Bild på normalt kaninbett?
Har någon en bild på hur ett normalt kaninbett ska se ut?
Jag har lite aningar om att min kanin kan ha för långa tänder… :/
Hmm. Det är ågot jag också skulle vilja veta :)
Alla kaniner har olika långa tänder :) Min ena kanin har långa framtänder men korta under tänder, och den andra har tvärt om. Det är nog enklare att se en bild på en kanin med bettfel
Ett normalt bett
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Oj vilket fint bett :)
Ska försöka ta bild på min kanins bett imorgon så får ni se och avgöra …

Ingen som har bild på en kanin med bettfel?
//Ellen
vet att ine på dvärgkaniner håller dom på att göra en artikel om bettfel, vet inte om den är publiserad ennu.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#7 oj, ja den har verkligen bett fel, du ser att hans framtänder ligger bakom undertänderna. Om han inte har problem med att äta och så är det så lungt. Om de är för långa vågar jag inte svara på.. Tycker de är någonstans emellan
#7: Ojsan, ja det där ser inte bra ut.
Det bästa är att ta honom till veterinär och se ifall det går att göra något åt.
Förhoppningsvis går det att göra något åt, dvs klippa det med jämna mellanrum eftersom tänderna inte kan nötas normalt.
#7 Som föregående sagt så är det bästa att gå till veterinär, det kan bli stora problem annars.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Vår förra kanin hade också bettfel, vi fick klippa hans tänder regelbundet.. och nu får våran nästa kanin också bettfel.. jag förstår inte! har jag gjort nå fel?
Om jag klipper hans tänder och ger han mycket grenar m.m som ger han gnagmotstånd.. kan det hjälpa tror ni?
#8, Ja han kan äta sin mat, fast jag märkt att han kan ha svårt att äta vissa grejjer tex, små tunna kvistar.
#11: Ett sådant där bettfel tror jag är svårt att orsaka själv.
Utan beror snarare på ärftlighet eller en olycka (ex att kaninen sprungit in i väggen eller liknande).
Tänderna måste ju klippas.
Men huruvida grenar kan hjälpa beror på om han överhuvudtaget kan tugga på sådana eller ej.
Jag skulle som sagt tagit kaninen till veterinär för konsultation.

Jag ska snacka med mamma nu när hon kommer hem om att ringa veterinären. Vad kan ett sånt där besök kosta tror ni?
#13 där jag bor så kostar ett besök 600 kr och klippningen kostar 100 kr.
♥
#11 som #12 säger är de generna de beror på tror jag
#13: Vad det kostar är väldigt individuellt.
Passa på att fråga när ni ändå ringer.

Kollade han bett i höstas och då var det ganska fint så jag tror nog han måste ha orsakat olyckan själv.
Osh vad dyrt besöket var men mamma är lika fäst vid kaninen som jag är så vi kommer nog åka dit, fast klippningen sköts hemma.
#17 men tänderna kan ju inte byta plats av att han skadat sig? de här tänderna sitter ju både snett och dessutom sitter framtänderna bakom undertänderna
Vart har du köpt dina kaniner ifrån?
Om du har köpt kaninerna från en uppfödare så bör du kontakta uppfödaren och berätta om bettfelet för att hindra att förs vidare.
Kastanjegårdens Kaniner

#18 Ja jag vet inte, NinniH skrev att det kunde ha hänt pga en olycka så jag tänkte att det kunde vara så, kom också ihåg nu att när vi var dit med våran förra kanin men nästan samma problem så sa veterinären att han troligen hade orakat det själv genom att sprungit in i någonting med snabb fart…

#19 Min kompis brorsas tjej (långsökt) tog en kull på sin kanin och hon var inte en uppfödare, fick Sebbe där ifrån. :/
Våran förra kanin kom dock ifrån en uppfödare, fast det var 2001 så jag tror nog att dom generna har flugit åt alla håll vid det här laget. :/
#18: Jo, tänderna kan "byta plats" om det är en rejäl olycka, tex att kaninen sprungit med hög fart rätt in i burväggen.
Detta kan göra att käken hamnar fel vid smällen och därmed blir bettet fel.
Precis som vi människor kan få deformerad käke i en olycka tex.
#22 jasså? Så mycket?! Då måste ju kaninen halvt brytit käken?
#23: Som sagt, är det en rejäl olycka kan det säkerligen bli så.
Sen om det är det som hänt i detta fallet kan jag inte svara på.
Men nog kan det bli ett rejält bettfel/käkdeformation efter en olycka.

#24 känner dom ständig smärta i käken efter en sån smäll?
#25: Jag vet faktiskt inte.
Logiskt sett torde det ju göra ont, men på kaniner är det svårt att veta med tanke på vilka experter de är på att dölja smärta.
Fråga veterinären när ni åker dit vad denne tror om ev smärta.
Bra att ni tar kaninen till veterinär, för det där ser inte bra ut.
Lycka till!

#26 Okej jag får göra det.
#27 jo det känns som om det är det enda rätta man kan göra just nu, tack.
Vi var tvungna att avliva min kanin totti föör ca 2 veckor sedan:( pg av bettfel…

#29 nej sånt där vill jag inte höra! :'(
vad var det för ''sorts'' bettfel? var det värre än vad det är på min kanin?
Min kanin Wilma hade ett rejält underbett när hon var liten, medfött men vi klippte några gånger och nu är det jätte bra!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Vi har ringt veterinären nu, dom sa att vi måste operera han. Kommer bli en ganska stor operation tror jag för dom ska hålla på typ en halv dag.. någon som vet hur stor risken finns att kaninen inte vaknar ur narkosen?
#31 Vad skönt att det blev bra för henne tillslut :)

32# hur mycket skulle det kosta? hoppas det går bra.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#32: Svårt att säga hur stor risken är, det återstår att se.
Men ju längre operationen tar desto större risk.

#33 det var mamma som ringde veterinären och jag har bara snackat med henne lite kort på sms så jag vet inte om hon frågade det :/
#34 Okej, jag fick intrycket av att det skulle vara en ganska lång operation.. hoppas inte.. Vi ska åka in med han kl7 på morgonen och hämta han på kvällen, då kan det ju knappast vara en liten operation :(

jag lämnade in min kanin på morgonen när han skulle kastreras och hämta på kvällen och det är väl för att se så att de verkligen mår bra efter operationen så den var inte hela dagen ;)
Rest in peace Valkyrie!
#36: Vad olika det kan vara. =P
När jag kastrerade min hane för 4 år sedan, fick jag med mig honom hem redan när kastreringen var klar.
Det tog alltså 40 minuter från att jag kom dit, tills jag var hemma igen.
Tilläggas ska väl att jag då bodde 2 min gångväg från kliniken.
Men sen användes ingen gas-narkos heller, utan har för mig han fick lugnande och lokalbedövning.

då kanske det inte är en sån stor operation trots allt :D
blir bara att hålla tummarna att killen min vaknar igen! fast operationen är runt 31mars så det är lång tid tills den blir av.. kommer gå och grubbla på detta hela tiden känns det som.

37 # jaså :P
Rest in peace Valkyrie!

#38 jag håller tummarna!
//Ellen

#40 tack :)

jag också :)
Rest in peace Valkyrie!
#36 Hon hade nästan som din, vi klippte tänderna ett par ggr. Tillslut var en kort, en annan gick utanför munnen och dom andra började växa in i munnen:(

Det är nog en lite speciell operation om dom ska operera bort framtänderna.
Min granne hade en kanin med bettfel och veterinären hade nämnt att det går att operera bort framtänderna, men det gjordes bara på ett fåtal ställen, så då skulle dom ha behövt flyga ner till Stockholm för att få det gjort.

#43 tror nog inte att min har som din för jag ska ju operera min nu.. vad jag har förstått så gjordes ingen operation på din? kan nog inte vara samma då.
#44 Dom sa ingenting om att operera bort nå framtänder, dom kan ju inte äta utan framtänderna?(denna operation kommer även utföras i hemma i falun.) det blir väll snarare klippa lite tänder,fila, sen får tiden läka käkens sne position.. eller vad vet jag men skulle kunna tänka mig att dom gör så

#45 Jodå dom kan äta utan framtänder, men det kanske inte är det dom ska göra, men att klippa eller fila, ska ju inte ta så lång stund och det är ju ingen operation.

#46 Jaha visste inte att dom kunde äta utan framtänder :P Men om dom ska klippa och fila tänder längre in i käken så måste kaninen vara sövd, annars går det inte.
#47 Jo något sånt kanske det blir, tack :)
#45 Nej, veterinären sa att det som var bäst för kaninen var att låte den sommna in…han sa att dom kan dö under en operation och att kaninen blir mycket stressasd, så jag gjorde ett tunkt beslut.Men det var bäst för henne

Att klippa tänderna var tredje vecka på en kanin med medfött bettfel, blir i längden väldigt stressande för kaninen, även om det går bra att göra själv, så det slutar oftast med att kaninen avlivas för att det blir ohållbart i längden. Enda lösningen är då att operera bort framtänderna och det är då tydligen en operation som kan utföras på ett par ställen i hela landet.
Men i beskrivningen av ägaren till dena kanin ovan.
Värkar de inte varigt bett fel på kaninen inan utan den har orsakat de själv. Så vet värka upp täckt deta och och därför beslutat operera tilbacka käken på rätt plats. Så att de inte är ett över bett pg tidigare skada. Av kaninen själv. Och eftersom kaninen skadat sig har de inte kunat gnaga ner tänderna ordenkligt och då har de växt över. Så de ka bara klippas till normalt och sedan operera käken till rätt stälning igen. Och efter dena operatin ska käken sita på rätt plats så att de inte ska behöve klippa tänder.
Läs igenom tråden noga inan svar

#52 Jag HAR läst tråden ordentligt, om det var mig du menade. Jag ville bara skriva rent allmänt om kaniner med MEDFÖTT bettfel och svara på ditt inlägg om att man "ska försöka göra allt innan man låter kaninen somna in" och förklara varför man i såna fall oftast låter kaninen somna in, som nån hade gjort.
Hon hade medfött bettfel och vad skulle vi göra? Att låta henne gå och lida resten av sitt liv eller? Tycker att det är bätter om dom slipper lida..#50

#55 Har en kanin medfött bettfel så är det bäst att låta den somna in, du gjorde helt rätt!
#57 Ja, men när du sa så, så lät det som att jag inte försökte göra något åt det…
#56 Vad bra tack!:(
#58.Så klart du gjord allt du kunde guman. Jg menade inte inte att såra dig.
jag trode du hade en kanin som hade skadat sig och fot fel bett.Inte att de va med föt men efter att ha läst igenom de 2 gg till så fatta jag.
Du vet dyslektiker har lite svårt med detta =)
Såklart du gjorde ditt bästa =)

#51 varför tror du att det blir stressande i längden för en kanin om man ska klippa tänderna? jag vet av egen erfarenhet att en kanin klarar av att få tänderna klippta gång på gång :)
#49 Ditt beslut var nog det bästa. Men jag undrar hur den där veterinären tänkte igentligen. Det finns alltid en risk att ett djur inte klarar av narkosen under operation, men det är en risk en veterinär ska ta… har själv stött på veterinärer som verkar vara helt inkompetenta, den veterinären var nära att avliva min kanin pga en böld som vi själva kunde göra någonting åt här hemma, men tydligen kunde inte den där veterinären göra det.

#60 Det blev det för min grannes kanin och jag har hört många andra som också har samma uppfattning.
#60 Mm, jag tycker inte om den där veterinären…han är typ 80 år och har kastrerat min kanin och avlivat min andra och kastrerat min katt också. Men han är lite konstig…

#61 Jaha, hur gick det för dom kaninerna då?
#62 Finns det bara den veterinären som är kunnig på smådjur? om det finns fler skulle jag nog rek att byta, om man känner att någonting är fel med en veterinär så är det säkert också så :/

#64 Det blev avlivning till slut, eftersom det blev jobbigt i längden med tandklippning var tredju vecka.
Det bästa är att avliva..det är bäst för kaninen, istället för att den får lida resten av livet och klippa tänderna

Kaninen lider inte av att man klipper tänderna regelbundet, det är bara bra för den att bli av med dom långa tänderna.
#67 Det är stressigt att klippa tänderna. Det är det dom lider av. Det är få kaniner som gillar att man gräver i munnen med en tång och klipper dom. Det är det som är stressigt ;)

#68 Jo jag förstår att det är stressigt för dom, men dom mår inte sämre psykiskt i längden av att man klipper tänderna.
Om man är duktig på att klippa tänderna och inte låter kaninen få sprattla en massa, få allting överstökat snabbt, man själv är lugn, så blir hela prosessen mycket lugnare för kaninen.
Har man en lugn kanin som inte bryr sig så mycket av att klippa tänderna så är det helt okej. Men har man en kanin som ballar ur helt och inte vänjer sig så tycker jag man ska avliva. Vissa kaniner tycker verkligen inte om att klippa klorna men avlivar man dom för det? Nej, man vänjer dom. Samma sak :P
Emma

#70 Japp håller med dig där :)

#69 Din kanins tänder var ochså för långa!!!!
Dom borde du ta til en veterinär!!!
Var bor du? Jag vet olicka veterinärer som gör det jätte bligt:) Så skriv järna var du bor till mig så kan jag tipsa dig=)

Även om man är bra på att klippa tänderna, så blir det en stresssituation för kaninen varje gång. Det är inte svårt att klippa om man har rätt teknik, så att kaninen håller sig lugn. Sen får ju var och en avgöra själv om man vill hålla på att klippa, eller avliva. Det kan ju också bli problem med kindtänderna och det går ju inte att fixa själv.

#72 Haha ja jag vet att dom är för långa? Han ska opereras på onsdag, läs det jag skrivit tidigare istället, orkar inte förklara…
#73 Om man blir tvungen att klippa tänderna regelbundet så blir man automatiskt bra på det för man kommer göra det så ofta. Om det blir fel på kindtänderna så blir det genast en helt annan situation.

#74 Nja, det handlar ju egentligen mest om att veta hur kaninen ska hanteras för att den ska bli lugn så att man kan klippa, det kan oftast inte ens veterinärer.
Den kaninen som min granne hade, tog dom till vet. för att klippa tänderna, men det gick inte, för den sprattlade så mycket, så dom fick en ny tid för att söva den. När jag fick höra det så hjälpte jag dom att hålla kaninen, så att dom kunde klippa tänderna själva, ingen av oss hade klippt kanintänder tidigare.
En kanin blir alltid lugn när man håller i öronen, man behöver inte alls hålla hårt, men då blir den lugn och då går det bra att klippa tänder, klor eller vad man nu ska göra.

#75 Veterinärer ska kunna veta hur en kanin ska hållas, det är sånt dom lär sig i sin utbildning.. vet inte vad det är för veterinär dom går till men jag skulle aldrig lita ett ord på den veterinären om den inte ens kan hålla en kanin.
Är det inte en fara att man skadar kaninens öron om man håller i öronen?

#76 Det var ett "djursjukhus" men jag tror inte alls dom får lära sig så mycket om just smådjur. Sen går det ju knappast att både hålla och klippa, så man måste ju vara två, en som håller och en som klipper.
Nej det är inte farligt, som jag skrev så behöver man inte alls hålla hårt, det var ett knep som jag fick lära mig av en kaninuppfödare.
#77 Fast det funkar inte alls på alla kaniner. Min syrras ena är aldrig lugn när man ska klippa klorna på honom, även om man tar ett lätt tag om öronen. Och Muffin spänner sig då. Har märkt det när jag har klappat honom ibland, om man tar med en hand runt båda öronen spänner han sig. :P Junior händer ingenting med ^^
Emma

#77 Men det finns väll mer än bara en veterinär på det dära ''djursjukhuset''?
Får testa med det dära tricket sen då nästa gång jag ska göra någonting drygt med han

Funkar alltid för mig i alla fall.
Neoos, förstår att du är nervös men du ska se att det går bra och din kanin kommer bli så fin i mun efteråt.
En kanin kan leva utan framtänder, JA det kan den, den använder bara framtänderna att bita av saker men det är kintänderna som tuggar sönder o mal maten
Sedan halka det in på att man inte skulle klippa o slipa tänderna på en kanin med medfött tandfel att de skulle få somna in o vara bäst för kaninen. Detta gör ont att läsa.
Min vän är född med tandfel i kindtänderna och har varit regelbundna vetrinärbesök från 2års ålder, nersövd varannan, var tredje månad,vid älder dar så trappas det av o inte så täta.
När min vän var 10 år, alltså för tre år sedan träffa jag en vetrinär som utför tandklippning och tandslipning i kindtänderna i vaket tillstånd, (utbildad i tyskland och hade specialverktyg för att hålla upp munnen o kaninerna inte kunde stänga mun.)detta tar henne ett par minuter, sedan är det klart.
En befrielse för mig då jag slapp gråta och vara orolig underdagen om min vän skulle vakna, risken är dock större ju äldre ett djur blir.
Och min vän har inte tagit skada att slipa/klippa kindtänder utan bara varit glad att fått den hjälp han behövt.
Den enda som tagit skada är väl jag då jag gråtit och varit orolig vid varje nersövning.
Önskar dig, Neoos o din vän, lycka till och att du klarar av att behålla lugnet så din vän har en skön famn att få komma till efter vetrinäsbesöket.

#81 åh tack! vad snällt skrivet
när jag läste att din kanin har blivit nersövd så många gånger och att det gick bra varje gång så vart jag lite lugn 

Idag så blev han sövd & opererad, som tur var så gick allting bra
Hans bett hade blivit så konstigt pga för långa kindtänder, dom blev nerslipade och någon tand blev urdragen. Nu sitter han hemma i sin bur igen och tar igen sig lite, men måste säga att det såg ganska kul ut när han var drogad haha! ;)

gu vad skönt att det gick braa :P :) ;) :D
//Ellen
Vilken lättnad 

#87 Din kanin hade värkligen alldeles för långa tänder! Det såg inte bra ut alls! Vilken tur att du gick till en veteriner må jag säga!
#87: Vilken skillnad! =)

oj, vilken skillnad ;) :D
//Ellen

#89-90 Ja visst äre :D
Jag visade bilden som jag tog idag för pappa, han bah ''Det är ju nästan ingen skillnad alls, så mycket pengar för så lite!'' hahha den gubben måste seriöst ha fel på synen ;)

#91 jaa, det är ju jättestor skillnad!! :)
//Ellen
Vilken lättnad för kaninen. Äter han bra nu?

#93 Nja han har inte ätit så värst mycket än, men med en helt ''ny'' mun och utdragen tand och operation så förstår jag om ahn inte har fått tillbaka aptiten riktigt än, men han har iallafall fått i sig lite mat.

Vad fint och bra det blev, lillen får krya på sig nu efter operationen =)
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

kul att det gick bra :)
Rest in peace Valkyrie!
herregud silken skillnad o:!
Wow! Skickliga vetrinärer måste jag säga ;D
Emma
Har ni sett några bilder eller?

#99 gå ner till #87 så finns det bilder där som jag har lagt upp 
Hej, min kanin äter bara gräs o blad och hö, dricker vatten också,
men pellets och godis äter han inte, jag kollade på hans tänder idag, dom såg rätt långa ut, han hatar när man kollar på hans tänder, så dom såg rätt långa ut, ska man göra något åt det?
För han har inga bettfel, men dom är långa, han gnagar inte pinnar just nu, har försökt få honom tugga men njaae..
Han fäller nu också, men det kan vell inte va det?
Jag vill ha svar innan vi ringer till veterinären,

#101 Varför äter han inte pellets? det är säkert den anledningen till att han fått för långa tänder, men om han har mycket hö som han äter borde dom inte bli för långa men det finns ju en risk endå.
Att han fäller pälsen har ingen påverkan på tänderna. Kan du ta en bild på hans tänder så jag kan se hur långa dom är? Skulle va bra
ska ett normalt bett ha lite överbett?
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
#103 vid ett normalt bett ska de undre framtänderna möta de små framtänder som ligger bakom de "stora". Kaniner har alltså 6 framtänder, 4 uppe och 2 nedre.
87# Vad fint det såg ut efter operationen! Som någon som precis tagit ur en tandställning! ;D Hoppas att tänderna håller sig så bara!