Hudproblem på vita kaniner?
Jag undrar om vita kaniner får hudproblem väldigt enkelt? Är det vanligt att dom får det? Jag tycker vita blåögda är så fina men har erfarenhet av andra vita djur som har fått hudproblem så vågar inte riktigt köpa en vit.
Undrar om det är vanligt med hudproblem hos vita kaniner?
Tack för svar:)
det tror ja inte, ja har aldrig hört om det.
Jag har aldrig haft någon vit med hudproblem, och har inte hört någon annan som haft det heller.
Har inte heller haft problem med epilepsi, allergier eller dövhet.
Har mest blåögd, men har även haft ett par rödögda.
#2 på tal om rödögda, jag vet nåra som har råttor, en är rödögd. Dom sa, om jag inte minns fel, att rödögda djur inte tål solljus så som andra djur gör. Pga deras ögon typ är väldigt känsliga mot solljus.
Jag skulle verkligen vilja ha en vit rödögd kanin men har liksom slutat ens funderat på det sen jag hörde att dom inte kan vara ute i solljus. Med tanke på att jag har mina ute hela sommardagarna så skulle det ju inte gå att ha en rödögd då. (så klart har dom skugga när dom är ute på sommardagarna också)
Stämmer det att rödögda inte tål solljus så bra? Vad tror du?
Självklart kan en rödögd kanin vare ute i solljus. De är känsligare för ljuset, så det är vitkigt att det finns skugga. men det ska ju alla kaniner ha. Sedan kisar/blundar de väl lite oftare ute men det är ju absolut ingen fara!
Att vita kaniner skulle ha hudproblem tror jag inte. Aldrig hört det.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 Nja, det är faktiskt inte helt sant.
En rödögd kanin ska helst inte utsättas för större ljusstyrka än 50 lux, motsvarande ett medelljust vardagsrum.
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag har läst det, men det var en tillförlitlig källa.
Det är ju bara att titta på hur en rödögd kanin beter sig när den kommer ut i dagsljus. Den kisar, även om det inte är i direkt solljus.
Även blåögda är ljuskänsligare än brunögda, men blå ögon har lite mer pigment än röda, som inte har något alls.
Har aldrig varit med om hudproblem på de vita jag ägt (haft både blåögt och rödögt), men däremot ljuskänslighet.
#6 ljuskänslighet för dom rödögda bara eller blåögda också ?
#7: Lite för dem blåögda också, men inte på samma sätt som de rödögda.
#7 Blåögda har mindre pigment än en brunögd, så ja de är ljuskänsligare. Mina vit blåögda kisar alltid i solen.
Ett blått öga är dock inte lika känsligt som ett helt pigmentlöst/rött.
#5; Vad är inte helt sant?
Mina rödögda har alltid fått vart ute på samma sätt som mina blåögda och brunögda. De har aldrig tagit någon skada, oavsett hur ljus det är. Mina har till och med valt att sitta i solen trots att det finns skugga.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#11; Jag skrev att de såklart även måste ha skugga.
Mina kaniner är alltid ute på dagarna, på sommrarna bor de oftast ute dygnet runt. Det finns alltid skugga, såklart, men solen kan vara ganska stark på vissa ställen.
Alla mina rödögda har valt att sitta i solen av och till.
Som jag skrev ovan är det lugnt sålänge den har möjlighet att hoppa ifrån solen. Tex. skugga, ett hus eller så. Då kan den ta skydd om solen blir för jobbig.
Den ska ju inte få sitta i en Hage med endast sol/ starkt ljus, men det gäller ju alla kaniner.
Jag iaf. aldrig särbehandlat mina rödögda.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com