Tanden gått av
Hej!
Idag rymde en av mina hanar från hagen och två andra hanar var ute i deras hagar. Han som rymde har iaf blivit biten i läppen, inget stort sår utan bara lite svullet och ett jack. En av tänderna där nere har gått av också. Är det något man måste göra något åt? Växer den ut av sig själv? Han verkar inte ha superont och äter som vanligt. Kan det lösa sig om han får mycket grenar att käka på så att tanden slipas lite så att den inte är så vass som den antagligen är? :)
Jag skulle ha ringt till en veterinär och frågat :)
Kan du visa bild! jag vet att det är inget och kolla på men det har hänt likadant med min kanin och jag gav honom mosad mat i 4 dagar och sen växte tanden och läppen normalt !:)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
skulle nog ringt en vetrinär och rådfrågat. Såret kanske böhövs kollas närmare på och tanden/tandroten kanske har blivit väldigt illa skadad och kanske inte kan växa ut igen. :S
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Okej!
#2 Kan kanske ta i morgon :)
Vill mest bara veta om det inte är något livsfarligt och jag behöver åka in direkt eller nåt :)
#5 Nje det tror jag inte, så länge kaninen verkar pigg och har aptit så kan du nog vänta.
#5Just därför du ska ringa vetrinär ;) men om han nu äter bra och ej visar ovanliga täcken så tror jag inte att det är jätte allvarligt :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#6 Okej då är det nog lugnt så länge i alla fall. Han har ätit upp all mat och så :)
8# Ja det är super, men som jag sa ge lite lätttuggat mat så inte såren öppnas,fastna matrester i såret eller gör ont i läppen eller tanden :)
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#9 Okej !
10# :D
Tror inte veterinär behövs. Det kommer att växa ut igen :)
Nej jag tror inte heller att en vet. behövs. Äter han ordentligt så kan jag inte tänka mig att han har ont.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Håll bara koll att såret läker så är det ingen fara!
Håll även koll på tänderna i överkäken som sitter precis ovanför den som gick av. Så att de inte växer och blir långa.
Den nedre kommer växa ut igen, men ev. kan du behöva klippa de ovanför ifall de växer sig långa.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag funderar på tänderna, eftersom 1 tand har gått av så är det risk att hela "tand-nerslipningen" sätts i obalans. Så som #14 säger så kanske du kommer att behöva att klippa. Hoppas det löser sig i alla fall, så länge han är pigg så ska det nog gå bra :)
DET ÄR INGEN FARA!
Okej va bra!
#17: Undvik att skriva med stora bokstäver är du snäll, då detta lätt tolkas som att man skriker.
19# Förlåt men jag va hos min kompis och hennes knapp hade fastnat! det var ingen mening att skrika :(
16# Bambi hade likadantand från några månader men nu har den växt ordentligt!här har du bild
Precis samma sak hände med min kanin för ett tag sedan :) Blev väldigt orolig först men den växte ut som den skulle.
tänk, som tidigare nämnt, bara på att hålla koll så den växer ut rätt :)
Okej. Ska hålla koll på det :)
OT
min kompis kanin har tapat hela tanden och den växte ut lite med sen så var den borta igen och så nu har hon bara 1 undertand. är det något man behöver oroa sig om??
23# hela tanden låter inte bra har den växt och se ramlat igen kanske roten har gått av och kan inte hålla,bäst att kontakta vet
okej då såger jag det till henne TACK :)