Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4784 ggr
[LovaExtrakt]
1

för liten kaninunge!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, jag fick fyra stycken kaninungar för någon dag sedan.

först trodde jag att dem var tre stycken men sedan såg jag en till som kanske är hälften så stor som dom andra.

nu är jag mycket orolig för den.

vad ska jag göra för att hjälpa den på traven eller ska jag bara låta naturen ha sin gång?

rasen är lejonhuvad kanin

tacksam för svar!

Chieko
0

Du kan testa lägga mamman på rygg i ditt knä och låta ungen dia om du är osäker på att den får i  sig mat.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

tintinkanin
0

Jag tycker att du inte ska röra dom… jag rörde mina lite för tidigt och en dog :( Jag tror den inte får lika mycke mat som #1 sa. Lycka till

''Tintin''

Zvintos
3

Är det bara bilden som luras, eller är den också lite annorlunda utformad? Tänker på om det skulle kunna vara en mupp det rör sig om. I sådana fall kommer den inte överleva alls och är nästan snällast att ta bort den på en gång.

Peak303
0

#2; Att du rörde de har inget med att om de dog eller inte. 
Jag brukar kunna röra mina redan dagen efter utan att mamman till ungarna bryr sig speciellt mer än att hon vet att alla ungarna är där. Aldrig varit med om att en unge dött för att jag rört de. Så jag tror de kan ha varit något annat som orsakade att den dog..

Tror som Ninnih med att det kan vara en mupp.. tråkigt nog.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Luppa]
0

Det är ovanligt med dvärganlag (som ger muppar i dubbel uppsättning) på renrasig Lejonhuvad kanin, men det förekommer. Jag har dock aldrig fått en mupp på ca 30 kullar.
Å andra sidan är det vanligt med "Lejonhuvade kaniner" som egentligen är Lejonhuvad kanin/Hermelinkorsningar, och de har oftast dvärganlag.

Norberg90
2

Jag fick en kull i somras där en unge var riktigt riktigt liten.

Jag tog inte bort henne, för hon var piggast i kullen o åt o drack minst lika mycket som de andra.

Men hon dog tyvärr när hon var 3 1/2 vecka gammal eller något sånt.

Hon vägde lika mycket när hon var 3 veckor som de brukar väga när de föds, runt 40 gram.

O hon var inte mupp. Måste varit något annat fel på henne.

Man ser lite för dåligt på din bild men den ser inte riktigt normal ut?

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[LovaExtrakt]
0

jag vägde den idag.

den stora vägde 195 gram och den pyttelilla bara 30!?

[LovaExtrakt]
0

dom är nu fyra dagar.

jag har ju bara ännu fått 5 kullar i mina dagar.

jag oroar mig mycket för den men varje dag jag tittat på den så är den pigg och har spänd mage efter maten.

nu när #3 sa det så kan jag hålla med om att den har lite konstig form

vad ska jag göra !?

dermot
0

Tycker du ska ta bort den. Tror inte den kommer komma ikapp syskonen tyvärr :(

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[LovaExtrakt]
0

och hur kan jag få reda på om den är en mupp?

och vad innebär det?

CorneliaAndersson
1

#10 En mupp är, om jag förstått det rätt, en ''missbildad/handikkapad'' eller vad man nu ska säga, unge.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[LovaExtrakt]
0

#11 okej men kan man se detta lätt.

dermot
0

#12 Jag tycker den på sista bilden som du la ut ser missbildad ut.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

bambiiii
0

usch så tråkigt…… jag skulle väa ett par dagar till man vet aldrig den kanske bara inte åt mycket! ge inte upp snabbt om den äter,dricker nomalt så tycker inte jag du ska avliva den! har den fötter,händer,ögon,öron mm?

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

CorneliaAndersson
0

#12 man ser å den om den är missbildad eller liknande. Som #13 sa så liknar det somatt den är missbildad tyvärr ;/ Super ledsen för er skull i sådanafall :(

/ Cornelia Andersson,

[LovaExtrakt]
0

jag kollade lite bilder på google och visst ser den ut som en mupp.

Bild från google (inte min)

[LovaExtrakt]
0

# 14 den ser absolut normal ut om man bortser från storleken och formen

bambiiii
0

Ja men ge inte upp! kanske kaninen ser kostigformat ut! kryper den normalt! kan du ta en till nära bild på honom?

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

bambiiii
0

Det finns massor som kan rädda kaniner somm är så! försök,gör ditt bästa!

[LovaExtrakt]
1

#3    imorgon tar jag en bild till.

jag vill ju gärna slippa att avliva det lilla miraklet!

jag hoppas att den bara är lite sen i utvecklingen .

[LovaExtrakt]
0

# 19   jag kommer att anstränga mig till max för den här fantastiska varelse!

jag tror faktiskt att den är en kämpe

bambiiii
0

20# ja det är möligt! sen i utveckling,det är på  oss människor med,då är man inte handikappad! :) avliva inte den! vänta ett tag till! för lillens skull!

dermot
0

Men samtidigt så kanske den lider?

Jag vet inte en enda s k "mupp" som överlevt… Bättre att avliva nu, säger jag.

// Anka

bambiiii
0

Jag är en liten kanin, liten men ovanligt fin, öronen mina är långa och fina för jag är en liten kanin..

[LovaExtrakt]
0

# 3  Det ska jag göra ! :)

bambiiii
0

25# Ska du avliva den?

[LovaExtrakt]
0

nemen oj. skulle skriva till dig # 26 bambiiii      ^^

ska inte avliva den.

jag vill inte ta ett liv som kanske inte äns behöver tas.

bambiiii
0

27# bra gjort! ) tycker JAG! ;)

LMTninis
0

En vän till oss fick en kull med en unge som var hälften så stor som resten av ungarna, den var alltid pigg och glad och åt precis som den skulle. Tyvärr dog den vid 7 veckors ålder.. Men det var en dåig kull överhuvudtaget, bettfel, rinniga ögon och en blev så svullen runt könet så de fick avliva den och två andra i kulle dog oxå trots att dom var normalstora och vad man kunde se friska…

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

[LovaExtrakt]
0

# 23

jag väntar ett tag och ser om den blir bättre..

annars får jag väl ta bort den :(

bambiiii
0

30# Större kommer den kanske inte bli men kanske en liten kanin med bra hull och helt normal kan den väl bli! )

[Luppa]
0

Jag tycker att den ser ut som en solklar mupp! Ögonen är utåtstående som de brukar vara.
Det var en som lät en mupp leva för inte så länge sedan, hon fick avliva den när den var ett par veckor gammal, den kunde inte röra bakbenen normalt.
Betydligt lättare att ta bort den nu… Och mer humant.

CorneliaAndersson
0

Tror nog att du ska låta den somna in. Inte rätt att låta den stackaren leva. ;(  (Inte sur, bara sorgligt att det ska va såhär)

/ Cornelia Andersson,

Plopp4
0

Hoppas att den klarar sig… (Och att den inte lider)  :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Zvintos
5

Jag säger som Luppa att det ser ut som en solklar mupp på andra bilden du la upp! En mupp överlever inte, utan dör alltid. Mupp är ett annat ord för dubbeldvärg, det vill säga att den har dubbla dvärganlag. Detta är alltså letalt och gör att ungen inte kan leva normalt. Jag skulle tagit bort den så snart som möjligt, istället för att den riskerar att tyna bort sakta.

Norberg90
0

Jag håller med de andra, tyvärr ser den ut att vara mupp :(

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

CorneliaAndersson
0

Tänk på vad som är bäst för den. Även fast det är svårt för dig så är det svårare för den att leva ett kort liv föratt sedan tyna bort.

/ Cornelia Andersson,

[sstorm]
1

Solklar mupp, det är mer snällt mot den att avliva än att låta den bokstavligen svälta till döds. Jag tyckte med det var hemskt att ta bort en liten bebis men man får tänka på djurens bästa.

Lillhems Kaniner
1

Håller me de som tycker du ska ta bort den. Gör det som är bäst för djuret. Sett en unge som varit pytte pytte liten, helt normal i kropp å så och inga typiska drag för mupp men den växte inget så tills slut tog hon bort den.

[Luppa]
3

Om man sätter liv till världen så måste man vara beredd att avliva om de lider…

Lina R
1

Jag säger som de andra, det är en mupp!

Det betyder att både hanen och honan har dvärganlag. Ungar som ärver anlaget från båda föräldrarna blir en dubbeldvärg, kallas även mupp, lilleputt eller på engelska peanut.

Om de har väldigt låg grad av missbildning och stödmatas så kan de överleva i upp till ett år, men de ser väldigt abnormala ut (extremt stora ögon, små och ynkliga) och det är mest djurmant att ta bort dom på direkten. Oftast har de en högre grad av missbildning (bland annat smal bakdel och deformerade bakben) och dör efter några dagar.

Om du ska använda föräldrarna i Avel igen så får du räkna med att få muppar, risken är nämligen 25%. 50% av avkommorna blir själva dvärgar och bärare av anlaget. Detta är något som hermelinuppfödare accepterar, för utan anlaget så är det svårt att få till hermelintypen. Oetiskt, ja. Men då det är så tydligt vilka som föds med dubbla anlag är det lätt att sålla bort dem, och man kan dessutom välja att aldrig para två dvärgar (utan istället para dvärg + en såkallad "padda", en hermelin utan dvärggen). Jag har själv en avelshane utan dvärganlag.

Uppfödare av renrasiga lejon vill inte ha in dvärggenen i sina linjer, inte heller hermelintypen (öron blir fel och de blir för små).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[LovaExtrakt]
1

hade tänkt att jag skule avliva den imorgon men naturen hann först.

på morgonen levde den inte längre.

på denna gången har jag lärt mig hur man ser att det är en mupp.

jag hoppas jag kan se det själv nästa gång.

tack för alla som har hjälpt mig.

vila i frid min älskling <3

bambiiii
0

42# Gud vad tråkigt! :(

[LovaExtrakt]
0

men jag har nog inte riktigt förstått det här med dvärggenerna.

är det något fel på föräldrarna?.

ska jag fortsätta att avla på dom eller ska jag tänka om?

kan någon förklara riktigt vad det betyder med dubbla dvärggenerna?

Zvintos
0

#44: Nej, det är inget fel på föräldrarna.
Det som är, är att de bär på en dvärggen.
Dvärggenen är ex väldigt vanligt på hermelin och dvärghare och det som hjälper till att de får den typen av utseende/storlek de har.
När man parar två kaniner med dvärggen så ärver 25%, det vill säga en fjärdedel av ungarna, båda dvärggenerna från sina föräldrar och blir då "dubbeldvärg" (=mupp).

[LovaExtrakt]
0

#45   aha okej, nu fattar jag^^

fattade inte riktig vad alla menade.

blev lite orolig^^

Tack för hjälpen NinniH

Lina R
0

Om man väljer att avla dvärg så ska man vara beredd på att avliva muppar, det är allt :-)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se