Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 874 ggr
stiig
0

Allergi. Kan han flytta ut? Råd önskas.

Hej. Vi behöver lite hjälp. Det vi trodde var en lång, envis förkylning hos dottern visade sig vara allergi. Vi tog in vår kanin från balkongen för ca 6 v sen. Kan vi ta ut honom igen? Vad för bur bör han ha i så fall? Vi vill absolut inte göra oss av med honom.

Asplyckans kaniner
0

det var ju inte så roligt..

ni bör ju ha vinterbonad bur för eran kanin om han bott inomhus. Mycket med halm också.

Cameliont
0

Var i landet bor ni?

Vi bor utanför Stockholm och här har vi 10 plusgrader nu, om han inte hunnit fälla vinterpälsen så borde det gå bra om ni har mycket halm i buren.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Fridaaaa
0

Beror på hur kallt det är.
Men är det på nollan eller minusgrader på nätterna hade jag inte gjort det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stiig
0

Vi bor i skåne, har 9 plusgrader nu. På balkongen (inglasad) 13 grader just nu men det blir ju kallare på natten. Han har ju tappat lite vinterpäls, men vet inte om han tappat allt. Hur lång tid tar det? På balkongen hade han en tvåvånings sommarutebur eller vad de kallas.

Asplyckans kaniner
0

du kan ju se hur kallt det är i ikväll. den har väll inte vinterbonat eller? har själv aldrig haft en sån bur.. ^^

Fridaaaa
0

Tror det ska gå bra då, om du tar i halm i ett hus eller liknande så den kan gotta sig i :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

ja jag tror det är rimmligt _:)

Asplyckans kaniner
0

tror inte heller att det ska vara några problem Glad

stiig
0

Tack för era svar. Är det någon som vet hur länge det tar innan han får tillbaka vinterpälsen? Räcker det med massa halm eller ska man vinterbona buren på nåt mer sätt. Vill  ju inte att han ska frysa. Får bara hoppas att han fattar att han ska mysa i halmen. När han bodde ute innan var han bara där och åt liteGlad.

Cameliont
0

#4 Men är balkongen inglasad dessutom så slipper han sitta i kalldrag. Tror det ska gå bra att ni flyttar ut honom dit nu och inreder ett hus med massor av halm så han kan värma sig där.

Det kan ju väldigt mycket kallare snabbt, men nu är det ju en akut situation för er eftersom dottern blivit allergisk.

Lycka till och hoppas dottern mår bättre snart!

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

stiig
0

Såg att det skulle bli någon minusgrad på fredag. Hinner han vänja sig till dess tro. Får kanske sätta ut ett element de första dagarna.

Acinorev
0

Jag skulle sätta upp en infravärmare med termostat och långsamt dra ner temperaturen. Klart ni inte vill bli av med honom, kan man ha dem ute så funkar det ändå.

Min 12-åring är hyperallergisk mot pälsdjur men vår utekanin klarar han faktiskt galant, hoppas det blir likadant hos er när dottern fått vila lite.

Ambellah
0

Jag är också en aning allergisk mest mot hö:t men också allergisk mot alla pälsdjur förutom hamster och knappt kanin. Om jag skulle vara er skulle jag flytta ut honom och se om allergin blir bättre annars måste ni nog ta bort honom innan hon får astma eller riktig allergisk chock.. Kaninen klarar sig nog ute i en bur med halm osv som andra redan har beskrivit :)

Mvh Alice och Morpen :)

stiig
4

Tack för alla svar. Har lagt in en massa halm i buren. har ställt upp kompostgaller runt den och lämnat burdörren öppen så han får lite mer yta att röra sig på. Han verkar tycka det är ok än så länge. Ställde upp ett element på en hylla inställt på ca 12 grader. Men vi kommer sakna honom inne på kvällarna fast dotterns hälsa är ju viktigast förstås.