Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 579 ggr
Arny
0

Problem med golvkissande kanin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur skall jag få min snart 3 år gamla dvärgvädurstjej att sluta kissa på golvet? Hennes bur står i köket. När jag är hemma är hennes lucka alltid öppen. Hon hoppar in och ut som hon vill och hon kissar massor på golvet, på olika ställen. Bajsar gör hon med, men de är ju bara till att sopa upp.

Vore tacksam för tips?!

ullaholger
0

Om hon har stort område att skutta runt på vet jag att man kan sätta ut fler bajslådor, t.ex. en i varje rum. Jag brukar sätta in min ungkanin i buren kanske en gång i timmen så att han påminns om sin kisslåda innan det kommer på golvet och då sätter han sig alltid där. Var noga med att få bort kisslukten så att det inte är anledningen till att hon kissar. Men du skriver ju att hon kissar på olika ställen så det kanske inte är därför. Jag förösker moppa golvet ganska ofta (inte så skoj, men..) och då brukar det bli mindre. Speciellt bra är Ajax med citrondoft då de inte gillar citron. Kan ju vara värt att prova iallafall.. Det finns även en spray som heter Piss-Off som säljs i djuraffärer som jag tycker fungerar bra!

Arny
0

Hon kan hoppa rakt ut ur buren och sätta sig och kissa. Städar hennes bur ofta så det är inte för att den är för smutsig.

Rengör alltid noga där hon kissat med rengöringsspray som luktar ganska mkt.