En låååång historia:)
Jag och min syster köpte en varsin kanin i sommras Och hon har en dvärg kanin och jag en fransk vädur(en jätte stor) Och när vi köpte dom så var båda tjejer enligt säljarna. Vi hade dom I samma bur och allt gick bra:) Men ca en månad senare så kolla min pappa på min systers kanin Och då såg han tydligt att de är en kille… Så min kanin princess (franska väduren) är dräkig. Vi är inte säkra men hon har stor mage,dricker och äter mkt och har enorma tuttar…:) Hur kan man vara säker på att hon är dräktig?? Nån som har ett svar?:)
Gå till veterinären..
Vänta och se onödigt att åka till vet för det. Dom kan ju inte göra mycket mer än att säga att hon e dräktig och det märker ni ju ändå tids nog ;))))
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Kaniner är bara dräktiga en månad..
Hur länge sen var det ?
Hur gammal är franska väduren? Och dvärgväduren?
För en fransk vädur bör inte få ungar före 7 månaders ålder.
Jag hade åkt in till veterinär och kollat!
ev gjort abort om kaninen är för ung för att bli mamma
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det var väl iallafall tur i oturen att det var frassen och inte dvärgkaninen som var hona..
Hej!
Gå till veterinären skulle nog vara bra. Man kan också se om honan är dräktig om hon börjar dra av sin pälls, och putta in halm/sågspån i sitt bo/huset. (Om ni nu har något i er bur, om ni ej har ett hus i buren rekommenderar jag att köpa det! )
#4: Jag tror inte en abort på kaniner är möjlig att göra, har aldrig hört talas om att det gjorts. Inte utan att kaninen kastreras samtidigt.
Om ni köpte dem i somras och delade på dem en månad senare så är hon inte dräktig. Kaniner är dräktiga i en månad (31 dagar plus minus några dagar)
.
Om ändå risken finns att hon är dräktig så ge henne lugn och ro och en bra plats att i så fall föda dem. Om hon är dräktig eller inte vet ni en dryg månad efter att de träffades för sista gången!
Jag ser ingen som helst mening med att gå till en veterinär. De kan troligen inte se/känna om hon är dräktig utan får röntga eller göra ultraljud för att kunna ge ett svar. Det är dyrt, och vad blir skillnaden? Ingen alls! Det går inte att göra abort på en kanin utan enorma risker. Jag tvivlar på att någon veterinär ens skulle försöka. Det är ett riskabelt förfarande på en hund och på kaniner är det ingen beprövad metod. Så nej, det är inget alternativ!
Veterinären kan inte göra ett smack, möjligen en kastrering av honan och de är inte gratis heller. OM hon är dräktig går de nog bra ändå :)
#7 Okej det var bara vad jag hade hört någon hade gjort men kanske inte direkt möjligt. Men var kanske i samband med kastrering av honan.
En kastrering är också mer riskabel när honan är dräktig eftersom alla blodkärl är fyllda och svårare att kapa utan att det uppstår blödningar. Så det skulle jag inte heller göra på kanin faktiskt (dock på hund i ett tidigt skede, hellre än att sätta blandrasvalpar till världen).
#11 Som sagt skrev bara vad en hade gjort och det hade gått bra, men det var i tidigt skede.
Ja, har man sett parningen och opererar inom några dagar så är ju kaninen inte ens dräktig
. Så då är det ju ingen ökad risk!