Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 557 ggr
jasmina.p
0

Sätta ihop två honor

Jag har ingen aning om var tråden ska ligga under..

Jag har en kanin hona som har bott med en hona av sin tidigare kull nu ända sen kullen kom.. de har bott ihop i 5månader nu. (Mor och dotter)
Men har jag parat honan (Mamma kanin) och lilla dottern får flytta till en anna bur.. tanken är den att de ska få bo ihop igen sen när nästa kull har flyttat..

Kan det bli svårigheter? De var så kära i varandra så de kanske känner igen varandra.
Hur länge ska jag vänta efter kullen flyttat tills jag kan ha dem tillsammans igen?

Inveklat skrivet men fråga om ni inte förstår! :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

CorneliaAndersson
0

Du kan nog börja så smått att ''vänja dom vid varann'' redan några dagar-1vecka efter alla ungar har flyttat. Då gärna på en plats där ingen av dom har sitt ''revir'' :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

jasmina.p
0

#1 Ja de är nog rätt smart att sätta dem på en neutral plats.
Tror jag även rengör hela buren grundligt + tillbehören när jag lägger till henne till mamman så de blir mindre revir lukt om de kan hjälpa :)

Fridaaaa
0

Kan bli svårigheter men det är inte säkert.
städa buren noggrant och släpp ihop dem på ett ställe där det inte är någon av deras revir först :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clariiz
0

Släpp dem i en Hage där ingen av dem vart förut. Det behöver inte finnas gömställen (då är risken att en av dem bara sitter och trycker och de inte gör upp rangen.) men hagen ska vara tillräckligt stor så de kan komma ifrån varandra.

Låt dem göra upp rangen själv, det kan flyga lite tussar, men så länge de inte biter varandra så det blir sår är det ingen fara. De måste bestämma rangordningen.

Jag har särat och släppt ihop flera störra och mindre hongrupper flera gånger. Det har aldrig varit några problem.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

CorneliaAndersson
0

Har också släppt ihop flera gånger. Kan ta upp till nån timma, men har man tillräckligt stor ur så kan det funka. Dock är det inte samma för alla. Se till att ha en extra bur ifall-att-om.

Tussar kan flyga lite hit och dit men om kaninerna ej blir skadade så är det nog ingen fara. :)

/ Cornelia Andersson,

jasmina.p
0

Tack så mycket. Honan är rätt ranghög och unghonan lägger sig gärna för mamman, så skulle tro att de gör upp det rätt bra. Det får vi hoppas iallafall..

Men ska ja sätta ihop dem några veckor efter kullen flyttat då? (:

CorneliaAndersson
0

ja, några dagar-nån vecka :)

/ Cornelia Andersson,