leka med kanin, snabbt svar?
Hej!
Nu är jag leksugen, haha. nej men jag känner att jag behöver ha roligt med min kanin som är 3 månader.
Han behöver röra på sig och få av med en massa energi. Jag har en tunnel jag kommer använda, jag har en boll, jag har godis och där tog det stopp. Vad kan jag göra med honom ? Har inga hinder men har pinnar jag tar som hinder. Finns det något mer jag kan göra?
gärna snabbt svar då han behöver komma ut nu :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ta en prommenad ? :)
Eller lära honom något trick kanske, eller kurragömma.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Klickerträna? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
promenad kan jag ta imorgon för det fick han imorse, en kort men ändå en skön promenad :)
Det här med trick tycker jag är svårt, vet inte hur jag ska göra för att få honom att göra det jag vill även om det tar tid. Kurra gömma ska jag testa!
Tack! :D
Medarbetare på Djurfoto
När det gäller trix får man testa sig fram, då samma metod inte fungerar på alla kaniner :)
vet inte så mycket om klickerträning tyvärr "/
Medarbetare på Djurfoto
du kan ju lära honom olika saker bara gå ut och gå eller nogåt,jag brukar ha min kanin i mitt rum så håller jag på med nogåt annat så springer han runt lite och klarar sig bra, fast man får ta bårt alla sladdar. jag har inte så många tips? för jag brukar mest gå ut med han men man kan lägga lite kartonger som kaninen kryper in och ut i och sen kann man även lära den att komma när man kallar på den och hoppa med den 
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Tack! :)
tack, ska kolla.
Medarbetare på Djurfoto
Gör en kul hinderbana! :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
ska testa det där med klickerträning, verkar roligt. Ska bara skaffa mig en klicker också, (;
Har inga hinder än, och han har bara hoppat lite när jag har haft godis framför.. för annars ser han ingen mening med att hoppa :p
Medarbetare på Djurfoto
lär honom att 'sitta fint' och snurra runt
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
min kanin zucchini kan snurra runt, upp (står på bakbenen) och när man raslar m,ed något så kommer han :) Lärde honom dte när han var liten :)
tack, håller just nu på att få honom att springa in i tunneln när jag säger till och även puss. Tunneln kan han om han verkligen är koncentrerad och puss har han nästan alltid kunnat, men kände att det är smartast att börja med något som han nästan kan för attt utvecka för då tycker han det är roligt och då kan man ju lära honom att det är roligt att lyda matte
okej! :)
som jag skrev ovan så håller jag på med några saker men ska även börja med lite annat. Ska skaffa mig en klicker för det verkar så otroligt smart! :)
Medarbetare på Djurfoto
#13; Ett tips? kan vara att andvända en bläckpenna istället för en klicker. En klicker kan låta väldigt högt vilket många kaniner tycker är obehagligt. En bläckpenna fungerar precis lika bra.
Även att smacka med tungan fungerar, dock måste det låta exakt likadant varje gång (och det kan ju vara lite svårt).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
jo, jag vet att dom kan låta otroligt högt. Tack för tipset med bläckpennan, får köpa en som fungerar också och inte lever sitt egna liv och åker upp när den känner för det :)
Medarbetare på Djurfoto
#14 Beror på vilken klicker man har, min låter inte alls mycket:)
Man kan leka kaninernas kaninlekar också =).
"Vifta på näsan" tillexempel. Då ska man försöka synka varandras näsor (kräver att du kan vifta på näsborrarna) och när man är i synk så försöker man öka och sakta ner i samma takt. Kaninen brukar vinna, dom kan alltid göra snabbast. Nästan alla niner kan man leka det här med, förutsatt att dom är villiga att kommunicera (dvs inte sitter och trycker i ett hörn).
"Jag håller på med något mer spännande än du" är också rätt lätt och kul, det är lite samma princip som Round Up för dom som är hästnördar. Hitta en ooootroooooligt intressant fläck, vänd dig bort från kaninen och pilla på den. Liknade människolek är 1-2-3-stjärna och allt vad den kan heta. Kaninen kommer börja försöka smyga upp till dig men såfort du vänder dig låtsas den som att den inte alls var på väg mot dig, kanske tillochmed vänder sig om och försöker övertyga dig om att fläcken den hittat är ännu mer spännande än din fläck.
"Kull" går också att göra med en mycket aktiv kanin, men lite svårt då man har så stor storleksskillnad mellan människa och kanin. Den klassiska jagaleken alltså :P. "Tag, you're it!"
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hur leker man kurrugömma?
min kanin älskar att tävla upp för trappan han är gätte snabb
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Det kan ju ochså vara tunnlar slalom osv, lite som hundagilty! :)
jo, jag kollade efter lite saker som han kunde ha som lite agillity, men hittade inte så mycket men ska kolla mer när jag får lite mer pengar :p
Men nu börjar han tycka hoppningen är rolig, han hoppar som en gud över den lilla pinnen i hagen, haha. :)
Medarbetare på Djurfoto
#19 Upp för trappor man aldrig springa, risk för att halka och trilla ner.
hehe, inte för att vara sån men det sista jag vill är att ha honom i mitt knä just nu. Han kan hoppa omkring i hagen när jag är med, men knät.. där går gränsen då han skvätter och skiter hela tiden :p men jag har gjort en del med honom och vet vad jag ska göra för att han ska ha roligt och inte bli uttråkad. :')
Medarbetare på Djurfoto
#24 men gud! hur kan man inte vilja ha sin kanin i knät?
om han skvätter borde du kastrera honom och göra han rumsren.
Nathalie Månsén
#25 Min kanin, mina problem. Jag ska kastrera men det är otroligt svårt utan pengar.
Medarbetare på Djurfoto
#26 ja, såklart.
enligt mig tycker jag man ska tänka på sånt innan man skaffar kanin, iaf han kanin, som mer eller mindre måste kastreras om de inte ska användas till Avel.
Nathalie Månsén
#26 Så du kelar aldrig med din kanin?
Tycker man får inte samma närhet om man inte har den i knäet en del:)
jag brukar gå ut på promenad med min kanin Bentley , som man går ut med hundar , haha 
#27 tänkte inte på det eftersom att ingen av han kaninerna jag eller syrran har haft haft har varit såhär, och då är det 3 stycken. men alla är ju olika, men det var inget jag tänkte på direkt. #28 Det sa jag inte? Bara för att han inte är i mitt knä betyder det ju inte att jag inte kelar och pratar med honom. #29 jag har faktiskt börjat göra det, inte så långt men en liten bit för att han ska bli av med lite energi :)
Medarbetare på Djurfoto
#30 , vist är det roligt ?
jag bor i en by med en maaaassa småbarn så då får bentley lite extra kel när vi är ute , vi kommer inte alltid särskilt långt , hahaha ^^
#30 Jag ska inte att du inte gjort det?! Jag frågade om du gjorde det. Är ju mycket lättare att kela i knäet :)
#28 Så bara för att hon inte vill ha sin kanin i knät betyder det då att hon inte kelar med den?
Finns massvis med olika sätt att kela än att ha ninen i knät t.ex. sitta på marken och gosa.
Jag har aldrig min kanin i mitt knä för 2 orsaker.
1: Bamse hatar att vara i knät
2: Jag tycker inte om att ha honom i knät heller går lika bra att gosa på marken istället.
Och bara för det så är det ju inte så att jag inte gosar med honom, likaså att vissa kaniner inte tycker om att bli upplyfta/burna.
What doesn't kill you makes you stronger.
#33 Skrev fortfarande inte att hon inte gjorde det :)
#31 Ja, om inte annat riktigt mysigt! Måste bara säga att det känns lite dumt att gå runt med en liten vit sak i koppel, men det fungerar och alla som ser oss säger "Titta, hon har grönt hår.. och en jättesöt kanin!" :D #32 "Så du kelar aldrig med din kanin?" Det där tar jag som om att du tog det för givet. Har inga som helst problem med att kela med honom utan att ha honom i knät, blir faktiskt mycket mer trevligt när han inte är där för det brukar mest fungera i 30 sek och sen in i buren igen.
Medarbetare på Djurfoto
#35 Nej det var en fråga.
#35 , hahaha xD
jag har också en vit kanin dvärgvädur , hans öron är väldigt lätta så när han springer / går så hoppar dem upp & ner xD
#36 jag skiter i vilket, jag kelar med honom.. #37 ja, det gör min ninis öron också. Riktigt gulligt, fast ganska fult också xd
Medarbetare på Djurfoto
#38 Jag har inte varit otrevlig mot dig? Så du behöver ju inte ha otrevlig ton?
Ok hallå. TS har nog tänkt att kastrera kaninen men just NU har ekonomin krisat. Jag tror att så fort kaninen slutar skvätta (om den nu gör det) så kommer TS att ha den i knäet HELA tiden;)
Vill ej försvara någon nu eller starta bråk, var bara så JAG tänker ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#40 Fast ju senare man kastrerar, desstu mindre är chansen oftast att kaninen slutar skvätta:)
JoJo men detta rör sig kanske om en vecka:)
/ Cornelia Andersson,
#42 Rör sig om en vecka?
#43 Alltså ekonomi-krisen ;)
/ Cornelia Andersson,
Tyvärr så rör det sig om en månad, men han är redan 8 månader så det är väl egentligen ganska kört. Men jag ska testa när jag får pengar igen nästa gång och se hur det går, jag vill ju sälja honom för att jag helt enkelt inte har tid med honom men eftersom att jag inte hittat några köpare så får jag göra det bästa av situationen :)
Medarbetare på Djurfoto
/ Cornelia Andersson,
Dvärgvärdur
Medarbetare på Djurfoto