Runt huvud -trånga luftvägar
Jag har en väldigt rastypisk hermelinhane (95.5 p) med extremt runt huvud. Innan jag köpte honom berättade uppfödaren som ägde honom att han har trånga luftvägar och därför låter det när han andas ibland.
Hon har kollat honom hos veterinär och han ska vara full frisk annars. Jag har märkt att han andas väldigt ansträngt och det kommer som pipljud när han blir stressad eller ansträngd, så försöker vara väldigt lugn med honom.
När han är lugn och trygg andas han normalt.
Ville höra om fler har råkat ut för detta? Dvs att kaniner med väldigt runda/trubbiga huvuden får problem med andningen?
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Betty har ganska runt huvud men har inte problem med luftvägarna utan med ögonen.
#1 Hon är teddyvädur va?
Kanske både det runda huvudet och pälsen som ställer till det…
Min hermelin (som också har väldigt runt huvud) andas ibland också så, men inget allvarligt, då hon har bra kondis i övrigt så blir inte så lätt "anfådd". :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Min andas så här bara jag bär honom eller när han skuttar omkring fritt. Känns som att det måste vara jättejobbigt för honom.
Han är 2 år och har nog varit burkanin hela sitt liv… Hoppas det kan bli bättre om han får bättre kondition eftersom han har stort utrymme nu.
En dvärg vädur som bodde med min ena hona inte min men en annans kanin var det hade också trångaluftvägar han låg och snarkade när han sov :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#4 Jaha, ojdå… Jag har inte haft så många "renrasiga" hermeliner,så vet inte om de brukar bete sig så. Vi får väl hoppas att han blir bättre!
Man kanske kan jämföra dem med Mopsar? 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Andningen kan säkert påverkas på något vis om huvudet är alldeles för runt. Risken med för runt/platt huvud är också att bettet inte riktigt blir som det ska.
#6 Ja, har faktiskt tänkt precis så.
Trist att man ska avla på så extremt runda huvuden att kaninerna får svårt att andas. Lite därför jag undrade hur vanligt detta är…
Jag har haft en rastypisk hermelin före denna och han andades normalt.
#7 Han har korrekt bett och inga problem att äta hö och gnaga grenar.
Men huvudet är liksom klotrunt och nosen står ut lite.
#8 Ja det är precis som det allt annat i djurvärlden tyvärr. :(
Har du förresten en bild på honom? :)
// Anka
#10 Här är en bild på bara huvudet…
Satte honom på ett bord och då blev han stressad direkt (syns på ögat). Umgås bara med honom på golvet numera där han känner sig tryggare.
Min dvärgvädurs pojk har vääldigt runt huvud.
Har undrar om han var förkyld lr nått , då det 'låter' .
Men nu vet jag !
Tack ! :D
#12 Söt bild på er!
Har läst att kaniner med trånga luftvägar har lättare för att bli sjuka.
#13 Tack ! 
Jo , jag har oxå läst det 
#12 Din kanin ser ju nästan precis ut som min, just det där att nosen sticker ut utanför själva ansiktet…
Som tur är att min kanin är nog världens lataste ! 
#2 Jo det är ju pälsen också. ;)
Min andra kanin har oxå runt huvud, men hon låter inte när hon andas.
#18 Fy vilka söta kaniner du har!
Min dvärgvädurhona har väldigt kompakt huvud och det påverkar hennes luftvägar och tårkanaler. Hon är mycket känslig för drag, ögonen börjar rinna direkt och hon kan bli hängig i flera dagar. Samtidigt behöver hon bra luft för att andningen ska funka ordentligt, så det gäller att hålla en balans där. (Bra ventilation utan drag)
Hon är framavlad för utställning och jag tror inte att hälsa var prio 1 hos hennes uppfödare, det märks även i övrigt (väldigt svårfödd bl.a.)
(Ögonvitan syns på bilden eftersom hon höll på att tvätta sig)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#20 Hon ser ju också ut så där att nosen sitter som utanför själva huvudet. Tack för bra tips? om hur du får din kanin att må så bra som möjligt! Jag har inte haft min hermelin så länge, håller fortfarande på och provar mig fram vad som gör livet bäst för honom.
min hollis andas så, men hon har inte så trubbigt huvud..
#1 Det är väl mkt sällan en teddy har runt huvud, man har inte kommit så långt i aveln ännu (att få rastypiska kroppar/huvuden) Dom ser bara runda ut p.g.a. pälsen, ögonen får dom enbart problem med p.g.a. pälsen.
Jag älskar runda "platta"/kompakta huvuden och kroppar så länge det inte går för långt (som ex. i hundaveln med bl.a. mopsar)
Vi har haft ett flertal hermeliner men inga har haft andningssvårigheter (de har dock inte varit så rastypiska att de har uppnått höga poäng) Hade en rastypisk viltgrå hermelin men han hade inga problem.
Jag har en lejonhuvad dvärgvädur (utan stam) som har ett väldigt runt huvud men han har inte heller några problem. Här är en bild på honom, från sidan där man kan se hur "platt" han är.
# 19 haha tackar ! Din kanin är väldigt söt själv ! 
Har en lilla tysk vädurs hona som har fått lunginflammation och har problem med att andas, har fått medicin som jag ska testa men om det inte blir bättre sa veterinären att hon aldrig kommer kunna leva ett normalt liv och att det bästa va att låta henne somna in.. :'(
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#26 hur märkte du att hon har lunginflammation?
#27 Hon har åkt in och ut till veterinär sedan i somras, trodde det va vanlig Förskyldning i början men sedan så satte det sig på lungorn..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#28 Men var hon snorig då? Har en hona ja funderar på om det kan vara lungorna men hon är inte snorig utan bara andas högt.
# 29 Ja hon är snorig och andas konstigt och ibland får hon ingen luft och då ger hon ifrån sig kräk-ljud som låter jättehemskt :(
#30 okej, då är nog min bara stressad.