Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 639 ggr
[Ai-chan]
0

bedömningar på utställningarna

Igår var jag på min absolut första kaninutställning och ställde ut. Men är sen tidigare uppväxt med katt- och hundutställningar mm. Det jag saknade på kaninutställningen är att de prata högt om bedömningen, så som man gör på kattutställning. Och man lär sig även mera på det viset.

Varför pratar de inte högt om bedömningarna på kaninutställningarna? Har det alltid varit så? Eller är det olika från utställning till utställning? Jag tycker att kaninutställningen var super skoj och kommer självklart fortsätta med det, men rätt så tråkigt när de inte pratar högt. Eftersom man även lär sig mera på det viset, plus att det är en del utav nöjet att höra bedömningarna även kanske lite tidsfördriv. =)

[sstorm]
0

Bedömningen ska ju vara "anonym" så att domarn inte vet vems djur den dömer, och skulle de stå och prata högt skulle förmodligen ägarn stå som en hök vid bordet och kanske ger domarn press att döma högt.

Norberg90
0

#0 Det tänkte jag faktiskt på när jag var på kattutställning. Att det var spännande att höra när domarna pratade om katterna de bedömde. Som när de bedömde min kompis lilla Sphynx hane. Då sa de typ att de önskade mer bredd i nospartiet osv.

På kaninutställningar undrar man ibland varför de dömt som de gjort, o då skulle det varit bra om de berättade högt när de bedömde.

Men på kattutställningarna så pratade de direkt till kattägaren när de bedömde o då kan det bli som #1 säger!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Ai-chan]
0

Men som kaninägare kan man ändå följa sin kanin och ställe sig vid bordet. Allafall gjorde folk det på gårdagens utställning och jag var en utav dom.

Jag hade velat höra mera varför de dömer som de dömer också. Nog att man kan prata efter, men roligare att höra direkt, och kanske lättare för dommare med istället för att prata efter och försöka komma ihåg vilken kanin och hur han dömde just på den kaninen.

På kattutställning får man sitta en liten bit bort som publik och kolla.

[sstorm]
0

#3 ja du får, men du får inte påverka bedömningen och många brukar irritera sig på att folk står framme och "pressar" domarna.

[Ai-chan]
0

Men samma sak gäller det på kattutställningarna att man inte får påverka bedömningarna och sånt. Och en massa folk blir även irriterad om man står framme (om man inte bär upp sin egen katt då)