Kliar/biter väck päls - vad ska jag göra?
(Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga detta inlägget i, någon moderator får gärna flytta om den ligger fel
)
Hej!
Min lilla teddylöwen Saffran som nu är över 6 månader har börjat klia av/bita väck sin päls under hakan/på bringan. Det är som ett sår, lite rött men blöder ej och ganska strävt när man tar på det. Han gjorde det för ett tag sedan, men då läkte det fint och snabbt och pälsen växte ut igen. Han verkar inte ha ont eller att det svider, jag kollar det varje dag så att det inte blir infekterat.
Både mamma och jag tror att det kan bero på tristess. Jag vill gärna fixa någon enkel aktiveringsleksak till honom, men det ska vara något som inte är farligt för honom om han råkar äta lite på det.
Då jag är i skolan hela dagarna och har långa dagar, har jag inte så mycket tid att umgås med honom. Men jag försöker så gott jag kan.
Jag behöver tips? och råd för vad jag kan göra för att få honom att sluta sitt pälsbitande. Vad kan jag göra för att aktivera honom, på ett enkelt sätt? tips? på saker man enkelt och billigt kan fixa hemma, som aktiveringssaker och sånt.
Tack på förhand!
Fixa en utehage så kan han vara ute under dagarna? Lägg in grenar, tunnlar (fixa av kartong om du inte vill köpa).
Det brukar ninerna tycka är roligt att få pyssla på med. :)
Om han bor inne så varför inte låta honom skutta runt i huset? :3
Hoppas det löser sig med hårbitningsproblemet!
I give you all my love, rabbits...<3
Förutom det som #1 säger så se till att han alltid har hö och grenar. Du kan göra godisgömmor av toarullar(vik in ena sidan, lägg i godis, vik andra sidan). Kattleksaker kan va kul, kanske med en pingla i. Det finns även "bollar" av galler som man kan stoppa hö i, lite mer utmaning.. Eller så gömmer man höet på ett annorlunda men lättåtkomligt ställe(kaniner är ju födosökande djur).
Använd fantasin!
Kanske något som kliar eller som #1 o 2# säger!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Har läst om olika parasiter på internet och inget stämmer in på min kanin, så troligtvis inget sånt :) Tack för tipsen, har tagit åt mig och ska försöka genomföra dem också :D