Sätta ihop två kaniner
Hej!
Jag skulle sätta ihop min hane Manfred och min andra kanin Chelsea idag. Manfred har varit kastrerad i 4 veckor och gjorde inga försök till att försöka para sig med Chelsea. Han försökte gå fram till henne och nosa på henne och slicka henne på huvudet, men Chelsea bara högg efter honom? Då sprang han iväg men kom tillbaka efter en stund. Såhär blir det oavsett om jag dom i hans Hage eller hennes, att han försöker hälsa men hon bara bits.
Hur ska jag göra för att kunna sätta ihop dom?
Du får försöka ha tålamod, för många honor är det så att när en hane är kastrerad så behövs han inte längre. Låt henne hålla på om det inte blir några stora slagsmål så kanske det lugnar sig. Då får hon nog som hon vill och blir den dominanta av dem, dem måste få göra upp om det. Testa att sätta dem på ett ställe där ingen av dem har varit så kanske hon blir lite osäker.
Jo, hon verkar ju inte bita speciellt hårt. Om hon nu blir den dominanta, vad kommer hända sen?
#2 Om dem lyckas komma överens om att hon är den dominanta av dem kommer det nog inte hända så mycket mer.
Okej. Hon bits ju aldrig när Manfred håller sig en bit bort. Brukar kaniner kunna vara vänner när en av dem är dominant?
#4 En av dem måste vara den dominanta, dem måste ha en rangordning, annars slåss dem jämt och ständigt. Vi har två stycken par med kaniner (2 som bor tillsammans alltså) och i båda fallen är en dominant, paret med den kastrerade hanen och honan är honan den dominanta och hos honparet är den stora den dominanta. Visst blir det såklart bråk ibland men det är deras natruliga beteende. Det är bara småbråk när dem jagar runt varandra i typ en minut innan den dominanta säger ifrån att nu orkar hon inte med längre men den mesta tiden är dem bästisar.
Ingen av mina två kaniner visar sig mer dominant än den andre.Men de kanske är det iaf.
Testa att ha kaninerna på ett bord eller en okänd yta för dem. Ge dem pellets eller annat de gillar samtidigt, så de blir lite distraherade från varandra men ändå är nära. Klappa deras pälsar så lukterna förs över från den ena till den andra.
http://kaninuskananis.blogspot.com/
Nu har jag haft dem i hanens Hage en stund. Då gick det jättebra, förutom då Chelsea tyckte att han blev lite för närgången. Men ofta kunde de nosa på varandra utan att något hände. Sen släppte jag in dom i Chelseas Hage. Det gick bra tills Manfred gick in i en del av hagen som Chelsea vill ha för sig själv. Då jagade hon honom och slt av några tussar päls. Nu är dom i var sin Hage.
Hade gärna tagit in dom men de har satt vinterpälsen så det blir nog för varmt.
En av kaninerna måste inte vara dominant för att kombinationen ska funka. Två nöjda "icke dominanta" är troligen den kombination som fungerar bäst, då ingen har behov av att bestämma och således sker inga bråk. Problemet blir om det är en dominant som är för på, eller om båda är dominanta/bossiga. Om båda är dominanta brukar det lätt kunna uppstå bråk.
Min erfarenhet är att alla kaniner inte funkar ihop. I det vilda är det ju deras naturliga beteende att slåss för rang, men där kan de fly. I vanlig bur kommer de kanske 1 m bort? Var ska de gömma sig?
Min åsikt är att man ska ha kaniner tillsammans i boningsburen endast om man har stora ytor och det verkligen funkar mellan dem. Annars kan det göra mer skada än nytta.