Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1678 ggr
berserkur
0

Ny innekaninägare. Typ.

Har precis (häromdagen) fått hem en helt bedårande Fransk vädur på 6 månader som nu huserar runt inomhus tillsammans med mig, sambon och hunden och jag tror att allting går fint än så länge! :)

Har haft många kaniner förr, men detta är den första på många år och dessutom min första inne-kanin och jag har lite frågor angående den där besten som struttar runt här hemma nu! Tungan ute

Jag har tänkt mig att ha honom helt frigående här hemma och har därför inte köpt någon bur. Jag satte istället upp några kompostgaller med en matta under och där i finns hans mat- och vattenskål, hö samt toalåda. Det har i princip inte hänt några olyckor alls utanför lådan, förutom de bajsarna han drar med sig ut (kanske en med större och högre kanter kan hjälpa där?). Däremot fick han för sig att kissa i soffan idag! Jag såg det inte när han gjorde det, så jag vet ju inte om han markerade revir eller om han bara "glömde av sig" eller tyckte att det var trevligt att kissa där. Stoppade honom precis när han satt i soffan och blev helt stilla, lyfte ner honom i toalådan och då kissade han med en gång. Är det rätt sätt att köra på? Har rengjort soffan med vatten och prefekt - finns det något mer att göra? Vill helst att han ska kunna få hoppa runt i soffan som han vill!

Jonas som han då heter är dessutom lite lagom destruktiv sådär. De flesta timmarna på dygnet håller han en lugn och trevlig profil, för att sedan knata upp och ta ett bett någonstans och Jonas har ju en GEDIGEN mun - ett bett så är ju en sladd av liksom. Har kletat på ättika samt köpt sådana där plastskydd. De med plastskydd har han inte gett sig på än, men ättikan (har bara ett fåtal sladdar, så det är nog ingen fara med lukten i övrigt) bryr han sig inte om alls! Hur gör man när de biter på otillåtna saker? Läste någonstans att man kan klappa med handen i golvet, men det skiter ju Jonas i utan det som bryter honom är att man helt sonika kutar dit och lyfter bort honom :P.

Det hade ju varit bra om jag kunde lära Jonas de mest basic uppfostringsgrejerna så att säga, typ att inte bita ett hål i allt han ser. Han nöjer sig dessutom inte med att vara instängd längre, så lite hyfs hade verkligen varit på sin plats. Stänger jag in honom tar han helt enkelt med sig hela kompostgallerhagen dit han ska… Suck!

Kan jag lära honom att ha liiiite respekt för hunden? Som det är nu hoppar han rätt upp på henne, kliver på henne, sätter sig typ på ansiktet på henne osv. Hon är väldigt tålmodig så det är ingen fara för Jonas skull, men jag skulle vilja att han tänkte sig lite för. Vad gäller där - att lyfta ner honom varje gång han kliver på henne eller ska jag låta min hund säga ifrån? (Finns ingen risk i världen att hon skadar eller övt nuddar honom, frågan är väl mer om en kanin kan FÖRSTÅ när en hund säger "gå bort"?)

På kvällstimmarna vaknar Jonas verkligen till liv och då är det full rulle. Hur kan jag roa honom på bästa sätt så att han inte underhåller sig själv med dörrmattan, mina armband, mina tår eller andra saker? Idag fick han strimla en toarulle som jag gömt pellets i t ex - vad mer kan jag hitta på till honom?

Just ja. Det här med käk (förutom hö då alltså.) Finns det någon riktlinje på hur många gånger de ska ha mat om dagen eller så? Som det är nu har han fri tillgång på hö och under dagarna blir det lite färskt och lite godis sådär, sedan får han sin pellets innan jag går och lägger mig. Funkar det?

Det är väl de frågorna jag kunde komma på just nu, tacksam för svar! :)

Nonu
0

Det där med soffan har jag också upplevet. Det är bara att vara på sin vakt hela tiden, man lär sig ganska snabbt hur beteendet ändras när de gör sig redo för att kissa. När du misstänker minsta lilla, sätt honom i lådan!

Kan du inte fixa skydd till de andra sladdarna också? :) Åtminstone när du inte är hemma kan du kanske dra ur dem och försöka stoppa undan dem så gott det går.

Det där med kompostgallret känner jag också igen bara det att min är en dvärgvädur på 2 kg men tar ändå med sig gallret om man någon enstaka gång försöker stänga in honom. När man smakat friheten tycks det som att bur inte accepteras :p

Det är du som får lära honom att inte gå på hunden, lyft bort honom varje gång så att du är konsekvent, det är det bästa om du ska uppfostra honom. Tror inte att kaninen förstår hundens signaler, kanske att han blir rädd men knappast lär han sig något.

Det finns massor med leksaker, med pinglor, utan pingolr, gnagleksaker(har han massa pinnar att gnaga på? med tanke på sladdgnaget). Kanske ska du prova klickerträning? Finns några artiklar här om det. Annars är det samma principer som gäller för alla andra djur och klickerträning.

Jag ger mat på morgonen, vid 06.00. Beror på vad ens kanin är van vid osv tror jag. Jag känner att det är mer naturligt att ge pellets på morgonen (självklart hö hela dagen), eftersom det är då man ska vakna och behöver energi. Å andra sidan kanske din kanin är mer aktiv på natten, så det beror nog på.

berserkur
0

Tack för svar!

Sladdarna går ju att lösa relativt enkelt, bara att lägga undan eller köpa mer skydd. Jag tänker mer på andra otillåtna saker att hugga i som inte går att flytta så lätt, typ väggen! ;)

Han blir verkligen jättesur när man stänger gallret. Alltså han kan ligga I hagen och sova som en gris, men så fort jag drar igen så ska han bara ut. Helt hopplös. Får nog strunta i att stänga in honom. :P

Jag tror inte ens att han skulle bli rädd om hunden markerade lite mot honom, han är som en jordfräs eller något. Inget verkar bekymra honom förutom dammsugaren! Lyfter bort honom som det är nu, så jag får fortsätta med det, vill inte att min hund ska behöva ha honom över sig hela tiden och det skulle ju vara skönt om hon slapp bli irriterad också.

Grenar har han, men han är nog lite som en hundvalp där. Varför tugga på sina egna saker när man kan ge sig på väggar eller kuddar? Ska kika efter en sådan där boll också - min hund har ju sådana men hålen är nog för stora för pellets där tror jag bestämt.

Kanske ska börja ge honom mat på morgonen dårå? Han är mest aktiv på kvällen - är det något jag kan påverka kanske? Det är inte så att han är helt crazy sent på kvällarna och jag tror faktiskt att han sover rätt okej på nätterna, men under dagarna är han nog rätt slö tror jag. Kanske är normalt?

Cameliont
0

Mina frassar har inte respekt för något alls, får lyfta undan dom för att kunna dammsuga! Att han kissar i soffan kan du avhjälpa genom att kastrera honom, vid 6 månader blir en fransk vädur könsmogen nämligen.

Har också problem med att mina (särskilt den ena) är väldigt destruktiv och värst håller han igång på nätterna. Kaniner är ju grynings- och skymningsdjur så det är precis som du säger mest naturligt för dom att vara aktiva då.

Kaninleksaker, vissa kattleksaker och hundleksaker, grenar, kartonghus, toarullar, pappåsar (klipp bort handtagen!), kattunnlar mm är bra och rolig aktivering. Har du testat ta ut honom i sele med koppel? Det älskar mina innekaniner.

Annars tycker det verkar som du har jättebra koll på läget redan!

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

berserkur
0

#3. Haha, det verkar som om dom är små bulldozers helt enkelt? I och för sig härligt med en orädd kanin, sambon snubblade över honom häromkvällen och Jonas flyttade sig inte ens.

Funderar på kastrering men kände mig lite osäker i och med att jag inte såg kissandet och inte kan avgöra om det var revirkiss eller bara "misstag". Nu har han i och för sig försökt kissa i soffan 3 gånger totalt, så det kanske är något annat än misstag då han inte en enda gång har kissat någon annan stans? Kastrering kanske är det bästa med andra ord?

Toarullen igår var ju väldigt uppskattad, ska helt klart hitta på fler sådana saker med honom, ffa på kvällen då käften gärna går igång på honom. ;) Nej, jag har inte tagit ut honom än - har inte köpt någon sele (vart hittar man det till större kaniner? Vanliga djuraffärer?) och dels är jag rädd att han ska bli kall, men det kanske är jag som är hysterisk? Idag är det runt 0-gradigt här hemma, första millimetrarna blöt snö har precis fallit. Han har varit ute innan jag fick honom.

Cameliont
0

#4 Jag tar ut mina när det är milt men inte blött, även på vintern. Men bara korta stunder så de inte blir kalla och förkylda.

Kastrering är absolut att rekommendera. Börjar han kissa i soffan kommer han fortsätta och det blir inte så trevligt för dig…

Tyvär så finns det inte många kaninselar att välja på i strl XL, men kolla på selar för små hundar -där brukar det finnas mycket fint som passar.

Min 7 månaders frassehane (kastrerad) har vuxit ur sin L sele nu så håller på och letar själv, men av någon anledning finns det bara skitfula färger som typ spygult i de största storlekarna så jag ska skaffa en hundsele i H-modell.

Ibland kan det finnas selar för stora katter som passar också.

Japp, bulldozer är bara förnamnet. Hi hi!

berserkur
0

Hm, då blir det till att fundera seriöst över kastrering då. Slutar kissandet i soffan är det ju helt klart det smidigaste alternativet, för helst vill jag som sagt inte begränsa honom.

Mycket förstörelse kan jag ta, men inte kiss i soffan! :P

Lillhems Kaniner
0

Jag tror inte han kommer ge sej med bitandet och förstörandet i första taget. Kan ni inte bygga en bur som går å ha inne? Finns även stora inneburar men kommer ej ihåg vart dom finns. Frassar är speciella och dom flyttar inte på sej i onödan, gör inte som du säger heller, inte mina iaf :P

Vet inte om kastrering hjälper mot kissandet i soffan men det är ett försök, mest för att slippa att han kanske börjar skvätta.

Om ni inte hittar sele, ta ett gäng kompostgaller och sätt ut så han kan busa av sej ordenligt. Sen skulle ja ge halva maten på morgonen och halva på kvällen.

Lina R
0

Kastrera innan han börjar sprättkissa på er ;).

Angående förstörelsen: ge han saker att göra. Kartonghus, kartongrör, plingbollar, grenar och så vidare. Ge han lite "hjärngympa"-leksaker, aktiveringsbollar och såna där han ska lyfta på lock för att komma åt godisar etc.

Angående utfodring: Kaniner är skymnings- och gryningsaktiva. Så antingen ger man pellets i gryningen, eller i skymningen :P. Många väljer skymningen =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

berserkur
0

Haha, kissar dom på människor också?! Pojkar är härliga, eller hur var det? :P

Idag har han fått roa sig med nya grenar, lite godis i en bit tyg och han har också börjat utforska heeela lägenheten nu, innan har han mest hållt sig i vardagsrum och sovrum, men nu röjer han runt överallt och just nu är han helt utslagen! Flört

Tycker att han är kass på att käka hö. Hur gör jag där? Dra ner på pelletsen? Han är ju bara 6 månader så jag antar samtidigt att det är viktigt att han får i sig allt han ska. Hur mycket pellets ger ni era franska djur?

berserkur
0

#7: Jag tror att jag vill kämpa på lite med "vardagslydnaden" innan jag funderar mer seriöst på att skaffa någon bur eller så. Min tanke är ju verkligen att ha honom lös och jag vill få det att fungera, har ju bara haft honom i ett par dagar. Kanske är så enkelt att han inte alls blivit så berörd av flytten som jag trott och att han behöver mer aktivering än jag gett honom? Jag har tänkt att det är traumatiskt för honom att flytta och därför inte roat honom så mycket, det kanske hjälper med lite "hjärnpyssel". :P Sedan har jag ju ett rum där det är i princip helt Jonas-säkert (tjaa, väggarna kan jag ju inte rädda kanske) om jag inte är hemma och sådär. :)

Cameliont
0

Jag kan ju säga att min ena franska vädur är väldigt bestämd och tyvär väldigt destruktiv också. Han har massor av aktiveringsleksaker, grenar, kartonghus och allt möjligt men förstör ändå massor. (Har inte haft honom sedan han var unge så antar han lärt sig att sysselsätta sig själv tidigare).

Det har blivit ett jättestort problem för oss, så om din frasse visar sådana tendenser redan nu skulle jag rekommendera att du avgränsar honom till bara ett rum eller stor Hage om du får det att funka.

Min går inte att stänga in i Hage för då blir han jätteolycklig och försöker ta sig ut på alla möjliga och omöjliga sätt, men bor i ett rum.

dermot
0

Har du inte en bild på honom? Skrattande

Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket, då jag inte har mina inomhus. Men du verkar ha fått svar av ovanstående. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

berserkur
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11: Vad trist att han förstör så! Har ju ett rum som jag kan ha honom i om det krisar sig eller inte fungerar i längden, men än så länge har jag inte kastat in handduken! Idag har jag gjort lite skyddsmanövrar så just nu står det 1-0 till mig gällande destruktion under dagen! :P

#12. Har en skitkass mobilbild!

Lillhems Kaniner
0

Vart har du köpt han från väldigt lik en som legat ute till salu på blocket.

emms
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Oj vad lik han var min Dexter! ;) (har dock inte kvar honom längre)

Riktigt lik! haha bara lite mer vitt i pannan

Så vacker!

Lite ot kanske. Men var tvungen Oskyldig

Emma

berserkur
0

#14. Det är nog samma pojk!

#15. Ja väldigt lika! :)

Lillhems Kaniner
0

Från Helena?

Lusthan
0

Jag upplevde också att min belgiska jätte var mer destruktiv när han var instängd i ett rum. Nu har han tillgång till hela lägenheten och det är inga problem alls överhuvudtaget. Han tuggar på det som är okej men sladdar och sånt struntar han i. Han älskar dock att strimla pocketböcker. Inte alls riktigt poppis så de har jag flyttat upp ett steg i bokhyllan. Får ha annat där nere helt enkelt. :-)

Fridaaaa
0

#13 Jättefin!:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

berserkur
0

#17: Ja, så kanske hon hette.

#18: Jag hoppas att det blir ordning på herren här hemma också! Pocketböcker är ju enkla att flytta - värre med listerna!

dermot
0

Så snygg han var!

Är han svart eller havanna? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ninerna
0

Orkade inte läsa hela konversationen, men det med stoooorrraaa selar, så tror jag det finns på www.rabb-it.se. Där kan man även beställa speciella storlekar (mått beställa) , finns i massa med färger och sånt!

berserkur
0

#21: Brun? :P Närå, tror det heter havanna. Svart är han inte! :)

#22: Tack för tipset!

dermot
0

#23 Okej, tyckte han såg mörk ut, men det var antagligen bara min skärm ;) Grattis till sötisen iaf! :)

// Anka

ella99bella
0

ett uppfostrings tips: ha en vatten spruta och precis när han biter så spruta lite på hans rumpa det funkade för mig!men spruta inte för hårt!Flört

Mvh/Ellen<3Glad

Lillhems Kaniner
0

#20 Tänkte om det är hanen som hon köpt i Värmland. Köpte du han med papper? annars kan du få numret till dom som har fött upp han.

Ja havanna heter det! Otroligt läcker färg!

berserkur
0

#26: Jag vet faktiskt inte var han kommer ifrån, trodde att han kom från "säljarens uppfödning"? Antog det då han bara är ett halvår och ingenting sades om att han var köpt någon annan stans. Hmm.

Jag blev blödig då han skulle bort om ingen tog honom :P. Inga papper medföljde!

sanna31
0

Vad kul det låter när du berättar om honom. Skaffade själv en kanin för ca 5månader sen (en dvärgvädurshona) och visst är det full rulle under vissa delar av dygnet.

Våran har dock sina galnaste ryck under dagtid när hon far runt och hoppar rakt upp i luften och är sen lugnare på kvällen. Tittar in i köket när vi ska lägga oss o säger nattinatti o då ligger hon så fint på sin hylla.

Men vi har haft riktiga duster om vad man får och inte får bita på här med. Jag har fått henne att begripa att man äter varken på lister, köksskåp, matbord o stolar eller tapeter genom att högt säga ett skarpt NEJ samtidigt som jag hårt klappar i händerna. Ofta har jag suttit och tittat på henne och väntat tills hon precis ska bita så tillsägelsen kommer just när hon gör det otillåtna. Och till sist började det ge resultat.

Men har fått för mig att en okastrerad hane kanske är lite mer envis, precis som vår nordsvenska hingst var som ung. Det som räckte att man sa till den andra valacken behövde upprepas det dubbla antalet gånger för hingsten.

Men det är bara att vara envis och se till att få sista ordet :)

Lillhems Kaniner
0

#27 om han har nummer i öronen är han mest troligt från Värmland. annars är deet hennes egen uppfödning. tur att han fick ett bra hem iaf!

Nonu
1

Har inte tänkt så mycket hur kastreringen påverkat vår hane förrän nu. Blev kastrerad för en månad sen.

Förut kunde det hända olyckor i soffa/sängen(då tänker jag på kiss, bajs bryr jag mig inte om) titt som tätt, nja, ett par gånger i veckan i alla fall. Första dagarna efter kastreringen var det också så, det tror jag beror på att han var lite omtumlad och hade lite ont(då vill man ju inte hoppa till toalådan som en tok). Men i minst tre veckor har han inte kissat utanför buren en enda gång! :) Supernöjd!

Självklart är det individuellt, men värt ett försök!