Homosexuell kanin...
har en fråga…(letat efter liknade trådar.)
Min lillasyster hade 2 dvärgvädurhanar när vi var små, som aldrig fick till det med honor (båda hade normal penis och pung) sedan började mulle att rymma, och han satt alltid utanför mickes bur (han rymde altså för att sätta sig nära micke, han var alltid där när när han hade rymt ur sin bur) Så vi testade under övervakning ett par veckor (altså ngra minuter om dagen på neutral plats) att de skulle vara ihop, de började aldrig bråka och de gjorde allt ihop. Micke och mulle förblev därefter ett lyckligt par ca 3 år, när micke gick bort och då blev mulle deppig och fick bo i mitt rum o bara ha de bra ett tag och han kom ur sitt dåliga psykiska tillstånd. I min värld var dessa 2 liksom gjorda för varann och älskade att umgås och bo ihop, de var 2 lyckliga bögar :)
Min fråga är om ni varit med om ngt liknande? hanar som bara vägrar att para sig med honor, och som dras till en annan hane? eller om ni varit med om samma sak med honor?
Nej vad gulligt! Har inte varit med om det själv, kan tänka mig att det inte är så vanligt. Däremot har jag hört om homosexuella hundar, katter och hästar.
Jag har hört talas om det på katter. Det var två tilltänkta avelshanar, så deras matte var inte så glad
.
Lite intressant läsning om homosexualitet bland djur: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuella-kontakter-vanliga-i-djurriket 

intressant artikel, mycket bra.
För ett antal år sedan hade jag två okastrerade honor som gjorde allt tillsammans, åt, sov, vilade, osv. Men de träffade aldrig någon hane så jag vet inte hur de hade reagerat på det.
När jag var betydligt yngre fick jag hem 2 okastrerade hanar i samma bur. De bodde å gjorde allt tillsammans, men när jag ville para den ena med en hona (hanen ville para sig) så kude de 2 hanarna ej gå tillsammans mer.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jga har inte haft två hanar som gått ihop men haft en hane som gillar att gå till mina hanar men de andra hanarna hatade dock honom.
En familj som köpt kaniner av mig har 3 hanar ihop. Hon försökte sätta in en till men då sa sonen ifrån och tyckte att pappa skulle hålla sig borta. Så 3 hanar ihop, en hane bredvid och sen en hona bredvid.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Inte kaniner men marsvin. Ena marsvinet åkte iväg för att para en hona och kom tillbaka några veckor senare utan att ha rört honan. Det första han gjorde när han hoppade ner i buren tillsammans med det andra marsvinet var att kurra och börja gosa och para sig med han istället. När det äldre marsvinet dog så dog det andra bara någon vecka senare…
Inte jag personligen men en kompis till mig hade precis likadant. Två hankaniner osm gick ihop, men vägrade para sig med honor.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vi läste det om homosexuallitet hos djur och det förekommer bara hos få aparter och något annat djur men ej hos sällskapsdjur.
Det har forskningar kommit fram till.
Det vi tror är homosexuallitet hos våra tamdjur är bara hormonrubbningar eller annat som stör-
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nja, min fick aldrig träffa en hona men gick jättebra ihop med alla hanar han träffade. Bodde många år med en annan hane :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

#10, har läst ngt likmande,men ochså att homosexualitet är en rubbning i hjärnan som gör att man dras till samma kön. Kan tydligen behandlas i vissa fall :/ har faktiskt ingen aning om vad som stämmer, men om jag vore homosexuell skulle jag nog bli upprörd över detta: att det är en sjukdom/rubbning…
Jag tror på att det finns homosexuallitet hos alla arter; djur som människa, vad det beror på eller hur det uppkommer är jag inte så intresserad av. Bara personen/djuret ifråga mår bra och har ett bra liv så är jag nöjd :)
Kan tillägga i #7 att hanen ville knappt para sig med honor. Det gick men det tog väldigt lång tid. När han fick en lyckad PARNING så tyckte han att han var klar med det jobbet. Fler gånger var bara onödit. Efter mycket om och men så fick vi 2-3 lyckade parningar.
Mvh Emma

den ena av hanarna gick jättelänge med en hona, blev ingenting alls… den andra lyckades få en kulle, efter många om och men, men det var innan den andra hanen ens hade fötts :P
Har 2 hanar,en hermelin och en dvv som ÄLSKAr varandra och älskar med varandra xD
Dom har bott i samma bur och funkar jättebra,hehe! Men eftersom dvv är ganska gammal får han bo själv för han blir så trött av allt juckande
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Har hört om hanar som går i hop, har dock ingen erfarenhet av det och en av mina förra hanar högg mig när jag skulle ta bort honom ur hagen när en annan hane var i närheten, kan tillägga att han hängde i min arm. Sen har jag även haft en hane som fick ett halvt öra på grund av en annan hane.
Bara för att 2 hanar råkar kunna gå ihop betyder det ju inte att dem är homosexuella :S
Håller med #17. Jag skulle nog betrakta dom som väldigt bra vänner. Ja brukar ha min hane (hund) med andra hanar och dom vill gärna tvätta honom på snorren men det är underkastelse och inte homosexualitet.
kollar man på hästar och hundar som parar sej med varandra så är det att försöka dominera. Har aldrig hört talas om hingsat eller hanhundar som har fått till det sexuellt. Heller inte hört om det på kaniner.
Men det är häftigt när två kaninhanar kan gå tillsammans :)
#17 Nu var det ju inte bara så att de gick ihop med hanar utan även att de inte ville para sig med honor.
Fast varför inte egentligen?
Alla har väl lika rätt till att tycka om någon av samma kön? Oavsett om det är ett djur eller en människa. Varför skulle inte ett djur kunna det? Jag säger inte att det är så, men möjligheten borde väl åtminstone finnas?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
En kompis tog en kull och lät hanen vara kvar och enligt henne så byggde han bo och tog hand om ungarna. Låter väldigt sjukt MEN är från en ärlig källa.
/ Melanie
Man försöker redan sätta in människor i fack, varför i hela friden måste vi göra detsamma med djuren? Djur kanske kan vara homosexuella, so what???
Mamma har två nymf gubbar, bröder. Mamma testade att sätta in en hona för att utöka gruppen, men hon blev helt och hållet utfryst. Bröderna är så upptagna med varann. Mata varann, nuppa på varann (ibland även gardinstången), gosa med varann, boa osv. Inte ville dom ha in någon annan e, absolut ingen fruntimmer! Då dög gardinstången bättre. Så tyvärr så fick honan flytta igen så att hon fick vara med andra socialare nymfer. Och än idag är bröderna lika kära i varann. =) Fast dom bor med några få undulater, men dom håller var för sig.
#23 Gällande nymfar kan hanar uppvakta varandra än.
Och dem bestämmer själva vilken hona dem vill ha, det är inte säkert att någon av dem gillade honan.
Nej många djur kan inte vara homosexuella utan det är dominans och andra beteende, det tror jag i alla fall. Bara för att en djurart (människan) betyder det inte att alla andra djur kan vara det.
#19 Tror inte att det hade med det att göra, utan bara någon rubbning av något slag.
#24 Det där vet jag, men ändå, dom är lite smått roliga. =)
#25 Okej lät som att du trodde att dem typ var homosexuella:P Misstolkade det :)
Nej då, sånt där är ofta så typisk dominans grej. Inte är marsvin bögar bara för att dom rider på varann tex. :D
#27 Nej precis ^^,
En arbetskamrat har berättat om två hankaniner de hade för länge sedan som "var på varandra", som hon uttryckte det, stup i kvarten. De var båda alldeles kladdiga på ryggen för jämnan! Om man har två hanar ihop som fungerar ihop (det härnder ju) så brukar det vara så att den ena parar den andra (=dominanshandling) ch den andra finner sig i det (=underkastelse). Men här var båda på varandra lika mycket!
Jag är övertygad om att homosexualitet finns och är relativt utbrett även i djurvärlden. Vi männiksor är inte så himla unika som vi vill tro!
Jag läste en väldigt intressant artikel om just homosexuallitet i en väldigt känd vetenskaplig tidning.
Där stod det bland annat om aphannar osv. men detta har jag vetat sedan tidigare.
Det mest intressantar var man ofta kan se två andhanar bilda ett par. De väljer varandra istället för att slåss med de andra hanarna om alla honor. De parar sig ibland för nöjetsskull och lever i harmoni.
Det enda "problemet" var att andhonorna ofta valde de homosexuella änderna framför de "vanliga" hanarna eftersom de homosexuella oftare var mycket större och finare eftersom de levt utan slagsmål och liknande.
Oftast struntade de i honorna, men ibland kunde en av dem "ställa upp" innan han fortsatta vidare med sin partner.
Det stod även om att delfiner ofta kan leva i homosexuella par, och att de är en djurart som ofta har sex för nöjetsskull. Oavsett om de är homosexuella eller inte.
Så #10; Det tror jag faktiskt inte på.. Olika forskare säger olika saker.
Och att säga att homosexuellitet hos djur är en rubbning i deras hormoner, tycker jag är lika illa som att säga att homosexullitet hos människor är fel och att "drabbade kan botas".
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#30 Man får välja själv vad man tror på. Jag väljer att tro på det jag har läst och lärde mig i skolan
#31; Såklart, det var därför jag skrev tror och inte att det inte är så.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#29 och #30 Bra skrivet!
#31 Men vi andra vill gärna utmana det vi "lärt oss i skolan" och vara öppna för en annan sanning än den lärare tryckte i oss..
Jag tror inte att vi människor är inte de enda djur som kan vara homosexuella, och ni som förnekar det vill att djuren ska vara "normala", alltså ni tillämpar mänskliga normer på djur! Det är skevt.
Ett djur tar inte hänsyn till vad omgivningen tycker och vad någon som helst norm är, alltså de gör vad som faller dem in. Tycker därför att vi borde se till naturen, ex. tänka lite mer "djuren gör så, då är det normalt", istället för "det är inte normalt i vår värld, alltså inte heller i djurens". I vissa frågor såklart menar inte att vi ska flytta ut i skogen och bo i en stubbe…
#33 Jag tror ändå inte det beteende kaniner visar är homosexualitet :) Inte direkt många andra djur heller. Men det är min tro. Läst en del om det, men tror inte det finns inom direkt många djurarter
Sedan är det ju skillnad med på kanske grundskola och naturbruksgymnasie som jag gick på :)
#34; Självklart ska man skilja homosexuallitet och dominansbeteenden åt. Både gerbiler och kaninen "rider" på varandra för att visa dominans, och det gäller säkert många andra arter också.
Men eftersom djurarter kan vara så trogna att de håller sig till samma partner hela livet, dansar tillsammans, har sex endast för nöjetsskull (både med samma kön och motsattkön) och faktiskt dö av sorg ifall en bortgången partner eller kamrat går bort så tror jag absolut att djur precis som människor kan vara homosexuella.
Går själv Djurvårds linjen på ett naturbruksgymnasium och läser just nu Etologi. Förhoppningsvis kommer vi få någon föreläsning eller liknande om detta! Det är oerhört intressant.
Finns flera intressanta artiklar om ämnet, oftast skriva av forskare. Bara att söka på google :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#34 Att homosexuallitet är utbrett och finns bland många djurarter är det inget snack om, det är fastsatt. Sen finns det ju såklart homofoba muppar som vill ha det till att homosexuallitet är en sjukdom/skada/fel och/eller endast förekommer hos människan.
Det finns en evolutionär fördel med homosexuallitet. Genom att en del av gruppen är honomsexuell så minskas rivaliteten mellan medlemmarna i gruppen, det blir färre skador och större chans för de hetrosexuella djuren att para sig och få en avkomma. Systemmet gynnar både det heterosexuella djuret som får para sig och får en avkomma och det homosexuella djuret vars kullsyskon, som de delar en hel del gener med, får en avkomma.
Ja tyvärr lär skolorna ut fel och det gäller även gymnasieskolor. Det är trist att det förekommer, men beror oftast på att skollitteraturen inte är uppdaterad och lärarna inte är pålästa på nya forskningsrön.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#34 jag är också utbildad djurvårdare… jag menar då mer de kunskaper man gavs i grundskolan..
#36 Texten bråkar med mig.. Bra skrivet! De som är "emot" homosexualitet i djurvärlden är homofober, bara att det är mer rumsrent att vara emot djurens sexuella "avvikelser" än människans…
Min kompis hade två hanar som bodde ihop, de funkade bra ihop som unga och okastrerade men de kastrerades ifall att och levde ihop jätte bra, aldrig ridit varandra p.g.a. dominans, den äldre skydda den yngre istället, de bråkade aldrig. Blev alldeles förvånad, en av dom dog p.g.a. en olycka och den andra blev "deprimerad" (ja olik sig iaf) minskad aptit och inte alls lycklig, han lever än idag (det var väl 5-6 år sedan kompisen dog) och han går inte ihop med andra kaniner, inte honor iaf.
Jag tror absolut att djur kan vara homosexuella, det är nog tillochmed vanligare än vad vi tror.
Det är inte alls ovanligt att kaninhanar tycker att honor är läskiga och äckliga. En del hanar blir aldrig avelshanar för att de helt enkelt inte gillar honor =). De lyckas sällan med parningar och är väldigt ointresserade av tjejer, men desto mer intresserade av andra hanar.
Jag har en amerikansk hane som är lite "bi", han är inte särskilt förtjust i tjejer men jättekär i min stora hane Jonte. Dom bodde bredvid varandra hela sommaren och kissade ner varandra, men när jag provade flytta isär dom rymde Max och la sig bredvid Jontes bur. Men Max kan och har parat honor, men det tar lite tid för han att få till det, honan får inte vara för stor eller läskig.
Jonte och andra sidan är lite översexuell, han gillar att sätta på allt han ser :P.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#39; Det har jag också lite erfarenhet av :)
Försökte för ett par år sedan para en av mina honor med en hane som inte bodde hos mig. de två bodde i hans bur i 1 vecka utan att han ens var i närheten av hennes rumpa. De var jättebra vänner men han verkade inte ens tänka tanken på PARNING trots att en överbrunstig hona stod i parningsställning precis bredvid.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#37 Vad är det för påhopp och säga att "dem som är "emot" homosexualitet hos djur är homofober?! Det är påhopp tycker jag! För så är det inte alls!
Homofobi=rädsla för homofili, detta är fakta.
("ex, det är aaaabsolut inte så att djur är homosexuella, det beror bara på dominans att de juckar på samma kön").
Varför i hela friden ska vi utesluta homofili hos djur??
Kan säga att Frida absolut inte är homofob! En sak att inte gilla homosexuella (=homofob) och att inte tro på att djur är homosexuella.
Man får ju välja det som man tror på. Inget är rätt och fel. Men att säga att någon är homofob för att man inte tror på att djur tänker/känner på det sättet som vi människor känner på, det är fel. Man är homofob om man känner starkt hat till personer som gillar en annan person samma kön som man själv har och tycker att de är mindre värda än de som är straight. Inte för att man inte tror på att det finns människor som gillar personer av samma kön som man själv har.
Mvh Emma
Man behöver inte hata homosexuella för att vara homofob.. Eller tycka att de är mindre värda. Jag uppfattar det som att vissa homofober inte ens tänkt tanken att de hatar eller avskyr någon, men ändå finns där en rädsla för det som bryter mot normen.
Jag riktade inte heller mitt inlägg till någon speciell person, utan uttryckte min egen åsikt och generaliserade grovt, som man ofta gör i diskussioner. Jag ber om ursäkt om jag gjort någon ledsen!
#44 Så är det säkert också. Att känna rädsla till kärleken homosexuella har. Jag är inte homofob så jag känner mig inte anklagad men tror Frida kände sig det då hon reagerade på det viset och jag vet att Frida reagerar inte så ifall hon inte känner att kommentaren verkligen gjorde henne ledsen och blev anklagad för något hon inte är. Alla tycker olika och det måste man förstå när man diskuterar. Alla är olika. Att anklaga någon för något så stort känns fel. Vill bara försvara min vän. Djur och människor beter sig annorlunda och tänker annorlunda och det är nog därför Frida tror, för ingen vet, att de inte är homosexuella bara för att de gillar att umgås med kompisen av samma kön mer än den med motsatt kön. Jag vet inte vad ni har läst i skolan då jag läst handel- och administration som är helt olika mot djurprogram. Så kan inte uttala mig om hur lärarna undervisat er. Men djur kan fortfarande inte tala och säga att de älskar kaninen av samma kön.
Mvh Emma
Homosexualitet hos djur har censurats bort ur undervisnings- och underhållningsmaterial gällande djur i århundranden.
Det är inte alls så ovanligt som de flesta tror.
Och för mig så är homoFOBI just det, en rädsla. En del blir arga av att vara rädda men en homofob är en människa som tycker att homosexualitet är äckligt och läskigt och onaturligt.
Vilket det inte är =). Sex och parrelationer (nu pratar vi djur här, så jag blandar inte in konceptet kärlek) kan fylla fler funktioner än direkt fortplantning. Och adoption eller "spermadonationer" är inte ovanliga i djurvärlden heller för den delen, så även homosexuella djur fortplantar sig i viss mån.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#44 Sån är inte jag så kommer inte med påståenden som inte stämmer tack!
Och jag är definitivt INTE homofob! Så kom inte med så idiotiska (rent ut sagt) påstående att jag skulle vara det för att jag inte tror att det finns homosexualitet hos alla djur
#47 Jag uppfattar det inte som att jag anklagat dig, jag generaliserade som sagt, och uttryckte hur JAG uppfattar det. Jag bad dessutom om ursäkt om någon känt sig påhoppad. Vad mer kan jag göra?
Som jag skrev och även #46 så är fobi en rädsla. Sen påstår jag inte att du Fridaakesson har denna fobi, utan att JAG själv TROR att om man inte tror på djur-homofili så KAN det för VISSA grunda sig i homofobiska åsikter(som man kanske inte själv vet att man har).
Än en gång ber jag om ursäkt. I forum där det sker diskussioner sker också generaliseringar, att man inte kan förklara sig så att alla förstår är inte ovanligt. Hoppas dock att jag largjort för MINA egna åsikter nu.
(Anledningen till stora ord är för att förstärka det jag skriver då det verkar som det varit oklart innan.)
Jag är absolut ingen homofob, men har svårt att tro att kaniner kan vara homosexuella. Men skulle någon säga att två hanar har riktigt sex med varandra och inte juckar varandra på ryggen, då kan man börja fundera på om det är homosexualitet. Även om det kommer sperma och hanarna kletar ner varandra, vilket det även gör om de sätter på ett gosedjur t,ex, så anser jag inte att kaninen är homo för att den sätter på sin hankompis.
Bara lite bisexuell eller :-)? Det är ju definitionen på homosexuell, att ha sex med samma kön. Homo betyder lika.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Bara lite bisexuell eller :-)? Det är ju definitionen på homosexuell, att ha sex med samma kön. Homo betyder lika.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#49 Precis vad jag med tycker.
Lina vem mena du?
Text försvinner då min dator är så seg på denna sida. Inte bara juckar, skulle det stå.
Lina, undrar med vem du menar:)
Så petting är inte sex då
?
#55 vem menar du?
Sorry, # 49! Själv tycker jag att det är sex när det är önsesidigt, d v s inte med gosedjuret och inte om en hane rider på en annan (=dominans), men om två hanar har ömsesidigt utbyte. Och i all synnerhet om de föredrar varandra framför honor
.
#57 det är ju det ja menar!
Ja alltså alla vet ju att man inte är bög för att man suger av sin kompis ;-);-)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
det är vanligt bland djur men inte att man vägrar para sig. det g
har jag inte hört!
Mvh/Ellen<3