Recept kräckers.
Recept på smådjursknäckers
4 st
Mjöl efter behov (ska bli en fin deg)
1 Matsked honung/sirap
1 Tsk vatten
1 Ägg vita
4 pinnar med krokar på som man kan hänga på gallret man kan göra själv blir bättre då.
Fröblandning eller vad man nu vill sätta på kräckerna.
1.Först sätter man på ugnen på 180 grader.
2.Sedan tar man och knådar i hop allt, det känns som om det inte går att få till en deg men det gör det efter ett tag man tillsätter mjöl i degen tills den blivit till en fin deg.
3.Man delar degen i 4 bitar och kavlar så dom blir platta och sätter på pinnen.
4.Sedan tar man och penslar på med äggvita på degen på pinnen och rullar den i fröblandningen och trycker in blaningen lite i degen med händerna.
5.Sedan in i ugnen 15-20 min och låter dom svalna efteråt.
6.KLART!
--------------------------------
Gjorde själv till mina kaniner och dom älskade dom :D
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Jätte smart :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Nu vill jag inte vara tjurig, men det känns inte som om varken ägg honung/sirap eller något som har varit i ugnen hör hemma i kaniners foderstat. Inte fröblandningar heller för den delen
. Personligen tycker jag att det är att förmänskliga djuren att vilja ge dem godis. Sysselsättning ska de givetvis ha, men det kan de få genom att till exempel äta grenar. Sen kan man gömma deras mat, eller göra den lite lagom svåråtkomlig för att de ska bli aktiverade.
I min värld är "godis" för kaniner tex morätter eller äppelbitar (eller våra äppelskrutt!).
#2 Håller med dig!:)
Mina kaniner får bara äpple & morötter som godis, aldrig annat :)
Jag vill ge mina djur så naturligt som möjligt , inte massa onyttiga tillsatser :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2-3 nu är nu lite väl hårda man får ge det man känner att sin kanin behöver. Och istället för att köpa två gnagar pinnar i från affären för 20kr kan man göra dom själv.
Jag tycker i alla fall att det var smart :) jag är väldigt dålig på att ge mina kaniner annat en pellets och hö.
#4 Ingen har sagt att man inte får ge eller hur?
Skrev att det inte är så bra. Bättre att ge naturligt godis istället :)
#5 men i alla fall så får vi tycka olika, kan tycka det är lite onödigt att skriva sånt just i den här tråden det vara bara det. Tycker att det kan vara lite kul att lyxa till sig en aning ibland och göra nått annat. Naturligt "godis" i alla ära men ändå bättre en att gå på ica och köpa en ganagpinne det är vad jag vill säga.
Jag tycker också att det är lite onödigt att ge. Och lyxa till det kan man lika göra med färsk frukt, egentorkad frukt, en liten bit knäckebröd, favoritgrönsakerna, några russin eller grenar. Varför ge kaninen något som den inte är gjord för att äta? Fast vill man verkligen ge detta så är det mycket bättre att göra detta recpetet än att köpa kräckers, dem vet man väl knappt vad dem innehåller…
Men frukt ( färsk elelr torkad) och grenar är enkelt och kaninerna blir minst lika glada för det som av tex. kräckers!
Vill man absolut ge godis så finns det bättre recept som inte innehåller en massa skit som kaniner inte ska äta.
Tex det här:
2 nävar kaninpellets
2 nävar havregryn
1 banan
2 mellanstora morötter.
- Krossa pelletsen i en mortel eller i en plastpåse med en hammare.
- Riv morötterna och skiva bananen.
- Blanda morötter, bananskivor, havregryn och krossade pellets i en skål till en deg. Tillsätt eventuellt lite vatten om blandningen inte vill hålla ihop.
- Ta en liten den av degen, rulla den till en boll och lägg den på ett bakplåtspapper och platta till den.
- Stoppa dem i ugnen på låg temperatur tills de torkat helt.
Tada, kaninvänligt godis utan skit som kaniner inte ska äta.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#8 Fast bananer är inte naturligt för kaniner att äta heller. Det är ju inget vildkaninerna hittar här i naturen.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag tycker att det är ett bra recept! man kan ge kaninen det 1 gång i året det är ju inte farligt,och istället så tackar jag Pelzi för att hon delade med oss receptet om Knäckers,hon ville bara vara snäll och dela med sig !:( tack tack!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#10 Håller med. Det är ju ingen fara att ge det nån gång sådär. :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Tack! Ska testa detta någongång, man vet ju aldrig vad de i affären innehåller. Kul att du dela med dig! :) Och strunta i alla onödiga kommentarer.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Jag tycker det är en bra sysselsättning att ge sin kanin såhär på nyårsafton. Då får de annat att pyssla med istället för att bara fokusera på alla smällar.
Det tar betydligt längre tid att gnaga upp en sån pinne än att äta äpplen.
Men det är väl inte något man borde göra för ofta.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#13 - Håller med! Min Puff ska få en ikväll när vi åker bort.
Han får ungefär två-tre stycken om året.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Man kan också gömma små godisbitar på flera ställen i buren, så blir dem upptagna av att leta en bra stund.
Men egentligen är detta en onödig disskusion tycker jag, att ge det ett fåtal gånger per år borde väl inte skada kaninen? Vi människor trycker också i oss så sjukt mycket onödigt, mycket mer än dem nyttiga kaninerna ju ;).
Jag känner att jag lika kan ge frukt som godis, jag vill inte köpa något till min kanin som jag vet att hon lika väl kan klara sig utan, men andra får gärna ge kräcker till sina, vad spelar det för roll liksom? Tror inte det är farligt om man bara ger 1-3 om året. Man gör som man vill helt enkelt och jag ursäktar mig för att jag klagade lite på receptet. När man gör det själv vet man ju dessutom vad det innehåller, till skillnad från de man köper då.
Men snälla nån hörni…
Bara för att det finns ett recept betyder väl inte det att man måste göra det och ge det till sin kanin var dag? ;)
Jag tycker det är helt OK att ge ett par gånger om året - speciellt om man kan göra det själv. Visst det finns en massa nyttiga grejer att ge till sin kanin, men som sagt, någon gång ibland och inte allt för ofta är helt OK.
Tycker det är ett bra recept Pelzi! Ska pröva det en dag! :-)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#15; Om kaninen ska behöva leta efter sin mat tror jag den lätt blir omotiverad och istället fokuserar på smällarna.
Det vet jag i alla fall att mina kaniner skulle göra.
Men men, det är en onödig disskussion.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Att ge en katt torrfoder är onaturligt, ge hund torrfoder är onaturligt men ändå ger vi dom det, varför börja klaga på att det är onatruligt o ge en kanin lite knäcker då o då? Katter är jägare o äter möss råttor o ja va som helst då är ju torrfoder extremt onaturligt för dom, så snälla sluta klaga, vissa djur lever mycke onaturligare än vad våra kaniner gör! Knäcker då o då gör väll inget? Vad tar skada av att få en bit knäcker 2 ggr per år? Äpple banan m.m får dom ju oftare än knäcker och det blir ju inte att lyxa till det på julafton t.ex.
Så om jag bra slår mina barn på lördagar och grannens ungar får stryk varje dag så har mina barn det bra? Jag har aldrig förstått vitsen med att peka på att någon har det sämre för att motivera att man gör något som är dumt. Det blir inte mindre dumt för det!
Jag vet inte vad äggvita gör i en kaninkropp, vet någon annan här det? Eftersom det är fullständigt onaturligt för kaniner tycker jag att det är dumt att ge dem det. Och det är dumt även om det bara händer ett par gånger om året.
För övrigt äter mina hundar och katter BARF, d v s Biologiskt Anpassad Rå Föda. Alltså vad naturen menade att de skulle äta och inget annat!
#0 Bra! mkt roligare o bättre göra kräcker själv, det är ju inte utan att de rätt populära o omtyckta av de små rackarna. Tror knappast de får tandvärk el dör en tidig död av måttliga mängder.. Knåda på 
#19; Men snälla du, du kan inte jämföra barnmisshandel och att ge sin kanin en godispinne någon gång om året?
Förstår heller inte varför det är fel att ge sin kanin en godisstång? Uppenbarligen är det inte farligt, med så pass många som använder det. Det är såklart inte nyttigt i stora mängder men det är inte morot, äpple eller banan heller.
Jag ger inte ens mina 1 gång per år, men de har fått ett flertal gånger och det har även mina hamstrar och gerbiler och marsvin och de har aldrig tagit skada.
En produkt utan funktion som dessutom skulle skada djur skulle aldrig gå eller få att säljas i affär.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#21 Finns tyvärr en hel del dåliga saker som säljs i affären.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#21 Jo det är just det som finns tyvärr.
#19 - Vad du överdriver! Om du inte vill ge detta till dina kaniner kan du väl skita i att kommentera onödiga saker i forumet!? Låt henne vara, hon ville bara vara snäll och ge receptet så skriver du massa negativa kommentarer. Inte konstigt att hon inte skrivit något mer i forumet så som vissa klankar ner hennes inlägg.
#21 Det säljs massor med farliga saker och saker som inte har nån funktion.
Dom är inte farligt det som säljs i djuraffärerna utan dom blir farliga om man ger för mycket av det.
#26 klart det säljs farliga saker i djuraffärer tex hamstervadd till hamstar (de kan dö av det), olämpliga foder, olämpliga burar osv. Man är bra naiv om man tror att allt som säljs i djuraffärer och andra affärer för den delen är ofarliga lämpliga saker.
27# jag menade fröblanig,kräckers och sådant.
#26 Gör det ju.
T.ex höhäckar, tycker det är väldigt olämpiga för dem medför risker.
Och dem saker #27 Tog upp.
#28 Kräckers och fröblandningar är ofta olämpliga. Beror förståss på til vilket djur det är. Mina hamstrar får ju självklart fröblandning eftersom de är blandätare som bär ha en bas av frön men jag skulle inte ge det till varken kaninen eller katten. Kaninen får gräst och örter, katten får kött. (nej vi har ingen katt, längre men när vi hade så åt den kött, inte spannmål)
Med olämpliga saker menar jag foder och liknande. Det finns ju inget livsfarligt i mat/godisväg som säljs.
Men självklart är hamstervadd, vissa hjul osv väldigt olämpligt.
#29; Höhäckar kan jag inte hålla med om att de är farliga på något vis. Fast det beror väl såklart på hur man väljer att andvända dem. Jag fäster mina på utsidan av burarna. Då finns ingen risk för skador och höet håller sig fräscht + att det går väldigt snabbt att fylla på hö t.ex. innan skolan när man har ont om tid.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#31 Ja sådan på utsidan är ju inte farlig men de allra flesta ställen säljer såna man har på insidan.
#32; Alla går att sätta både utsidan och insidan. Men för mig är det självklart att man sätter dem på utsidan.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#33 tyvärr har jag sett att många inte tycker det är självklart :(
#33 Nackdelen med att ha höhäcken på utsidan är att kaninen riskerar att bita i gallret och har man ute bur så riskerar höet att bli förstört av vädret.
Jag föredrar att ha höet löst i buren.
Jag har plastpåsehållare från IKEA till mina utekaniner.. Funkar jättebra! Då kan de välja om de vill äta från den eller från marken för set är lätt att dra ut höt ur de. I inneburarna lägger jag det på marken. De är små matvrak så de äter ändå tills de är mätta och sen kissar och bajsar de på låda så höt blir inte förstört. Om det nu skulle bli förstört så kostar inte här så mycket. Jag betalar 47kr för 14kg. Hade tänkt testa receptet idag:) får se om jag hinner.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#31 Tycker dem flesta fröblandningar till marsvin och kaniner är ren skit. Fast om du har välutbildad personal på din djuraffär är det bara att gratta. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#34; Tyvärr är det ju så :/
#35; Beror på hur stort galler man har.. Mitt galler är väl ca 5x5 cm Så det är stora rutor. Och så bor de under tak.
Till kaninen i utebur läggar jag höet direkt i buren och jag gillar det inte :/ Han trampar ner det direkt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#38 Ja har man så stora maskor i nätet så är de inte så stor risk för att bita i gallre. Själv har jag minknät så det är ju betydligt tätare..
#37 Finns inga frö/gnagarblandningar som är bra :)
OM man inte blandar bra själv
Använder också plastpåsehållare "Rationell Variera" tror jag den heter på IKEA :p Om kaninen fastnar i DEN så har man otur ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~