kan ha kvar (tex inte gillar temperamentet på eller kan vara ett bra tillskott i någon annans avel). Och en kanin som jag inte klickar med kan få det bättre hos någon annan. Jag vet att jag inte är det enda bra hemmet i världen, och kaniner brukar vara otroligt anpassningsbara.

Jag tycker om att höra från mina kaninköpare och få uppdateringar vad kaninen som de köpt från mig gjort, då vet jag att jag sålt till ett bra hem, trots att jag sålt vuxna kaniner :)

Ljustadalens kaningård

Viccan92
0

#53 Gäller det bettfel så tycker jag att det är okej. Det är ju ett stort problem och märker man att hela stammen kommer från en kanin med bettfel så byter men såklart. Det är ju bäst för djuren.

kaninsnobben78
0

Jag haft en kanin med betfel  men jag avlar inte med den  de få man inte göra

jag hoppar med den  men sålde inga av mina kaniner jag hade innan  sen fick avliva den som hade betfel  hade svårt  leva den dom andra kaninerna dog

men köpe jag mig nya kanin Freddie  han en under bar kanin

innan köpte freddiee  så fick jag en kanin av en  kompis henns kanin fick ungar  då fick en jag hade passa hennes kaniner när dom reser bort  sen dog jag en kull med min cassandra sin första kull   sen behåller jag en unge den kullen, han heter Rocky en viltblå hane  han är så dukig kanin nu

Lillhems Kaniner
3

Håller med Ljusta till fullo! Kommer man inte vidare i aveln och kan hitta nya hem varför inte försöka? Annars är det ingen idé att avla..

Men som många gör, skriver att de ska sälja alla kaniner för att de är sjuka (människan alltså), eller va det nu är för att sedan två månader senare starta upp nytt å köpa in massa nya kaniner. det får mej att fundera på vad dom håller på med iaf.. tyvärr har ja sett flera som gjort så..

[Luppa]
1

#56 Det var exakt det jag menade med inlägget…
Jag behåller definitivt inte mina avelsdjur i evigheter, och har väl bytt ganska friskt i början. Men detta pga att jag fått tag på djur som inte hållit det uppfödaren/säljaren lovade, eller för att de visat sig inte ge tillrckligt bra djur. Har även fått avliva några som varit snoriga när jag fått dem.

Men som sagt, har man en tanke bakom det hela eller byter man inriktning hej vilt flera ggr? Det är där skillnaden ligger i mina ögon.

Lillhems Kaniner
1

#57 Ja har fått hem en kanin som vart snorig efter ha vart här i två veckor och den avlivades direkt, med risk att smitta andra. Sen var det några orolig veckor framöver för att se så ingen annan blev det men som tur var har ingen blivit snorig!

Ja säljer djur som jag inte har användning av i aveln, om man ska komma framåt så måste man göra förändringar. Köpa eller sälja. Tyvärr lär det nu vara flera som tycker man är dum som säljer sina älsklingar, men jag har vissa som ja aldrig skulle sälja. Sen har man djur som inte ska avla mer på och får man tag på ett kelhem så får den flytta. Men just detta som vi sett och lär få se mer av är när det är "mass-byten", o just den jargongen att sluta pga av vissa skäl för att sedan börja med annat.

Viccan92
0

#58 Jag ska faktiskt till våren sälja mina holländare om dem inte kommer upp i vikt. Dock har jag fastnat så för honan så hon får helt enkelt vara kvar. Blir lite jobbigt och lite många kelisar men det är liksom hon och jag. Jag klarar inte att sälja henne.

kaninsnobben78
1

Vi menar  att folk säljer  kaniner vidare  och köper nya kaniner , sen slutar dom med kaninen ett tag  så slutar dom kaninhoppning   dom tycker det inte roligt längre

dom håller på med killar eller hästar med annat saker

Jag tycker det är fel folk gör så  en  sak Famlijer  köper kanin till sin dotter 2-6år   sen inte  kan ha den  dom sätter ut på blocket annoner  dom säger  att inte ha tid eller inte kan sköta den

jag  tycker det helt fel  Familjer  ska ha kanin som kan inte med kaniner eller kan om kaniner   när 2-6år  tejej  ha sin kanin i buren  inte komma ut spring  med sele ,koppel   sen låta kaninen sitta i buren  glo i en vägg  hela tiden

så är inte  barn under 2-6år  kan göra illa en kanin  om inte vet om kaniner

Jag har sett familjer  som skaffar sig en kanin till barn

Fridaaaa
0

#60 Tycker faktiskt att det är lika fel att man säljer en kanin för att ett litet barn har tröttnat som att någon annan i annan ålder gör det.
Jag hade kanin när jag var 2-6 år :)

Ljusta
2

#60 o #61 Och jag tycker att det är bra att folk säljer sina kaniner istället för att låta dem sitta ensam och olycklig i en skitig bur för att de tröttnat på den :)

Jag tycker att det är ansvarsfullt att sälja sin kanin om man vet med sig att man inte kan ge den ett bra liv. Dock så säljer jag aldrig kanin till barn som inte har intresserade föräldrar. Det är väldigt lätt att tappa intresset när man är barn/ung, och om de skulle göra det så tar jag hellre tillbaka kaninen och letar nytt hem istället för att de ska behålla den bara för att "det är synd om kaninen som får flytta".

Ljustadalens kaningård

[toftaholmskaniner]
0

#62 Kunde inte sagt det bättre själv.

Fridaaaa
2

#62 Självklart om man inte har tid att ha kaninen eller tröttnat så ska man sälja den så att den får det bättre.
Men finns dem som har den kanske 1-4 veckor och skriver "har tröttnat" eller "har inte tid" , "ungen har tröttnat" det är ju helt fel tycker jag. Sånt ska man tänka på innan, ev prova på att ha kanin.
Likaså dem som köper kanin, säljer, köper igen osv.

[Luppa]
1

#62 Absolut! Men då ska man inte köpa nya efter ett par mån ;)

Ljusta
1

#64 Ja det finns tyvärr många sådana barn/ungdomar som allt för ofta får som de vill för sina föräldrar och sen tröttnar. Men då är det själva köpandet som är fel och inte att de säljer. Det är alldeles för lätt att skaffa ett levande djur, och speciellt djuraffärer är nog inte så nogräknade vilken man säljer till :/

I sådana fall är det bättre att hyra en stabil kanin som inte far illa av att byta hem och se om intresset håller i sig längre än över sommaren.

Ljustadalens kaningård

Suskiv
2

Jag anser att en försäljning alltid är bättre än att kaninen blir sittandes övergiven i en skitig bur. Om det sen är uppfödaren som inte har behov av kaninen, tonåringen som tröttnat eller barnen som inte var mogna att ta ansvar har egentligen ingen betydelse. Det är bättre att kaninen får flytta än att de blir övergiven/bortglömd.

Jag kan myckte väl förstå att man som seriös uppfödare inte kan behålla alla vuxna avelskaniner i alla evighet. Har man ett kaninstall fullt med pensionärer så kan man inte komma nånstans i sitt avelsarbete. Samma sak om man har kaninstallet fullt med kaniner som inte fungerar som man tänkt i aveln. En för gammal eller olämplig avelskanin kan bli en helt underbar kelkanin i en annan familj. Den där seåriga avelskaninen som fått tre kullar och som man inte vill ta fler på kanske är den perfekta första kaninen till familjen med småbarn. Den kaninen lever inte så länge eftersom den har några år på nacken och eftersom den är vuxen så vet man hur kaninen beter sig i olika situationer. Över lag borde fler barnfamiljer köpa vuxna kaniner som första kaniner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

kaninsnobben78
1

Jag håller med  man inte ska skriva på en annonser att ha tröttnat på kaninen  Jag tycker  man ska prova att ha en kanin  prova på foder

innan ska köpa kaninen   så tycker jag att dom ska läsa om kaniner eller få tips? från kanin ägare  alla som har kaniner  tycker jag

Vad tycker ni om det?

Det är inte bara skaffa en kanin

det gäller för alla djur man ha

Bara man är uppvuxnen med djur  hela sitt liv  kan om kaniner  när man är 6-2 år .Jag haft kaniner 5år så är jag uppvuxen med djur

det är fel att barn,ungdommar tonåringar köper kaniner som inte kan om kaniner

2

okej , vänta lite , ni skriver att det är fel när barn, ungdommar och tonåringar köper djur som de inte vet nåt om , men är det inte lika fel att en vuxen som inte vet ett skit om kaniner köper kaniner?

Fridaaaa
0

#69 jo det är lika fel vilken ålder det än är i. Men oansvarigt av vuxna att skylla på barnen

Suskiv
0

#68 Jag anser att har man tröttnat på kaniner och därför säljer den så är det väl utmärkt att skriva i annonsen varför kaninen säljs. Nog för att man brukar kunna gissa sig till det om även buren säljs med kaninen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Agilityvovven]
1

Håller med er, om det som skrivits. Att helt plötsligt komma på att rasen man valt inte tilltalar en osv. (skillnad dock om man är en seriös uppf. och får intresse för en annan ras).

Tycker dock att det är en annan sak om man tappar intresset och/eller inte har tid. Jag har väldigt mycket i skolan nu, och min fritid går åt till att vara i stallet och träna mina hundar. Mina kaniner har jag inte alls haft tid med, och efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att sälja dom. Det anser jag är ansvarsfullt, jag vill att mina kaniner kommer till någon som verkligen har lusten att träna & aktivera dom. Även fast jag älskar mina kaniner är det bättre att de får komma till någon annan som har tid & intresse.

0

Där håller jag verkligen med dig!

Jag är själv i en sån situation just nu , skolan tar en väldigt stor del av min tid just nu , det är precis så att jag hinner ta hand om mina djur så de inte tar skada av det. Samtidigt blir det lite tajt med tiden vissa dagar när jag går längre i skolan. Det lär ju inte bli lättare på gymnasiet , som jag börjar snart :/  Men det går fortfarande ihop, måste bara hitta en ny lösning på hur jag kan ha dem ute i hagen utan att jag behöver sitta ute o kolla på dem hela tiden, blir ganska långt att sitta där ute i två timmar per kanin när jag helst skulle vilja ha dem ute längre :S Ja, jag har en del att klura på ;) Hittar jag ingen hållbar lösning så kommer det bli svårt att ha dem kvar , för deras skull..

Lillhems Kaniner
1

ja kan säga som det är för mej nu. Började med hermelin rex och fick tag på några hyffsade honor, men nu när ja insett att alla ev bär på zobel så har ja tröttnat på det, funderade först å sälja alla men ska ha kvar dom o avla med vit rö för å se vad alla bär på. Men dessa honor blir alla 4 iår och det är deras sista avelsår, 1 MAX 2 kullar kommer tas på dem. Sen får vi se om det går att hitta kelhem eller hur aj gör..

[Luppa]
1

#74 Om du hux flux hade kommit på att du inte gillade rasen och ville ha en annan, så hade det varit en helt annan sak. Men om alla man har bär på ett anlag man inte vill ha in, så tycker jag att det är helt ok att sälja. Man kan som sagt inte sitta och hålla på varenda djur man köpt.