Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1051 ggr
[porlas]
0

Fråga ang hane och könsmognad

Har en fråga. Ska behålla en hane ur min kull som sällskap till mamman. Min fråga är, när bör jag senast kastrera honom? Det är en rexkanin, han är 9 veckor. Vet att könsmognad är runt 12 veckor, men betyder det även att han kan befrukta en hona, i detta fall mamman, eller kan han bara befrukta när kulorna väl har ramlat ner?

Har försökt googla på detta men hittar ingen vettig info om det. så kanske någon här vet?

denice95
0

Man ska ju inte kastrera dem förns dom är ca 6 månader iallafall :)

Zvintos
0

Med könsmognad brukar syfta till att de kan para sig och få avkommor. Så ja, när han väl är könsmogen kan han para sin mamma om han sitter med henne då.

Cameliont
0

Du kan ha honom i en bur/hage precis intill mamman och kastrera så fort kulorna ramlat ner, vilket brukar ske omkring 4 månader på en dvärgkanin.

Man behöver inte vänta till 6 månader.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Norberg90
0

#3 Det är olika från veterinär till veterinär. "Min" veterinär kastrerar inte en kanin under 6 månader.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Cameliont
0

#4 Riskerna kan vara något högre om man kastrerar tidigt, så extra viktigt att man går till en kaninkunnig veterinär och att kulorna verkligen är nere i pungen.

Jag har kastrerat vid 4-5 månader och det har gått jättebra.

[porlas]
0

tack för alla svar

ett par frågor till

Det stämmer väl ändå att könsmognad inte börjar förrän vid 12 veckor på mindre raser och något senare på större, så innan dess bör ja inte oroa mig? Rexen går väl som en mellanstor ras så kanske den blir könsmogen något senare eller vad tror ni?

Sedan va min tanke att ha honom i en bur bredvid mamman tills jag kastrerat och ett tag efter. Hoppas bara inte det blir några problem att sätta ihop dem igen sedan, för de va ju ändå min tanke att de skulle gå ihop. Men e det någon här som fått problem när det sätter tillbaka hanen, som nu är kastrerad, till honan?

Zvintos
1

#6: Det vanligaste är att det sker efter 12 veckor, men det finns fall där det skett såpass tidigt som 9-10 veckor. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och inte ha hona och hane ihop efter 8 veckor.

Cameliont
1

#6 Jag hade ett syskonpar hona och hane som jag särade på vid 9 veckor (jättekaniner) och kastrerade hanen vid 4 månader. Sedan när jag skulle sätta ihop dom efter väntetiden var det stört omöjligt.

Så det är väldigt olika, trodde det skulle gå jättebra eftersom de var syskon men man kan aldrig veta säkert hur det funkar.

NaDa...
0

Jag tror att jag kastrerade min Dvärgvädur Elvis när han var 5 månader, för det var det våran veterinär rekomenderade.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Fridaaaa
2

Sära på dem nu, sedan kastrera från ca 5 månader tycker jag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[porlas]
0

Såg igår att hans kulor redan har ramlat ner i påsen och han är 10 veckor på lördag. Extremt tidigt då kanske för att vara en mellanstor ras, bara hoppas han inte kunnat befrukta, eller att syskonen inte varit lika tidiga då :( Trist att man inte kan lita på seriösa sidor och uppfödare, för alla jag pratat med och alla sidor jag läst på säger/står det att en kanin och då liten ras blir könsmogen vid 12 veckor och att man kan ha dem ihop tills dess. Verkligen jätte trist om olycka skett. Men nu vet jag till en annan gång. Ringde veterinären och fråga och de sa att de kastrerar från 4 mån.

Och snälla inga påhopp nu, för jag har verkligen läst och hört mig för, men nu har de ju då visat sig att de inte går att lita på vad folk säger och skriver :(

Fridaaaa
0

#11 Man kan inte stirra sig blind på en ålder :) Visst de flesta blir från 12 veckor men de kan självklart bli det tidigare med, som alla andra djur :)
Men ha dem åtskilda nu fram tills veterinären kan kastrera och sedan släpp ihop dem minst 4 veckor efter kastreringen.
Kommer nog gå bra. Bara man har tillräckligt stor bur, och gör det till en början på neutral mark :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.