Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 989 ggr
Mannez
0

Kan detta vara en holländare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kanin här hemma, på hans härstammningsbevis så står det att han är holländrare. Men stämmer det? Lägger ut några bilder.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
1

Bild nr 2

Mannez
0

Bild nr 3

Fridaaaa
1

Tror det är blandning med holländare annars har den väldigt fel teckning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mannez
0

Nå vad säger ni?

BusBella
0

Den kan ju vara feltecknad.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Clariiz
1

Eftersom den är blå i ögonen är den weinertecknad.
Holländarteckning och weinerteckning är inte samma sak, så därför är den inte en renrasig holländare. Ev. blandis med holländare och något mer, eller helt enkelt en korsning som man skrivit som holländare eftersom den liknar en.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
1

#6: Den behöver inte vara wienertecknad alls för att den är blå i ögonen. Även blått i ögonen förekommer på äkta holländsk teckning, även om det inte är önskvärt. I det fallet har det inget med wienerteckning att göra. Min syster hade ex en holländsk kanin som hade blått i ögonen och hon var äkta holländare.

natha-mjau
0

jag tycker det ser ut att vara lite för stor för en holländare, så jag tror som de andra, en blandras

[Wera]
1

#8 Tycker inte alls den såg så stor ut för att vara holländare, de brukar ju väga runt 3-3.5 kg iaf. Glad

Tycker dock inte denna såg rasren ut, om inte den är väldigt icke rastypiskt.

marty94
0

Tror som de andra! En blandis :)

Viccan92
0

#9 Väldigt stor holländare då. Är inte ofta dem kommer upp över 3kg.

Väldigt lik holländare men det är något som inte stämmer så håller med om blandis.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Clariiz
0

#7; Vad är det då sopm framkallar det blåa? :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

#12: Ett eget anlag. Hade det varit wienerteckning, hade det dykt upp vita blåögda holländare lite då och då, men det gör det inte. Glad Kommer dock inte ihåg i huvudet vad de kallar det anlaget för.

Clariiz
0

#13; Det var precis det jag tänkte. Men då finns det alltså två olika anlag som ger blåögda kaniner?
Hur ska man skilja de åt? Vad är skillnaden?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

#14: Skillnaden är att det ena bara verkar vara på just holländsk kanin. I övrigt verkar blåa ögon vara vanlig wienerteckning. Glad Av det jag läst och förstått det som.

hobbymupp
2

En holländare ska enl standarden väga mellan 2,51 och 3,20 kg. 
Han är väldigt feltexknad i så fall, så jag tror som många andra på en korsning. 

Här kommer en bild på en fin-fin holländare från en utställning.

Viccan92
0

#16 Jo men det är inte många som kommer upp i den vikten. När jag köpte mina så sa uppfödarna till mig att vara noga med att dem kom upp i en bra vikt för att vikten var så dålig på dem numera. Jag har problem med vikten på mina men det har lite tid kvar men tveksamt om jag kommer att lyckas.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

mlinz
1

Jag tror det är en holländare, den dyker upp vääääldigt många feltecknade! Det är en svår ras, så uppfödarna måste tyvärr rensa. Ibland "ryker" de mest feltecknade redan vid födseln.

Jag tror absolut på holländare :) Har sett värre heltecknade än så! Har både sett sådana som vart i stort sett helvita och sådana som knappt haft ett vitt strå! Förstår inte hur ni kan säga att han är för stor, ser inte att ägaren skrivit vikten någonstans? Och även om han är stor, så vet vi ju inte hur mycket kraftfoder han får?

[Wera]
0

#18 Tycker inte heller att han ser så stort ut Obestämd

#17 Våran hollis tycker jag väger "skit mkt", (i jämförelse med mina dvärgar) och han får bara max ½ dl pellets om dagen, fast det kanske beror på att han är kastrerad? Tycker nästan att han väger för mkt.

[EllenAlicia]
0

Hollis:

MH1994
1

Visst kan den vara en renrasig holländare! Jag har fått fram ungar med väldigt lite vitt efter bra holländartecknade föräldrar. Så omöjligt är det då absolut inte.

Dessa 2 ungar på bilderna är från 2009 och 2010 med helt olika föräldrar.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[EllenAlicia]
0

#21, en sådan kanin skulle jag vilja ha, som är väldigt mycke feltecknad för dom är ju så söta ^^

MH1994
0

#22 hehe du må tro att det var svårt för mig att låta bli att behålla dem Flört

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[EllenAlicia]
0

#0 söt va h*n iallafall ^^

bambiiii
0

Det är inte omoljligt att din kanin är en hollis! men den är feltecknad iallafall! och den var väääldigt fin!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Mannez
0

#25 Tack. Men alla kaniner är fina :D

Och tack för alla svar! Hoppas att alla får en riktig God Jul Glad