Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 765 ggr
Rikko
0

småbarnsfamilj och kaniner

Jag måste fråga er som har småbarn hur ni hinner med att både ta hand om barnen,hushållet,kaninerna och allt detta?

Går era barn på dagis? Är bara nyfiken på hur ni får det att gå runt :)

Suskiv
0

Inga problem.

Vi har fyra barn i åldern 8, 7, snart 5 resp snart 2 år. De går i skolan och på dagis. Just nu är jag arbetslös, men jag kan inte se arbete som nått hinder.

Har ha en tillkopplad Hage till buren är ju ett sätt att spara tid samtidigt som kaninen får Motion. Den rena omvårdnaden av kaninen tar ju inte lång tid. Mat, rent i buren och en genomgång av kanien för att kolla att hon är frisk är ju snabbt gjort. Sen så står hon precis utanför vår ytterdörr så varje gång man går förbi där så stannar man ju till och pratar och gosar med henne.

Sen håller ju barnen på en hel del med henne. Nu har vi precis beställt sele och koppel till henne så det tror jag både hon och barnen kommer gilla.

Vi har förörvigt förutom kaninen även tre hamstrar som kräver sitt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zahara
0

Har en tre åring och kaninen vi har är hennes. Hon får följa med ut när jag ska fixa till hästarna så fixar hon till kaninen Glad Hon fyller på mat och lägger in hö, mockning hjälps vi åt med.

Tycker hon ska hjälpa tillmed kaninen så mycket som möjligt då det e hennes, bra sätt och lära sig ansvar.

Ibland säger hon att hon inte vill och då brukar jag fråga henne om hon inte tror att Flicka (kaninen) blir ledsen om hon inte får mat. Då följer hon med ut.

Självklart tar jag vissa dagar i bland men hon ska hjälpa till det är hennes!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Majsan1973
0

Jag har barn i åldrarna 16, 13 & 3.

Dom går i skolan & på dagis, jag är arbetslös. Jag har 1 kanin, 3 katter & 1 hund =)

Min minsta tycker om att gosa med kaninen & är med när kaninen är ute & skuttar.
Jag låter min lilla hjälpa till att tex städa buren, ge mat, för det tycker han kan vara roligt.
Sen sitter jag på altan (han är utekanin) & gosar, borstar & klipper klorna, vi har vår mystund.

Så det funkar att ha djur & småbarn =)

Marie & Mozart

[Cameliont]
0

Vi har två barn som är 3,5 år och 16 månader. Stora tjejen går på dagis 5 dagar veckan och jag är hemma med sonen till januari, sedan kommer jag plugga och ha båda barnen på dagis. Min man jobbar mer än heltid.

Vi har två innekatter och två frigående innekaniner (kastrerad hane och hona så de lever tillsammans). Tycker vi hinner med både barn och pälsklingar på ett bra sätt just för att vi lever tillsammans.

Det blir liksom inte det där att man ska ta tid att gå ut till en kanin i bur, utan vi umgås mycket till vardags. Städning (byta i toalådorna) och ge mat osv tar ju inte lång tid, tycker aktivering och kvalitetstid med kaninerna är viktigast och det kommer naturligt.

Tar ofta med kaninerna när vi gör utflykter med barnen, det går att baka ihop alltihopa på ett bra sätt om man vill och tycker det är roligt!

Tina-lin
0

Jag har en tio månaders son och är just nu mammaledig och kommer vara det i ungefär ett år till men det lär flyta på lika bra sedan när jag jobbar! (jobbar bara 75%).

Har en kaninuppfödning med just nu sju kaniner (kommer dock minska ned till fem-sex) och sju ungar - för tillfället. På morgonen får de nytt vatten och påfyllning av mat. Sedan när min bebis ligger och sover sin förmiddagslur så ger jag honorna (som står på min balkong) nytt hö och städar eller gör rent i toahörnan. På eftermiddagen får mina hanar nytt hö, påfyllning av mat och rent i toahörnan. Om helgerna får hanarna det helrent.

Om helgerna får även de som inte har ungar komma ut och skutta lite i hagar, såvida det inte är för geggigt i gräset.

Det fungerar kanon! Nu när jag har ungar så hinner jag även sitta och kela med dem på eftermiddagen när min bebis sover sin eftermiddagslur. Eller så brukar jag ta in dem på kvällen när jag lagt honom.

Jag har även två papilloner, två katter och två undulater (där den ena är supertam och pratar).