Varför bara tråkiga inneburar?
Hej,
har fått låna en bur till min lilla dvärgvädur nu i början men har precis börjat se mig om efter en egen att köpa. Vår lilla kanin är frigående i hela köket men hon måste självklart ha ett eget kryping med hö, halm, toalåda, hus osv.
När jag letar hittar jag dock bara dessa "vanliga". Ni vet hur de ser ut. En stor botten och en "nätöverdel". Varför är det så? Är det många fördelar med dessa? Uteburarna är ju så himla mycket roligare och i olika varianter.
Kan man ha en "utebur" inne? Får man det? Någon som har egen erfarenhet av detta? Varför har inte fler det?
Det är nog för att de är rätt klumpiga som folk väljer att inte ha uteburar inne, men visst får man om man vill :)
Det allra bästa tycker jag är att bygga en egen bur så får man den som man vill ha den.
Får alltid mycket glada reaktioner av att ha ute bur inne:)
De flesta tycker det ser mycker mysigare ut och större, bror nog mycket på hur man möblerar
men vår ute bur i fint trä smälter väl in i hallen där kaninerna är ochpassar in i vår lägenhet att det ser ut som en vanlig möbel:P
Man kan bygga egen innebur, blir i regel billigare 
Jag tycker inte inneburar är så tråkiga. Jag ska försöka sätta något runt dem,så det blir fint mönster på dem :D Man kan ju alltid dekorera dem på utsidan om man vill 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men bygg en egen som "blandas in" och ser ut som en "möbel". :)
T.ex. en sådan här enkel variant (man kan ju göra den snyggare genom att måla och sätta dit snygga detaljer).
Eller en sådan här variant men större och kanske inte en dubbelvåning.
Eller tänk dig en helt vanlig tv-möbel, men istället för hyllor (eller skjutluckor) är det galler, och så är den något högre och bredare (ex. 100x55x50 cm)
Anarrs tycker jag att dessa inneburar är dom mest tjusiga bland "vanliga gallerburar".
Vi kör bara kompostgaller-bur till våra två innekaniner som också är mycket lösa i huset.
Just nu har vi 6 st galler (1 per kortsida och 2 per långsida) varav ett är öppningsbart. I botten har vi lagt en billig plastmatta med fleecefilt över. Tjejerna har också två st toalådor, höhäck och hus i sin bur/hage.
Kompostgaller är kanske inte heller så himla roliga men det är ju betydligt enklare att möblera och mysa till det åt kaninerna än i en vanlig innebur. :o)
#5 Till frigående behövs ju ändå någonstans att sätta fast höhäck, vattenflaska och ha toalåda..
Jag har just nu en väääldigt gammal marsvinsbur som endast är 55x40 cm. Min kanin är ALDRIG instängd i den, hela kortsidan är alltid öppen. Bottendelen funkar bra, är tung (klarar hopp in och ut) men gallerdelen är rostig från att ha legat i vedbon många många år så jag funderar på att bygga en egen överdel som inte har tak, men sidor så att man kan sätta upp just höhäckar osv.
Äsch kan inte bestämma mig kaninbur med tak är även perfekt som hylla till hamsterburen, sparar lite golvyta :p
Kanske ber pojkvännen som är plåtslagare göra en helt ny, snygg galleröverdel :))
#7 Höhäck måste man inte ha, bättre att ha en t.ex kattlåda.
Jag personligen skulle aldrig ha höhäck till mina kaniner.
Den "marsvinsburen" du beskriver till din kanin får du absolut inte ha till marsvin, den är inte laglig till marsvin
# Jag har plast-höhäck som hänger på utsidan, så det är lika stor risk med den som med gallret på buren. Höet hemma hos oss blir nerkissat på typ 10 min om jag inte har höhäck :/
Jag skrev att den var väldigt gammal, och jag vet att den är jättepytteliten. Men lagarna har ju inte alltid sett likadana ut som de gör nu 2011. Tur är det! Men det är alltså anldeningen till att den är så liten, den har legat undanstoppad hemma hos mina föräldrar i säkert 15 år, fast plasten har klarat sig väldigt bra ändå.
#9 okej, jag har i låda, eller på burgolvet, så dem kan leka i det osv med :) Dem uppskattar det.
Nej har du på utsidan av buren kan ju inte kaninen hoppa in i den, det är just när dem gör det som risken är stor att dem fastnar osv.
#10 Ja min hane är inte mycket för att boa eller gräva, har försökt fresta honom men icke ;) Ska köpa halm det är mysigt och även fast de äter lite av det så kan man lättare skilja på mat och bomaterial :) Så bebisen inte kissar ner och struntar i höet t.ex på morgonen så märker man det inte förrän man kommer hem på eftermiddagen :(
Har dock svårt att hitta en plasthöhäck i djuraffärer!! Har hittat EN på alla internetsidor jag letat på, men i affär verkar de bara följa med om man köper en kaninbur :/ Vill inte ha en i galler..
#11 Ja jag kan tänka mig att det är svårare att hitta. Det är synd.
#11 Synd att jag slängt alla mina plasthöcäkar då, tycker dom är rätt värdelösa. Ramlar ner hela tiden (man måste göra hål och binda fast med dom ståltråd i gallret för att dom ska sitta kvar) och 2 av 3 gick sönder i "hängkroken" då den är i plast. Var bara att binda fast den överallt med ståltråd liksom…
#13 På denna lilla gamla buren jag har kan jag klämma fast nedersta delen av plasthöhäcken mellan galler och bottenlåda. Tycker också de funkar dåligt på "vanliga" burar för om man knökar dem med hö trillar det ut nederst istället :p
Men nu blir det alltså väldigt bra tack vare denna buren.
#7 Jag ska ha höet i bajslådan, funkade bra till min gamla kanin. Och bajslådan ska stå på golvet bara. Ska inreda det imorgon för då kommer kaninen, kan lägga in en bild då på hur jag menar! :) Om min darling gör som dina och smutsar ner höet får jag nog ha höhäck, men tar nog en påshållare från ikea då och fäster direkt på väggen.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har en stooor innebur till min kanin 150x75 och tycker den är ganska snygg faktiskt ;) Har en turkos fleece filt i bottnen så det livar upp den lite. Är väldigt lätt att hålla rent och fint i den också!
#16 riktigt snyggt hus! ;)
Ser lite ut som mitt! :D Fast jag tog bort ena sidan på huset då han vill se ut :)
Emma
Åh vad snälla ni är som svarar så bra. Lägg gärna in fler bilder på hur era kaniner bor, det är kul med inspiration! :)
Har fortfarande inte bestämt vad vi ska ha för "bur"/hus till skrutten. Vill verkligen ha en snygg, som typ en möbel i hemmet.
Vill du inte stänga in den men ändå ha en botten som är vattentät osv, kan du ju ta idén från marsvinsägarna. De gör ofta om en bokhylla, typ Billy, och lägger den ner, tar bort mellanväggar, plastar botten (med t.ex. vaxduk). Där kan du sedan ställa hus osv, och kaninen kan skutta in och ut som den vill.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus