Sätta ihop kaniner
Om några dagar får vi hem vår lilla kaninhona Rosa. En unge på dryga 6 veckor. Sedan tidigare har vi vår hane Julio som är 3 år gammal. Tanken är att de på sikt ska vara tillsammans och dela bur och ha glädje av varandra men jag har förstått att det gäller att skynda långsamt. Jag hade tänkt följande upplägg. Julio ska kastreras imorgon måndag (håller tummarna för att det går bra, vår tidigare hane dog under narkosen vid kastrering) och förhoppningsvis är han någorlunda sig själv igen på fredag när Rosa kommer. Kaninerna kommer bo i vår lekstuga. Rosa bor i "hela" stugan. Julio har sin bur ståendes i denna lekstuga. Jag tänkte att kaninerna på så sätt har sällskap av varandra och kan bekanta sig men samtidigt hålls separerade. Om någon månad hade jag tänkt att sätta ihop dem i Rosas bur. Jag har nu läst någonstans att det är stressande för en kaninunge att sättas ihop med en vuxen kanin. Någon som vet något om det? Är det något annat jag bör tänka på inför ihopsättningen av Julio och Rosa?
Välj en neutral plats. Helst där ingen har varit innan. Sitt med när dom träffas så du lätt kan styra dom.
MVH John
6 veckor, lite tidigt att ta hem unge? Fast det är lagligt, men under 7-8 veckor tycker jag inte lämpligt :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Drygt 6 veckor. Det är typ en dag kvar till 7 veckor.
#4 okej :)
Vad jag hört ska de vara frånsepererade i 4 veckor från hanens kastrering, då har allt dött. Fast som sagt, det är vad jag hört.
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#6 Ja det stämmer, 4-6 veckor :)
Ojsan, sorry TS. Såg nu att du hade skrivit att du skulle göra det! :)
Dock skulle inte jag sätta ihop dem i Rosas bur, då honor är känsliga det här med sina revir.
#7. 
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se