Bolådor inomhus?
Är på G att skaffa mig en jätte, och vill givetvis ordna mitt hem så bra som möjligt för det lilla livet.
Toa-låda tror jag att jag har kläm på, men jag funderar lite på det här med "bolådor" till inomhuskaniner och framförallt då om kaninen är stor som ett hus…!
Som jag förstått det (?) har "frigående kaniner inomhus" oftast en toadel och en matdel - där höet oftast serveras i närheten av toalådan? Och att då mat- och vattenskål finns också.
Men så läser jag om bolådor och inser att jag inte minns något om att innekaniner (utan bur) faktiskt har haft bolådor.
När jag tänker "bolåda" så tänker jag ett hus fyllt av t ex halm. Men har era innekaniner det? Om inte - vart sover/vilar/jäser era kaniner? Hyllor som det ska finnas finns ju iom säng, soffa, "riktiga hyllor", stolar etc. Men en bolåda?
Om man inte har en bur överhuvudtaget, vart sover kaninen då? Och om man nu har en bolåda utan bur, vart ställer man den? En kattlåda med hö t ex känns ju någorlunda skvättsäkert, men hur gör man OM man nu ska ha en bolåda full av halm? Vart ställer man den och hur löser man de där halmstråna som kommer att ligga över hela stället?
Nja jag tycker inte att bolåda behövs, det är bara nödvändigt med en sitthylla och då fungerar en pall bra, om kaninen ens kommer att använda det vet jag inte ;) Finns ju så mycket annat kul när man är lös inomhus :) Mina kaniner låg alltid bara på golvet när dom bodde lös inne, dom hade dock bur men där var dom bara och åt, kissa och bajsa, dom hade sitthylla i buren men den användes inte om dom inte var instängda i buren. Om du har en matta på golvet kommer den nog börja ligga på den istället för på det hala golvet.
Jag tycker inte bolådor gör en funktion om inte kaninen ska föda ungar, kaniner ligger/sitter sällan i dom och "värmer sig" som man annars vill eller tror att dom ska göra när dom bor utomhus. Att dom ligger och "sover"/vilar i dom händer sällan, haft en kanin som använt den som ett riktigt litet "hus" på vintern med halm som värme, och en annan kanin som ibland enstaka fall låg och sov i dom. Men annars används dom nästan alltid som toaletter… unkna och nerkissade blir dom. Samt som sitthyllor förstås.
Jag har två frigående innekaniner, ett par. Bamse sover helst raklång direkt på golvet eller på en stol medans Myran föredrar att ligga på en matta eller i sin kattunnel. Båda gillar soffan och sängen också, men inte direkt som sovplats.
Bolåda behöver man inte ha, om man inte absolut vill.
Min är frigående, och utanför hans lillbur med mat o toa står en låda, av trä, som är ca 50x30 cm. Vi tog av ena långsidan och vände den uppånerpå. Han är aldrig under den, dock. Sover gör han på sin dörrmatta vi lagt utanför buren som halkskydd, eller under soffbordet, eller på badrumsmattan eller under vår säng :)
Ska ha min kanin lös i köket så smångom (och resten av lägenheten när vi är hemma) men i början ska hon få lite kompstgaller. Har byggt ett hus till henne som du kan se på min blogg. Imorgon kommer jag att uppdatera med hela henne inhägnad (ska bara bygga den först!)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus