Öronmärkning eller ringmärkning:Vad har ni ?
Vi ska få våran första kull och undrar vad vi ska göra.Ska vi ringmärka ungarna eller låta köpare öronmärka själv eller…. Vad brukar ni göra och varför? Hur fungerar det med ringer för kaniner? Tacksam för svar!
Hjärtliga Hälsningar Mariëlle och Janine Bos
www.nossanskaningard.weebly.com
Inte uppfödare men har en kanin med ring. Ringen fungerar utmärkt och ställer inte till med några problem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Bra att höra. Jag funderade om det inte är störande för kaninen. Har du kanske en bra bild på kaninen med ringen?
Nej tyvärr ingen bra bild. Men hon verkar inte störas av den alls. Den sitter där den sitter. Det viktiga är ju att ringen är i rätt storlek så den inte ger skav.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Du kan inte låta köparen öronmärka själv. Du som uppfödare tar kaninen till veterinär och öronmärker. Jag själv öronmärker men har en kanin med engelsk benring, vilket jag föredrar framför de svenska ringarna.
Jag har själv öronmärkt kull och har bara bra erfarenheter utav det. Precis som ovanstående skriver så om man väljer rätt storlek ger det inget skav eller obehag. Öronmärkning kan också funka beroende på hur stor kaninen är, eller rättare sagt hur stora öron den har. Små pluttehermeliner kan jag tänka mig att det inte är lätt att få plats med alla siffror och lätt hänt att man träffar blodådror. På raser med större öron är det lättare att undvika de känsliga ådrorna.
Har bild på hur ringmärkning ser ut på en av mina tidigare dvärgvädursungar, då 6 veckor gammal ungefär:
Syns inte när han sitter upp.
Däremot syns den när han ligger ner.
Närbild
6 månader gammal på bild och ringen sitter fortfarande bra. Nu vid 2 års ålder sitter ringen bra med och inget avskavt alls under.
Öronmärkning är väl ganska smärtsamt också? Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
När sätter man på dem och hur? Vilken storlek har ni till DVV? Det är så bra med det här forumet!!
#7 Kaninerna brukar ärligt talat inte reagera särskilt mycket…
#9 Okii, det ser ganska ont ut iaf…
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#8: När man sätter på ringarna varierar lite beroende på. Just dvärgvädurars baktassar växer såpass fort och man får därmed sätta på ringarna lite tidigare. Vid 6 veckor satte jag på ringarna på min kull och vid 8 veckor gick de ej att ta av längre.
Man trär på ringen på vänster baktass (höger om du håller kaninen med dens huvud emot dig, eller om den ligger på rygg). Jag gjorde som så att jag tog hjälp av min pappa, som höll kaninen med ryggen emot sitt bröst. Sen tog jag och sträckte ut baktassen på min högra sida (dvs kaninens vänstra baktass) och trädde sen över ringen.
Storlek D är för övrigt den storlek som vanligast används på just dvärgväduren.
#7 de är bedövade eller sövda nu när man inte får göra det själv
#11 Tack för tydlig svar!!