Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 8186 ggr
[_annaH]
0

Kan jag ta ut min kanin?

Har en kanin på 5månader. Innan jag köpte han så var han utekanin. Men nu är han inne och har inte vart ute sen dess. Nu är det plus grader ute, kan jag ta ut han då en stund ?

Sussii92
0

Jag har för mig att det inte är lämpligt att ha ute en innekanin lite längre stunder från det är 10 grader eller mer, minns inte var jag hört det men är en regel jag följer med mina innekaniner iallafall :)

Pelzi
0

jag hade min kanin ute när det var 20 minus i 15 min, hon bor i ett stall där det är 14-15 plus på vintern, och hon frös inte . kaniner tål mer än vad man tror.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Sussii92
0

#2 Klart dem gör men man vill ju ändå inte äventyr sin kanins hälsa ;) Nu snackar vi antagligen innekanin vid 20 + grader tror det är bäst att vänta med längre stunder tills det blivit lite varmare :) Som sagt min tumregel för längre stunder är 10 grader, givetvis kan man antagligen ha den ute kortare stunder tidigare också men jag tycker inte det är så lämpligt, jag håller mig till det iallafall :) Funkar ju lika bra att ha den "ute" inomhus också så länge :)

Denna kommentar har tagits bort.
[_annaH]
0

Tack för svaren!

Men om man är ute kortare stunder med kaninen, blir inte det typ en stor omväxling för kaninen?

Kassy
0

Kortare stunder som 5-10 minuter kan man ta ut kaninen i snön, men om kaninen bara står stilla i ett hörn och skakar är det uppenbart attden fryser och bör tas in, annars tål kaninen några minuter utomhus om den ser ut att må bra och skutta som vanligt mm

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Sussii92
0

#5 Säger som #6 kortare stunder går men bör vara under noggrann uppsikt då :) Fast jag rekommenderar ju som jag sa innan att man väntar lite till (10 grader ute och mer) innan man tar ut dem mer än 5-10 min :)

Pelzi
0

min kanin är dessitom lång hårig så hon tål 20 minus ute när jag tar ut henne typ en kvart :)

Kassy
0

# 8 Du vet bäst själv hur länge din kanin bör vara ute vet du bäst själv, men ha uppsikt över den hela tiden! En kvart när det är plusgrader ute som nu borde nog funka finfint. Lycka till! :)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Pelzi
0

Ja jag går ju ut med den i sele så jag har ju uppsikt över den hela tiden :)

[_annaH]
0

Men tror man får testa lite isånnafall. Typ vänja den lite att va ute, typ 1 vecka kanske man går ut i 5 min varje dag. Sen ökar man varje vecka typ. Eller kan man göra så :o?

Kassy
0

# 11 Tror inte man ska göra det som en "vana" att vara ute då det är ganska stor tempratursskillnad så tror det är bättre om man bara "gör det någon gång ibland" om du fattar vad jag menar ;)

Typ som man ska ju inte äta godis varje dag tex bara på lördagar osv så ska man inte ta det som vana att ta ut kaninen när det är sådan stor skillnad (om man inte ska vänja kaninen att vara ute dvs men då bör man flytta den till lätt uppvärmt garage eller vänta till våren)

[_annaH]
0

#12  Jo men jag vill inte ha han som utekanin utan vill typ hoppträna han osv.

Kassy
0

# 13 När det är plusgrader ute (som nu) kan du hoppträna i ca 15 min men när det är -20 bör du max ha ca 5 min om du ens tar ut kaninen då. Så man må¨ste anpassa sig efter väder ;)

Ta ut kaninen då och då och hoppträna, men hur lång tid beroende på väder

[_annaH]
0

#14 Jo det är de ja menar :P Vi har ju haft plusgrader idag men va fortfarande lite osäker :P Men väntar lite till :) Tills det blir lite varmare ute =9

Sussii92
0

#15 Varför inte hoppträna inne? :P Jag tränar mina ungdjur inne innan de kan komma ut när de blir varmare :)

Det är just den tempraturskillnaden som är problemet både in -> ut och ut -> in, kaniner är väldigt känsliga för stora tempraturskillnader just därför bör du vänta till du har någorlunda bättre tempraturer för att göra det enklare för kaninen att hantera tempraturskillnaden för den under längre stunder :)

En tempraturskillnad på t.ex. 5 grader ute och 20 inne är på hela 15 grader :P Jag tror du hade fått lite chock själv om du var van vid 20 grader och helt plötsligt kom ut i 5 grader :P haha Därför tycker jag man bör ha en max tempraturskillnad på 10 grader alltså 20 inne och 10 ute men jag väntar gärna till 10-15 grader ute :)

[Wera]
0

Jag har tagit ut innekaniner och haft dom ute när det varit sol och ungefär 0 gradit flera gånger men då kanske 20 minuter. Ibland t.o.m mer och de har inte tagt skada ut av det. - Ännu bättre blir det om de får sitta på ex. ett hus eller något så de slipper sitta i snön.

För hundar ex. dom går ju ut och in hur som helst - kaniner är väl mer känslig mot värme än kyla.

Sussii92
0

#17 Sant men sedan beror det på vilken päls dina kaniner har också vilket gör dem mer eller mindre känsliga mot kylan, antar att du har teddys så då ser jag inget problem med att låta dem vara ute lite längre än en normalpälsad dvv ;)

Sedan kan man ju göra hur som helst och chansa med att ta ut dem och visst kan de gå bra, de flesta gånger gör de det också men de gånger de faktiskt blir problem är inte kul :/ Chansa en gång mindre än en gång för mycket säger jag :)

Dock tycker jag att det är helt ok att börja ta ut den när de kommit upp några grader men man bör alltid ha koll på kaninen :)

[Kaninlycka]
0

Min innekanin är ute ungefär en 5-15 min i rasthage så gott som dagligen, även vintertid i olika väder. Dock ej när det är blött och slaskigt, men kyla går bra en stund.

Min kanin säger till själv när han vill gå in respektive när han vill gå ut, har egen altan som vi gallrat in.

Sussii92
0

#19 Smart idé, då kan ju kaninen som du säger välja att gå in resp ut själv, de tycker jag är det bästa man göra :)

[Wera]
0

#18 Jag har dvärgvädurar, inte teddys :)
Haft hermelin inomhus också som fått vara ute.

Jag brukar ibland släppa ut innekaninerna i vår hundgård, där är det jord och snö (vintertid förstås) - I hundgården finns även en bur på ben men dom väljer oftast att sitta ute på den kalla marken än i buren, finns även en pall i hagen så dom slipper sitta i snön. :)

[Kaninlycka]
0

Ville bara tillägga att man inte ska ta ut små kaninungar och sjuka djur, fast det är ju egentligen självklart. Sedan är det inte alla innekaniner som vill ut i kylan, min är nog lite knäpp. Hi hi!

Fridaaaa
0

#22 Flizan vill inte gå ut fastän hon har mycket päls hehe :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
0

Om man tänker efter så kan det ju faktiskt vara en temperaturskillnad på 20 grader eller mer utomhus under ett och samma dygn. Jag har som regel att inte flytta ut respektive in kaniner om det är minusgrader. Men då talar jag alltså om att flytta ut dem för att bo ute. Självklart kan man ta ut en pigg kanin för att den ska få hoppa, rastas eller aktiveras på annat sätt en stund även om det är kallare! Man får lita på sitt eget omdöme och förmåga att läsa sin kanin. Det syns faktiskt väldigt tydligt om de fryser och inte vill vara ute längre.

Bazoka
0

Hej!

Har din kanin varit ute kanin innan, är det en stor skillnad när den kommer in i den helt plötsliga höga värmen. Och kaninens pälls blir då mycket tunnare.

En kanin trivs oftast bäst utomhus, men det är såhär:

Om du har din kanin inne - Låt den vara inne! Så den inte får utepälls osv..

Om du har din kanin ute - låt den stanna ute! En kanin trivs bättre när det är mer kyligt ute än när det är varma sommardagar!

// Emelie