Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1017 ggr
giffan
0

Hjälp med kanin ungar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla! Vill någon vara snäll att hjälpa en som inget kan om kaniner =)

Det är så att jag har blivit med kanin mamma med fyra underbara ungar. Nu e det så att jag har ingen aning om när/hur man skiljer av dem från sin mamma. Tar man bara bort ungarna när de e lagom gamla, eller ska man vänja dem under en viss tid? Sen till nästa fundering då, när e lagom tid?

Saken är den att jag tror att alla fyra är hanar, annars vet jag ju att man inte behöver ta bort dem alls.

Hoppas att någon kan hjälpa.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tina-A
0

De diar tills de är 6 veckor och kan säljas vid 8 veckor, och är alltså då redo att helt lämna mamman (vanligtvis). Ungarna kan bli könsmogna vid 12 veckor och därför bör man verkligen särat dom från mamman innan dess!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

susanne-s
0

ett tillägg till Tina_A´s utförliga svar.
Du skiljer av dem tvärt.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

KajsaM
0

Låt dom vara med mamman till dom är MINST 6v. helst 8v. innan du säljer dom :)

myriis
0

När du ser att dem äter mat och så ordentligt, så att du inte skiljer en unge som fortfarande diar eller liknande,

Tina-A
0

#4: Problemet är att man ser inte när de diar då de gör detta i hemlighet :) Och ungarna börjat äta torrfoder rätt bra redan vid 2 veckors ålder, parrallellt med diandet då alltså.

[Niike]
0

#5 Menar du pellets då?
Har en kaninunge som är 2 v i morgon som inte gått ur balen än, som precis har öppnat ögonen:)

Tina-A
0

#6: Ja, precis. När de hoppar ut ur boet, vilket de gör när de är runt 2 veckor, så börjar de äta av maten mamman får! Men de diar fortfarande fram till 6 veckor, sen slutar de dia och äter bara torrfoder.

giffan
0

Tack för bra svar! Så om jag har fattat allt rätt, kan de gå kvar tills man säljer dem vid 8v.

Hur tidigt kan man ha dem ute då? Är de lika känsliga som marsvin när de är små??

Har bara haft dem ute vid fint väder och vid fotografering.

~ Anneli ~ 

Tina-A
0

#8: När de är 2 veckor och självmant skuttar ut ur huset och börjat äta torrfoder så kan de göra det mesta :)

giffan
0

#9 klarar de verkligen av att vara ute så pass tidigt. Då har jag varit lite blödig måste jag säga… Vill ju inte att de små liven ska bli sjuka ju.

~ Anneli ~ 

Tina-A
0

#10: Kaninerna har ju faktiskt päls :) Och står kaninerna inomhus eller utomhus? Står de utomhus och de vistas fritt i buren utanför boet så är det inte speciellt mycket kallare nere på gräset.

Står de inomhus ska man inte ta ut dom om det är jättekallt, men det gäller ju samma med kaniner i alla åldrar. Är det lika varmt ute som inne så går det bra.

[Niike]
0

#7 Yes:P Min lilla ninfis är två veckor idag och ligger fortfarande och snusar i balen..MohahaxP Sicken latkorv^^

Honeys-EmmA
0

i början brukar de vara ute i smyg, och hoppa snabbt in, nät de hör en människa!

Min kompis hade parat sin hona, och hon fick inga ungar, de hade kollat lyan och så.

det hade gått nästan två månader , så fyllde hon år, och jag var där. Till födelsedagspresent hade hon fårr en till kanin, :)

Så for jag och kolla, så satt det tre kaniner där. en stor vit, (mamman), en mindre vit, och en liten brun med hängöron i e4n annan bur, jag frågade hennes mamma o de hade tre kaniner så sade hon "nej, vi har nog bara två", så kom min kompis, och såg att Tippen hade fått en unge! För RÄTT så länge sen ;)

Vilken födelsedagspresent!

Clariiz
0

#13; Hur hade hon inte märkt den? Honan måste bväll blivit lite tjockare, och man städar ju hela buren! Konstigt..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Prizma_o_Kristall
0

Jag tycker också det låter konstigt… Fundersam