Ha kanin inomhus???
Hejsan! jag har en viktig fråga jag skulle vilja ställa…
Luktar det mycket att ha kaninen innomhus? Funderar på att flytta in några av mina kaniner men har hört att hanarna luktar mycket inomhus… Är det så? hur ofta behöver man städa? tycker det är så mysigt att ha sin kanin inomshus, säg gärna för och nackdelar med att ha kanin inomhus. Kan man ha kanin på balkong i utebur? tack på förhand! hälsningar en glad djurälskare!
Har bara haft honor, och det luktar inte iallafall, beror på vad man har för strö i buren hur mycket det skräpar eller inte, men du får räkna med att dammsuga en gång per dag iaf. Byt toan varje/varannan dag och städa en gång i veckan, eller efter behov. det märker du själv.
Tänk på att ha skydd på alla sladdar :) tycker det är mycket bättre med innekaniner då jag tycker man får bättre kontakt med dem, och kan umgås mer :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Att ha den på balkongen tar ju bort det bra: att kunna mysa i soffan hela året!
Har själv en hane inne men han är bara 3 månader så än så länge är det bara hö och papperspellets som luktar. Varken jag eller min sambo känner något men folk som kommer på besök har nämnt det ibland.
Tycker det är supermysigt att ha kaninen frigående inne, speciellt nu på vintern. Slipper ta på mig massa kläder och hacka is för att kunna städa. Målet är att han ska kunna gå fritt i köket dygnet runt samt i resten av lägenheten när vi är hemma och vakna. Men än så länge vågar han bara röra sig på mattor så då får han skylla sig själv ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
jag är tvungen att ha mina ute :( min mamma säger att dom dör fortare om dom bor inne, men det tror jag inte på för hon kan inget om kaniner :)
#1: Okej :) alltså känner många som har sina kaniner inomhus och det verkar så mysigt och så får man vara med dom mycket mera… Jag har mina kaniner i en boda/kaninstall dom bor i olika fack med sitthylla och sedan belgiska jättarna i större kaninboxar men funderar att flytta in någon av mina kaniner för det är något jag grubblat på mycket länge nu. Har 6 st kaniner nu varav en belgisk jättehona och en belisk jättehane och sedan en Tysk jättesheck hane och 3 st dvärgvädurshonor men kan ju inte ha alla kaniner innomhus eller? :S Har sådann lust att ta in min Tyska jättesheck hane men måste fundera..
Men tycker man får så lite mystid med sina kaniner när dom bor ute… :/ jaja där fick jag mig en funderare :) Trevlig helg alla kanintok :D
#3: tror inte dom dör fortare av att vara inne… :) Man får ju så mycket mera tid och man kan spendera mycket mer kärlek med kaninen när man har dom inne :D
#5 netinte jag heller det är bara min mamma som är så koko ;)
Jag har en hane inne, luktar inte mer än honor, inte min i alla fall :)
#3 Kaniner som bor ute får ju frisk luft vilket är bra för imunförsvaret osv:)
Men tror nog innekniner lever lika länge som ute knain :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Hur länge kaniner lever har mer med gener, foder och Motion att göra än om de bor inomhus eller utomhus.
Mera kärlek och kvalitetstid gör nog tyvär inte att de lever längre, men man kan ju alltid hoppas att det hjälper lite på traven. ♥
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Om du inte ska avla på din jättescheck kan du ju kastrera honom innan du tar in honom. Det brukar minska han-lukten och även göra dem lite lugnare och alltså lättare att ha inne :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Min hane är kastrerad, han luktar inte. Han går helt fritt inne och det fungerar kust nu jättebra. Ska bara köpa en bättre toalåda så inte allt hö hamnar utanför. Det är en belgisk jätte. Får mys både i sängen och i soffan ibland. Jättemysigt.
Jag skulle säga att det beror på hur ofta man gör rent och vilket strö man använder. Hos oss har grannarna innekaniner och hemma hos den ena luktar det inget. De har en kaninhona och gör rent buren varje dag. I den andra familjen har de en kaninhane och där luktar det mycket, kan förståss beror på att de gör rent buren en gång i veckan.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag rengör till min gosse 1 gång/vecka, luktar inget förrän sista dagen, och det är inte mkt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag har min hane i gäststugan där luktar inte fast det kanske är olika
nakdelen är att han sprätter ut så mycket spån så man får städa mera
jag har haft han inne i början då hade jag också spån då fick jag städa o sopa upp spån som han hade sprätt ut typ 2 gg om dagen
som sagt jag har inte luktat något än (han e ett år i 21 dec)
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)