Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 458 ggr
Suskiv
0

Rekomenderad burstorlek

Hur är det i Sverige, går tex SKAF ut med rekommenderade burstorlekar eller anser de att Jordburksverkets minimimått räcker?

Kom och tänka på det när jag surfade in på RWA (Rabbit Welfare Associations) hemsida och hittade deras rekommenderade burstorlekar på 6'x2'x2' med tillkopplad 8' Hage.

Det motsvarar 180x60x60 cm med tillkopplad Hage på 2,5x2,5 m vilket ju ligger långt över de svenska minireglerna. Hur många svenska kaniner bor så och hur många dvärgar sitter på 100x50x50 utan möjlighet att hoppa fritt?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ambellah
0

Mina två dvv sitter i burar utan fri tillgång till utevistelse då dem älskar att rymma..Burarna är olika stora eftersom dem är begagnade:

Bellas : 130 x 80

Ambers: 120 x 70

Sen har både Hage med kompostgaller precis utanför burarna med 5 delar var dock får dem inte vara där när dem vill pga att dem älskar att hitta på nya ställen att rymma på samt att det finns mycket katter i området som är nyfikna.

Men jag försöker ta ut båda dem minst 2 timmar per dag.

Mvh Alice och Morpen :)

Eriikaa
5

Jag skulle personligen aldrig ha min kanin i en bur. Inte ens om den är dubbelt så stor än vad jordbruket rekommenderar. Men många har ju inget val tyvärr. Men jag tycker att man borde höja minimåttet, absolut!

Beröm till er som väljer en större bur än minimåttet också! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Suskiv
0

Mina kaniner sitter förövrigt på 160x60x70 resp 120x60x60/50 båda med tillkopplad Hage. Ganska litet, men som tur har de hagar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Mini-måtten på jbv är alldeles för små enligt mig-

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.