Kompostgallerbur i uterum på vinterrn?
Jag har ett oisolerat uterum där mina kaniner bor. Jag tycker deras bur börjar bli lite för liten,(godkända mått). Jag tänkte bygga en kompostgallerbur men golvet är ju jättekallt. Kan man lägga en frigolitskiva och ovanpå den en träskiva och sen hundmattor? Eller blir det för kallt?
Det duger nog bra! Hade själv bara mattor/plast + skumgummimadrass på betonggolv, det gick bra. Se bara till att ninerna inte kommer åt frigoliten. Om du ens behöver den… Kaniner har ju päls under tassarna, borde klara golvet som det är eller bara med trä på tycker jag :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Vad bra. Tack för svaret. tycker deras tvåvåningsbur är svårstädad och känns trång för 2 kaniner. Därför tänkte jag att en kompostgallerbur med ett litet hus, eller 2 skulle va bättre.
Det borde funka utmärkt! Ett tips? är att du fyller husen med massa halm så det blir varmt och mysit:)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Vår kanin har sin går direkt på stenplattorna. Hon verkar tycka det är helt ok för hon föredrar gården framför den varma sköna buren med halm och spån.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Funkar nog bra! :)
Om man får upp dom lite från marken blir det ju inte lika kallt. Vi har haft inneburar ovanpå kartong och det funkade superbra! :)
Emma
Det låter ju bra. Då blir det nog en sådan inhängnad i stället för buren. Tänkte ett tag att vi skulle ta in dem i vinter men vi har inte så mkt plats. Men de kanske kan komma in en stund på kvällen och på helgen fast de bor i uterummet.
Det bör fungera bra! Annars kan du försöka få tag på en stor låda och fylla med torv/jord och halm. På det sättet får de även gräva :)