Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1373 ggr
Nonu
4

Bebisen blir kastrerad

Imorgon blir Nonu kastrerad, lite orolig är jag.. Men hoppas självklart att allt kommer gå bra.

Om tre-fyra veckor flyttar nämligen vår andra kanin, dvv hona hit! Så spännande! Jag har börjat jobba heltid nu så det känns inte alls bra att min supersociala hane får va själv 9 timmar om dagen.

Ska ha henne till sällskap men vill även testa lite utställningar och hoppning.. Men mest mys!

Kommer bli så mysigt med två frigående kaniner<3

[linneasandberg]
2

Roligt! har också en kastrerad hane och hona ihop :)

Det var lite synd om hanen efteråt för då satt han inne i transport buren och kolla på mig och det såg ut som om han tänkte "vad har du gjort med mig?!" hehe, men han är mycket lugnare nu och kissar inte i sängar osv. :P

Trollas
2

Mysigt! Kastrerade min hane idag! Vart liet orolig när jag hörde att 1 utav 20 inte klarar operationen! :O

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

Nonu
0

#2 Jo jag vet.. veten verkar vara van vid kaniner iaf, gjorde flera i veckan.. Hoppas verkligen verkligen att inget händer!!

Han har dessutom uppvaktat mig i några dagar så det är lite jobbigt.. ;)

Fridaaaa
0

#2 Tror inte det antalet stämmer längre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nonu
0

Det låter väldigt bra att det troligtvis inte stämmer :)

dermot
0

#2 Menar du att 19/20 dör under narkos eller menar du att 1/20 dör under narkos?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Cameliont]
0

Håller tassar och tummar! Kul med en till, jag har också kastrerad hane med hona som är frigående -supermysigt!

bellamollylovee
0

4# Tror inte heller det, känns som om väldigt många överlever sådana ingrepp nuförtiden när man pratar med folk..

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[Cameliont]
2

Angående statistiken någon nämnde…

Jag vet att i Storbritannien där kastreraing av både honkaniner och hankaniner är mycket vanligare, så säger de att hos en bra veterinär kan det hända att kaninen avlider i 1 fall av 100.

Den siffran kan säkert vara högre hos en veterinär som är ovan vid kaniner, men aldrig så hög som att 1 av 20 skulle dö av narkos.

Trollas
0

Nehepp, det var iallafall vat vet sa till mig ;) Tyckte också att det lät sm ett väldigt högt antal! Det var därför min vet inte sövde er min kille ;) Honom gav de bara lugnande och lokalbedövning :)

www.Fotoryttarnas.se ;)

Norberg90
4

En veterinär jag hörde med om öronmärkning sa "Kommer du hit o ska öronmärka 5 kaninungar, så kan jag inte lova dig att du får mer än 3 med dig hem"

Kan säga som så att dit åkte jag inte!

Jag ska åka o kastrera min ena hane imorgon, de har kastrerat hundratals kaniner o ingen av de har dött under narkos. Så det beror väääldigt mycket på hur veterinären kan dosera!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Trollas
0

#11 Joo, min vet brukar välja att inte söva dem, så han hade antagligen fel angående narkosen :)

www.Fotoryttarnas.se ;)

Norberg90
3

#12 Min veterinär som jag åker till skulle aldrig i hela livet söva en kanin för öronmärkning!

Dvärgvädur i Viltgrå

Salish
2

Tycker att det borde räcka med lokalbedövning för öronmärkning. Det är ju ingen operation och det går ju fort. Kan väl kanske jämföras med en piercing.

Norberg90
1

#14 Det räcker med Emlasalva. Mina kaniner har inte ens blinkat när jag varit o märkt !

Dvärgvädur i Viltgrå

Salish
0

Oj. Det visste jag inte. Jag har själv aldrig märkt så.

[Momiji]
0

Håller tassar och tummar här hemma. Kul med 2 kaniner(har själv 1 kastrerad hane och 1 kastrerad hona) Glad

[Cameliont]
0

Intressant att veterinären kastrerade med enbart lokalbedövning. Jag frågade om det när jag skulle kastrera en hermelin för kanske 8-10 år sedan och den veterinären sa att det var djurplågeri.

Men många operationer på människor görs ju under lokalbedövning och många av de operationerna är mer komplicerade än att kastrera en hankanin, så egentligen undrar man varför det inte görs så oftare?

Själva narkosen är inte så riskfylld hos en erfaren veterinär, däremot kan kaninen ha svårt att komma igång att äta och hålla värmen efter narkos, där ligger de verkliga riskerna.

Ninnelille
0

tass.

Trollas
0

#18 kan nog inet kalla det djurplågeri, det som hände dig var ju 8-10 år sedan och det har ju utvecklats en hel del sedan dess ^^ :)

www.Fotoryttarnas.se ;)

Nonu
2

Min kille blev iaf sövd, allt gick bra! Så glad! Men jag tycker att han kom igång väääldigt långt efter op.. Op var kl 9 på morgonenoch vid 16 var han inte helt vaken. Då hade jag dock fått i honom blöt mat typ gurka.. Men som sagt tycker att det tog väldigt lång tid, han fick ju uppvakningsspruta.

Han kastrerades ju igår och han verkar ha ont idag, han är inte sig själv riktigt.. Lite rädd, vill helst inte gosa så mycket.. Man förstår ju om han har ont, och det kan väl få ta ett par dagar innan de är "tillbaks" (alltså beteendemässigt, med tanke på smärta osv)?

Nu idag har han fått en leksak som "tröst" och beställt fina saker från internet haha ;)

hjartelyckanskaniner
0

#21 Det är inte lätt o vara kille ibland :P Kastrering.. Fast o ena sidan är det inte lätt för oss tjejer heller.

Han är värd allt i världen efter det han har varit med om!

Förresten, har du frågat om smärtstillande? Känner de som inte fått det till sin kanin och de hade ju fruktanstvärt ont! Sen att stygnen gått upp. Det är inte en dans på rosor att kastrera.. Jag hade oturen att min lilla parvel gick bort under hans operation. Säger aldrig mer! Veterinären var hur kunnig som helst och gjorde allt för att han skulle vakna. Värmde upp honom, hjärtmassage, ja allt men han var redan borta. De var snälla och lät mig slippa betala för en död kanin. Det har inte alltid med narkosen och göra. De sa att ifall kaninen känner sig stressad så kan det vara så att den avlider under narkosen även om den får rätt mängd för sin vikt och storlek. Abbe var nog väldigt stressad då han satt i ett ensamt rum med en massa konstiga människor, djursjukhuslukt och sen lufter efter alla olika sorters djur. De tänkte att några timmar i sin nya bur skulle hjälpa men icke. Han vart väldigt stressad i bara buren och sen var det dags för operationen. När de opererat bort ena kulan så slutade hjärtat slå och de struntade i allt vad operationen heter och fokuserade på att hjärtat skulle slå igen. Kl 15.00 den 22 Januari 2010 avled Hjärtelyckans Abbe.

Skulle jag operera igen så blir det lokalbedövning och inte narkos. Jag vill inte vara med om samma tragiska upplevelse igen. Man känner sig så taskig som matte att låta kaninen gå igenom en sådan sak och dö på ett så hemskt sätt och jag kan inte göra någonting utan sitter 5km ifrån i skolan och hoppas på att min lilla ängel ska klara operationen. Sen det där hemska telefonsamtalet ''Jag gjorde allt jag kunde, men han bara försvann ifrån oss..'' och då förstår man precis vad som hänt. Man hör det på film men i verkligheten är det 1000ggr värre att höra de orden. Tårarna tar aldrig slut och nu när man skriver så tänker man tillbaka på den tiden då man satt i skolan och halva klassen tycke man var dum i huvudet som grät över en kanin som ''bara var en kanin'' för de, men som var hela världen för mig.

Ska inte förstöra tråden med min lilla historia :')

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Nonu
0

#22 Ja det är alltid lika tragiskt när djur går bort, oavsett orsak..

Nej han fick inte med någon smärtis, men det får de ju alltid i samband med op.. Hästar ex, får ju inte någon extra smärtis efter kastrering…? Rätta mig om jag har fel..

På denna klinik (vet verkade väldigt smådjurskunnig) Sydde de ej utan gjorde små snitt. Så inga stygn att oroa sig för, bara att ha tidningar som underlag så att ingen liten sak kan komma åt att irritera såret. Låter lite märkligt att inte sy, men samma här, det gör man ju inte på pållar heller o de klarar sig ju.. Visserligen har de ju bollarna en bra bit ovanför markytan.. Säg gärna vad ni tycker om detta, att vet inte följt de rutiner jag hört talas om på kanin..

hjartelyckanskaniner
0

#23 Jag har ju aldrig haft någon som klarat nakosen så vet inte om de får extra smärtstillnade. Men denna kaninen fick ingen smärtstillande öht. Men låter konstigt iom att det är en operation och operationer gör ont. Kommer ihår min titthålsoperation. Jag hade ont långt efter operationen och all mat som kom ner i magen åkte upp samma väg igen. Hade ont i säkert en vecka efter operationen. Fick inte smärtstillande men åt ipren och alvedon och det är ju iofs en smärtstillande medicin.. Menade dock riktig smärtstillande.

Grisar kastreras ju utan smärtstillande vilket jag tycker är riktigt hemskt! Visst det går på 2 sekunder men de måste väll ha mer vett att såret kommer göra ont i med än de 2 sek de skär igenom huden? Tills dess att såret nästan är läkt kommer de ju ha ont skulle jag tro.

Hästar kan jag inte uttala mig om då jag aldrig kastrerat hingstar eller sterilicerat ston. De hästar vi haft på stallet har redan varit kastrerade/sterilicerade när de kom hit. Var en som hade ''sår'' på livmodern eller hur man ska förklara så hon var sterilicerad. De andra var inte det.

Jag själv skulle aldrig kastera utan att sy. Det låter som om din kanin har ett öppet sår? Minsta bajs han har i buren eller kiss och han lägger sig/sitter över det så får han ju in de bakterierna i såret.. Sen tror jag att de använder tråd som går bort av sig själv när de kastrerar. Min kompis fick åka in akut för att få kaninen sydd. Så att gå med öppna sår låter inte bra. Har själv ett sår som är öppet på kinden efter ett bett och jag ser hur lätt det är att det kommer in bakterier i det. Så något som är nära smuts måste bli ännu mer infekterat..
Oavsätt art så borde de inte gå med öppna sår. Så det låter inte som bra veterinärer som inte syr igen såren. Jag hade inte valt att operera hos honom om jag nu skulle ändra mig och velat kastrera någon.

Mvh Emma

Nonu
0

#24 Är du veterinär? Undrar eftersom du säger "skulle aldrig själv kastrera..".

Han hoppar runt i lägenheten så han är inte instängd med sin avföring, dock så visste ju inte vet något om det, utan förklarade rutiner innan hon vet hur kaninen hålls.. Jag vet att det är märkligt för jag har heller aldrig hört talas om det. När jag tittar på kaninen ser man inte ens något öppet sår dock..

hjartelyckanskaniner
0

#25 Uttryckte mig fel. Menar att jag skulle aldrig låta en veterinär kastrera och sen inte sy ihop såren. Fast vissa kaniner sitter och bajsar en liten hög åt gången och iom att såren är så nära avföringen så kommer det in bakterier i såret. Bara djuret mår bra och inte har ont så är det ju det bästa. Min ena hane bet hål på baksidan av högra låret på bakbenet på en annan hane. Man såg rakt in i benet. Detta hände på kvällen och ingen veterinär hade öppet så jag ordnade tidningspapper till buren samtidigt som tårarna rann ner för kinderna och jag pratade med uppfödaren i telefon som försökte lugna mig och sa att jag skulle åka in så fort jag vaknat nästa dag. Dagen efter var såret ihopläkt. Visst, det var ju skorpor på såret men det var inget hål. Så tänker jag efter så visst, det hade nog funkat. Alfs sår var stort som en 10a och det läkte ju ihop så vrf skulle inte ett snitt kunna läka ihop.. Men är det en större operation när det gäller kastrering så är det bättre att sy. Finns olika sätt att utföra kastreringar på.

Mvh Emma

Nonu
0

Man ser inga snitt på "pungskinnet", eller hur man ska uttrycka det. Jag har inte velat titta så noga men vad man kan se när man kollar är absolut ingenting :o! Jag tror också att läkningen sker relativt snabbt.

Fridaaaa
0

#27 Ja det läker snabbt :)
Borde nog vara som på hankatter? Eller är jag helt fel ute?

Nonu
0

Just det ja, på katter syr man ju inte heller! De har ju iof bollarna långt ovanför mark som en häst… hmm..

Fridaaaa
0

#29 Nej precis. Hmm..

[Cameliont]
0

#26 Ush så hemskt, jätteledsen för din skull!

Jag har varit med om att en kanin hade jättesvårt att vakna ur narkosen, han var väldigt nära döden. Men sedan visade det senasre att han led av medfött hjärtfel, något som vid tidpunkten för kastreringen inte märktes på hans hjärtljud.

Skulle vilja veta mer om lokalbedövning känner jag, men har frågat många kaninkunniga veterinärer och de har alla sagt "aldrig". Däremot kan man söva med mask och då är riskerna väldigt mycket mindre mindre.

Nonu
0

Bara lokalbedövning tror jag inte är så vanligt.. Känner själv att jag var mer uppskrämd innan narkosen än vad som kanske var befogat.. Självklart går det inte alltid bra men majoriteten av kaniner klarar det.

Man kan söva med narkosgas, och då kan man hela tiden reglera hur mycket gas djuret ska ha (ex, "nu andas den sämre, då tar vi mindre gas"). Man kan alltså mycket enklare dosera rätt mängd narkosmedel och hur djupt djuret ska sova, lite svårt att "ta tillbaks" en injektion liksom..

Salish
0

#32 Använder inte de flesta veterinärer gas? Speciellt på smådjur. Manfred fick gas i alla fall…

Norberg90
0

Jag var och kastrerade min ena hane igår. Det gick jätte bra. De gav honom en injektion med narkosmedel vid 15.40, sen fick han somna i min famn. 15.50 tog de in honom, gav honom lokalbedövning och kastrerade. 16.45 var han pigg o jag fick åka hem med honom kl 17.00.

Jag tyckte det var skönt att han fick somna i min famn och komma tillbaka till mig ganska fort efter kastreringen. Tycker inte om att lämna djuret innan sövning och sen komma tillbaka efter några timmar och hämta. Veterinären sa att det var bäst att han fick somna i min famn, för då var han inte stressad när han somna.

Jag har en hane som en annan veterinär sövde för att hans undertand hade gått av så övertänderna växte sig långa. Veterinären sa att de inte ger så mycket narkos vid tandfixning. Men den hanen var halvt borta i flera timmar efter sövningen.

Så jag frågade min veterinär igår om hur sjutton min andra hane kunde varit så jäkla borta fast de gav mindre narkos. o han sa att de ger mindre narkos o lokalbedövar ordentligt för att slippa söva de så hårt när de kastrerar. Så min andra hane hade förmodligen fått massor med narkosmedel, tur att han överlevde :S

Jag litar fullt ut på veterinären jag var till igår. Han har kastrerat hundratals kaniner, det har aldrig gått snett. Dessutom är det inte dyrt att kastrera hos honom. Åker aldrig mer till nån annan veterinär än honom. :)

Oj, undrar om nån fattar vad jag skriver :S

Dvärgvädur i Viltgrå